  • 11. Data: 2010-01-30 17:42:08
    Temat: Re: Jaki aparat kompaktowy?
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-01-30 18:21, Marek Wyszomirski pisze:

    > Symboliczne? Takie cechy jak obecność lub brak stabilizacji, EVF, sanek do
    > lampy błyskowej, odchylania ekranika to dla Ciebie symboliczne różnice???

    Może faktycznie duże uproszczenie no ale np. weźmy ten segment który
    interesuje autora postu. Czyli np. w Canonie mamy SX200IS a u Pansonica
    TZ6 czy TZ7, u Sony H20, Olympus ma Stylus 9000. Nie widzę między nimi
    wielkiej przepaści, szczególnie jeśli chodzi o użyteczne wysokie ISO.
    Ale faktycznie można zauważyć że Sony jest najwęższy na szerokim końcu
    obiektywu, poza tym mam złe doświadczenia z jakością jpeg i w ogóle
    obrazu w serii W, więc jego z pewnością bym odrzucił na pierwszym
    miejscu. Ok mamy dwóch faworytów Panasonica i Canona, teraz wskaż mi
    jakieś diametralne różnice miedzy tymi aparatami, które miałby
    przesądzić o wyniku. Obawiam się że będą to mniej lub bardziej
    subiektywne odczucia.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 12. Data: 2010-01-30 19:45:37
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > Hmmm... no tutaj chyba ważna jest średnica krążka rozmycia w kontekście
    > GO (w takim rozumieniu wartosci przysłony w kompaktach w przeliczeniu na
    > aparat FF sa 2,8 to okolo F/11 a 5,6 to juz f/22 --- przez to uzyskanie
    > malej GO w kompakciku jest dosc trudne)

    A nie odwrotnie? Mniejszy krążek rozmycia w kompaktach zmniejsza GO.
    Uzyskanie małej GO w kompaktach jest trudniejsze, ale nie na tyle, ile
    wynikałoby z różnicy między rzeczywistymi ogniskowymi.

    Piotr

  • 13. Data: 2010-01-30 20:55:33
    Od: kQr <n...@m...pl>

    Uncle Pete pisze:

> [...]
    > Uzyskanie małej GO w kompaktach jest trudniejsze, ale nie na tyle, ile
    > wynikałoby z różnicy między rzeczywistymi ogniskowymi.

    No zasadniczo to troche sie wrypalem tym krążkiem :) bo GO głównie
    zależy od:
    - wielkości matrycy

    - ogniskowej obiektywu

    - zastosowanej przesłony

    - odległości do punktu ostrzenia

    a czy krążek rozproszenia ktorego wielkosc dla odbitki 10x15 w kompakcie
    to okolo 0,004mm a w aparacie FF 0,025 ma jakies wielkie znaczenie dla
    GO...

    ktos bardziej obyty w optyce pewnie odpowie :D

    pozdr,

  • 14. Data: 2010-01-30 21:16:17
    Od: thearti <t...@p...onet.pl>

    On 30 Sty, 15:11, ledres <l...@u...op.pl> wrote:
    > (...) Nie chodzi mi o aparat do robienia
    > zdjec na imprezach ani nawet na wakacjach (przynajmniej na razie), bo do
    > tego wystarcza mi aparat w komorce. Chcialbym nauczyc sie podstaw
    > fotografii, ale jednoczesnie nie chcialbym musiec zmieniac aparatu za
    > rok czy dwa, kiedy juz nabiore wiekszej wprawy
    > (...)
    > - rodzaj aparatu to kompakt,

    Niestety to sie troche wyklucza. Ciezko uczyc sie podstaw fotografii
    aparatem, ktory tak ogranicza stosowanie glebi ostrosci, tym samym nie
    nauczy Cie niczego na temat przyslony.

    > - reczne ustawianie ostrosci (czy uwazacie, ze to mi sie w ogole przyda?
    > dosyc mocno to obcina liczbe modeli spelniajacych warunki)

    Czasem moze sie przydac, gdy automatyka sobie nie radzi - np. przy
    zdjeciach przez szybe lub w ciemniejszych pomieszczeniach.

    > - reczne ustawianie przyslony, czasu naswietlania i czulosci (w jakich
    > zakresach powinny sie miescic te wartosci?)

    Co do przyslony - w kompakcie to wlasciwie wszystko jedno.. Niewiele
    wplywa na obraz poza sama ekspozycja. Z czuloscia tez jest roznie, bo
    choc w specyfikacji moze stac i 1600, to w praktyce przy 400 moze byc
    juz kiepsko.

    > Moze moglibyscie polecic jakis inny model o tych parametrach?

    Skoro chcesz sie uczyc i nie jest to aparat na imprezy, to dobrze sie
    zastanow, czy nie lustrzanke. Jak sie zarazisz, to bedziesz chcial
    wymienic szybciej, niz Ci sie wydaje.

    arti

  • 15. Data: 2010-01-30 22:08:29
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-01-30 22:16, thearti pisze:

    > Niestety to sie troche wyklucza. Ciezko uczyc sie podstaw fotografii
    > aparatem, ktory tak ogranicza stosowanie glebi ostrosci, tym samym nie
    > nauczy Cie niczego na temat przyslony.

    Mechanizm kontrolowania głębi ostrości za pomocą przysłony jest prosty
    jak konstrukcja cepa
    http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/glebia_os
    trosci
    inny fakt że jak patrze na prace Williama Egglestona
    http://www.masters-of-photography.com/E/eggleston/eg
    gleston4.html
    Rogera Ballena
    http://www.rogerballen.com/Boarding%20House/gallery_
    bhouse1.htm
    Guya Bourdina
    http://www.guybourdin.org/
    to w ogóle nie widzę epatowania małą głębią ostrości.
    Im więcej oglądam zdjęć wręcz zauważam że ta tak przez wielu pożądana
    mała głębia ostrości jest charakterystyczna dla portrecików z plfoto i
    ślubnych chałtur. To jest taka specyficzna estetyka, która się szybko
    przejada. Jeśli chodzi o dokument to proponuje przejrzeć archiwa agencji
    Magnum
    http://www.magnumphotos.com/Archive/C.aspx?VP3=ViewB
    ox&VBID=2K1HZOM2IMCOP&IT=ThumbImage02_VForm&CT=Searc
    h&PN=3&SH=1&SF=1&PPM=0
    Zresztą duża głębia ostrości może szybko nauczyć fotografa umiejętności
    zagospodarowania tła, zamiast iść na łatwiznę i główny temat od razu
    wyodrębniać za pomocą płytkiej głębi ostrości.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 16. Data: 2010-01-30 22:18:27
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > No zasadniczo to troche sie wrypalem tym krążkiem :) bo GO głównie
> [...]

    Głębia ostrości zależy tylko od:
    - skali odwzorowania
    - wielkości przysłony
    - wielkości krążka rozproszenia
    I to wszystko.

    > a czy krążek rozproszenia ktorego wielkosc dla odbitki 10x15 w kompakcie
    > to okolo 0,004mm a w aparacie FF 0,025 ma jakies wielkie znaczenie dla
    > GO...

    Ma. Pobaw się krążkiem rozproszenia w kalkulatorze GO:
    http://www.dofmaster.com/dofjs.html. Możesz się zdziwić ;)

    Piotr

  • 17. Data: 2010-01-30 22:22:04
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "cichybartko" <c...@g...com> napisał:

> [...]
    > jakieś diametralne różnice miedzy tymi aparatami, które miałby
    > przesądzić o wyniku. Obawiam się że będą to mniej lub bardziej

    Między tymi dwoma konkretnymi może i faktycznie znaczących różnic nie ma,
    ale jak sam napisałeś - np. już Sony H20 odstaje od nich dość istotnie. i
    pisanie, ze włąściwie obojętne co się kupi jest zdecydowanym nadużyciem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2010-01-30 23:17:48
    Od: thearti <t...@p...onet.pl>

    On 30 Sty, 23:08, cichybartko <c...@g...com> wrote:

    > Mechanizm kontrolowania głębi ostrości za pomocą przysłony jest prosty
    > jak konstrukcja cepa (...)

    Spoko, ale ja pisze o praktyce - a to juz wymaga wyrobienia sobie
    nawyku myslenia o glebi i zwracania uwagi, na co sie ostrzy. W
    kompakcie zwykle nie ma to wiekszego znaczenia, byle kadr zlapac.

> [...]
    allery_bhouse1.htm
    > Guya Bourdinahttp://www.guybourdin.org/
    > to w ogóle nie widzę epatowania małą głębią ostrości.

    Ale oni juz maja swoj styl a tworca watku dopiero sie uczy i chyba
    warto, by mial mozliwosc chocby sprobowac, co daje glebia i jak ja
    wykorzystac.

> [...]
    > mała głębia ostrości jest charakterystyczna dla portrecików z plfoto i
    > ślubnych chałtur. To jest taka specyficzna estetyka, która się szybko

    Chyba sie nie zrozumielismy. Piszac "glebia" nie mam na mysli tylko
    "malej glebi". Nigdzie nie pisalem, ze mala GO jest super, tylko o
    umiejetnosci jej zastosowania. Bez wzgledu na to, czy mala/duza - jest
    waznym srodkiem wyrazu w fotografii. A ciezko bedzie go poznac
    dysponujac aparatem z glebia "duza", ewentualnie "duza".

    > Zresztą duża głębia ostrości może szybko nauczyć fotografa umiejętności
    > zagospodarowania tła, zamiast iść na łatwiznę i główny temat od razu
    > wyodrębniać za pomocą płytkiej głębi ostrości.

    Racja

    arti

  • 19. Data: 2010-01-31 11:06:59
    Od: "pinokio" <d...@o...pl>

    > Inny model, ktory wpadl mi w oko to Panasonic DMC-LX2 - w nim wszystko
    > wydaje sie ok, ale chyba ciezko go dostac odkad pojawil sie LX3?

    LX3 ma to wszystko ale na ceneo jest w okolicach 1500 zł
    bardzo szeroki kąt, nieprzepakowana matryca, stabilizacja,
    reczne ustawianie wszystkiego, filmy, jasny obiektyw
    i jest mały !

  • 20. Data: 2010-01-31 11:10:24
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Podsumowując, zgadzam się z tobą że opcja kontroli głębi ostrości może
    być ważnym elementem nauki, i jeśli sprzęt to oferuj jest to ogromny
    plus. Sytuacja wygląda tak że kontrole tego parametru w tradycyjnym
    pojęciu oferują tylko duże lustrzanki oraz aparaty m4/3. Jeśli u kogoś
    główną rolę odgrywa czynnik ceny bądź gabaryty, to bym nie tragizował z
    powodu utraty tej możliwości. Kompakty wbrew potocznym opinią dają
    ogromne pole do popisu.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.