    From: "slawek" <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Jaki język?
    Date: Thu, 25 Feb 2010 01:27:48 +0100

    Użytkownik "Sebastian Kaliszewski"
    <s...@r...this.informa.and.that.pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:v...@b...softax.pl...
    > Dzieci w wieku mniej-więcej 9-10 lat osiągają zdolność abstrakcyjnego

    Być może, choć bywają przypadki gdy wcześniej.

    > Przy czym dziecko (w ogóle prawie każdy początkujący programista) nie
    > rozumie na czym polega coś takiego "elegancja kodu". Nie rozumie po co

    Tu się nie zgodzę.

    > Nie można też dziecka zawalić kupą rzeczy których znaczenia na początku
    > nie zrozumie ani (zresztą) nie chcemy mu objaśniać. To odwala wszelkie

    To dotyczy absolutnie wszystkich - nie tylko dzieci ;)

    > języki w których zrobienie czegokolwiek wymaga głębszej magii i/lub
    > odwołania np. do 20 różnych bibliotek, utworzenia 20 pośrednich obiektów
    > itp. Czyli z jednej strony odpada C (z uwagi na reprezentację napisów --
    > albo będą niepojęte magiczne gwiazdki albo trzeba by tłumaczyć wskaźniki

    Co do "magii" - to zgoda. To NIGDY nie jest dobre - MS wmawiający że "hello
    world" ma mieć ponad 100 linijek, bo to program dla preemptive Windows...
    brrr...

    Natomiast nikt nie zmusza do używania od razu całego np. C++ - można wykroić
    całkiem sensowny podzbiór, bez wskaźników i bez lpsz - i co ciekawe, te
    wskaźniki prawie nigdy nie są potrzebne. Podobnie - nikt nie zmusza do
    używania obiektów w C++ - tzn. do tworzenia własnych obiektów, bo takie jak
    cin i cout są ok. Ale, zgadzam się, C++ to nie jest język dla 10-latków
    (poza "wybrakowanymi" egzemplarzami z których wyrastają potem bardzo dziwni
    ludzie).

    > Przy tym dziecko jest mniej cierpliwe od dorosłych i chce w rozsądnym dla
    > niego czasie zobaczyć efekty tego co robi. Często warto znaleźć lub

    Dorośli też to mają, ale lepiej potrafią udawać że tak nie jest.

    > systemy dedykowane dla dzieci -- tu i Logo też jest fajne (to uproszczony
    > język funkcyjny) i wiele wiele innych o których była już w

    Small Basic byłby fajny, gdyby nie dość dziwny sposób "publikowania", brak
    zmiennych lokalnych, parametrów i niekompatybilność ze "zwykłym" Basic.

    Natomiast Logo jest niefajne, to co nie podoba mi się bardzo bardzo - to np.
    cudzysłów. Wiem, czepiam się - ale cudzysłów tak w językach naturalnych, jak
    i w innych językach programowania niż Logo, jest używany jedynie jako para
    cudzysłowów wydzielających tekst pomiędzy nimi. Naprawdę nie rozumiem, co
    strzeliło autorom Logo.

    > Paszczal jest ok i jest FPC.

    Paszczal jest denerwujący. Wadą Paszczala jest m.i. to, że to język z lat
    70-tych - pasujących do specyficznej "ideologii": jeden wątek, nienumeryczne
    zagadnienia, jakieś sortowanie i latanie po grafach, brak zestandaryzowanej
    grafiki, nawet otwieranie plików tekstowych różnie na różnych komputerach.
    Bardzo słabe możliwości dowiązywania bibliotek (w standardzie nie ma).
    Obiektowość robiona trochę na siłę. Oczywiście są różne dialekty itp. itd.

    > Prolog niby fajny, ale nie wiem czy nie zbyt obciążający i wymagający
    > podstaw teoretycznych. Żeby nie było -- "czemu to jedno mi zaraz rozwiązał
    > a to obo miele już od godziny?" No i jest mało wizualny -- dla typowego
    > dzieciaka coś nie nie wypluje obrazka jest mało ciekawe.

    Hmmm, to nie jest typowe dziecko - tzn. jest, ale naprawdę umie czytać - a
    nawet pisać. Kwestia braku obrazków nie aż tak istotna. Jednak Prolog za
    mocno odstaje - i wymagałby znalezienia jakiś ciekawych zagadnień, które
    można byłoby rozwiązywać - i tu trochę wyobraźni mi brak. Program
    analizujący e-maile i wykrywający spam, uczący się... i przy okazji robiący
    streszczenia e-maili nie będących spamem, porządkującym pocztę w
    poszukiwaniu ważnych wiadomości... albo bot dyskutujący na PCP... spider
    omijający reklamy... - no dobrze, takie rzeczy byłyby fajne, ale chyba nieco
    ponad poziom 10-latka.

    slawek