    From: Yarael Poof <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Jaki j?zyk - ceny?
    Date: Wed, 15 Dec 2010 18:37:31 +0100

    W dniu 15-12-2010 01:26, A.L. pisze:

    > Nie. Wyglupiam sie. Ale dziwne mi sie wydaje ze czlowiek woli
    > poslugiwac sie narzedziami z poprzedniej epoki zamiast nauczyc sie
    > tego co jest uzywane teraz. W koncu C# nidlugo tez zacznie byc
    > nieswiezy.

    Wait, wait, Panowie! :) Nieświeży to ja już jestem trochę, nie mam
    ambicji być programistą "rynkowym" ani wiedzy takiej, by rzucać się na
    jakieś super nowości rynkowe. Czemu staroć? Ano bo ten staroć a)
    zupełnie starcza, b) byłbym w stanie go ogarnąć jak sądzę.
    Znajomy strasznie mnie namawiał na C++, niewątpliwie to potęga, ale
    wymiękłem. Może trafiłem na złe książki. Na prawdę, nie marzę o jakimś
    super ekstra kodzie, optymalizacji algorytmów itp.
    Dlatego pisałem o jakiś klonach Delphi czy Basicka i do tego najlepiej
    "wizualnych".
    Sprawa jest banalna - do mojego hobby jak już pisałem zupełnie mi
    starczał ś.p. Multimedia Builder. To takie proste acz przesympatyczne
    narzędzie, które po dwóch flaszkach można by nazwać rapidem. Wygodnie
    można było zbudować GUI i oskryptować wszystkie obiekty czymś bliżej
    nieokreślonym a zbliżonym do Basicka (oczywiście bez numerów linii).
    Niestety jak pisałem firma olała produkt (główny programista odszedł a
    reszta robiła co innego).
    Myślałem że taki godnym następcą tego będzie Revolution (obecnie
    LiveCode), idealne dla takich osób jak ja, niestety a) firma gra w ch...
    ze swoją polityką upgradów (jak choćby opłata de facto za bugfixy), b)
    język polski w tych aplikacjach to sięganie prawą ręką do lewej kieszeni
    c) problem w wygodnej współpracy z obcymi bibliotekami.
    Ogólnie mają u mnie wielką krechę.
    Podsumowując - pewne rzeczy muszę (i chcę) sobie zrobić sam - ot, hobby.
    O możliwość komercyjnego wykorzystania pytam nie z chęci zawojowania
    rynku, tylko żeby się ktoś nie dopieprzył, jak udostępnia coś na
    zasadzie jak się spodoba to możesz wpłacić dolara czy dwa.
    Musze zobaczyć jaki licencje mają "Expressy" Microsoftu, aczkolwiek
    przeraża mnie ich wielkość i "dotnetowość". No i wcale nie jestem pewien
    jak to będzie z obcymi kontrolkami, jestem tu zielony, a cholernie
    zależy mi na multimediach (głównie webcam itp.)

    Dziękuje za wszystkie propozycje i pomoc. Przy okazji znalazłem całkiem
    sympatyczną rzecz, Basic 4 Android, no ale jak nazwa wskazuje jest to
    for Android :) Ale mniej wiecej o takim poziomie abstrakcji mówimy. I
    dlatego "staroć".