  • 11. Data: 2013-01-15 18:31:34
    Temat: Re: Jaka tania lustrzanka z zoomem zamiast kompaktu?
    Od: kazio101 <s...@k...ok>

    > Jeszcze raz napiszę, nie ma generalnie czegoś takiego jak mieć lub nie
    > mieć makro. To, że producent doda sobie słowo "macro" w opisie obiektywu
    > jeszcze o niczym nie świadczy, liczą się skala odwzorowania i minimalna
    > odległość ostrzenia. A ten linkowany przeze mnie obiektyw to jest
    > dokładnie ten sam co z zestawu, który tu podałeś.

    A jak mam poznać który obiektyw pozwoli sfotografować robaka lub małą
    roślinkę? Po przejrzeniu wielu stron www można nieraz znaleźć skalę
    odwzorowania i minimalną odległość dla ostrego zdjęcia. Szukać mogę też
    próbnych zdjęć. Są inne metody?

  • 12. Data: 2013-01-15 18:47:14
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-15 18:31, kazio101 pisze:

> [...]
    > roślinkę? Po przejrzeniu wielu stron www można nieraz znaleźć skalę
    > odwzorowania i minimalną odległość dla ostrego zdjęcia. Szukać mogę też

    Hmm, generalnie, to każdy pozwoli sfotografować, ale jakie uzyskasz
    powiększenie, to już zależy od parametrów obiektywu, a te znajdziesz np.
    tu:
    http://www.optyczne.pl/obiektywy.html

    --
    marcin

  • 13. Data: 2013-01-15 22:40:00
    Od: kazio101 <s...@k...ok>

    Na stronie www.tamron.pl w opisie do obiektywu Tamron AF 28-300mm
    F/3.5-6.3 XR Di LD Asferyczny [IF] Makro (Model A061) jest napisane
    "Dzięki swej złożonej konstrukcji, obejmującej elementy LD, AD i
    asferyczne, obiektyw ten zapewnia najwyższą jakość barwy, kontrastu i
    korekcji zniekształceń. MFD wynosząca zaledwie 0.49 m w całym zakresie
    zmian długości ogniskowych zapewnia uzyskanie znakomitego maksymalnego
    powiększenia makro, równego 1:2.9, co pozwala na realizację rzeczywistej
    makrofotografii (dla ogniskowej 300 mm)."
    Czy to znaczy że jakbym chciał sfocić robala to muszę go "łapać" z
    odległości 0,49m od obiektywu??? Pytam bo kiedyś z pierścieniami lub
    mieszkiem musiałem mieć obiekt fotografowany prawie na przedniej
    soczewce obiektywu. Podobnie w kompakcie Z1.

  • 14. Data: 2013-01-15 23:37:16
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-15 22:40, kazio101 pisze:
> [...]
    > mieszkiem musiałem mieć obiekt fotografowany prawie na przedniej
    > soczewce obiektywu. Podobnie w kompakcie Z1.

    Jak chcesz mieć skalę 1:2,9, to tak. Możesz też oczywiście mieć go
    dalej, ale wtedy skala maleje. No i ta odległość jest podawana od
    płaszczyzny matrycy a nie od przedniej soczewki.

    --
    marcin

  • 15. Data: 2013-01-16 00:00:01
    Od: kazio101 <s...@k...ok>

    > Czasem jeszcze przysłona dająca najgorszy bokeh na świecie. Więc
    > można pożałować... :)
    >

    > pozdrawiam
    >
    > Mariusz [mr.]

    Jeżeli odpowiadasz na post, to pisz na temat albo w sposób zrozumiały
    dla założyciela wątku. Doszukałem się w necie co ta ma być ten "bokeh",
    ale twój post nic nie wnosi do wątku.

  • 16. Data: 2013-01-16 00:34:43
    Od: kazio101 <s...@k...ok>

    W dniu 2013-01-15 22:37, mt pisze:

    > Jak chcesz mieć skalę 1:2,9, to tak. Możesz też oczywiście mieć go
    > dalej, ale wtedy skala maleje. No i ta odległość jest podawana od
    > płaszczyzny matrycy a nie od przedniej soczewki.

    Ja chcę go mieć bliżej. Jak mały obiekt uchwycić z odległości pół metra?

  • 17. Data: 2013-01-16 01:02:53
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-16 00:34, kazio101 pisze:

    > Ja chcę go mieć bliżej. Jak mały obiekt uchwycić z odległości pół metra?

    Normalnie. Obiektywy z większą skalą odwzorowania pozwalają właśnie na
    to, aby nie trzeba było niemalże dotykać fotografowanego celu obiektywem.

    --
    marcin

  • 18. Data: 2013-01-16 01:51:29
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "kazio101" <s...@k...ok> wrote:

    > Jeżeli odpowiadasz na post, to pisz na temat albo w sposób zrozumiały
    > dla założyciela wątku. Doszukałem się w necie co ta ma być ten
    > "bokeh", ale twój post nic nie wnosi do wątku.

    W jakich godzinach udzielasz korepetycji co jest zrozumiałe dla
    założyciela wątku? :))

    To jest grupa foto, czy fanów brazylijskich seriali? :))

    A tak na przyszłość: nie jesteś właścicielem wątku, nie ustalasz tu
    reguł. Pogódź się.

    Jak będziesz mieć bokeh typu obwarzanki, księżyce lub gwiazdy, to
    może zrozumiesz i wtedy wspomnisz moje słowa... :))

    BTW: A i tak wciąż zachodzę w głowę - czego tu można było
    niezrozumieć? I jakim cudem nic nie wniosłem do tematu "obiektyw makro",
    skoro wniosłem? Po co to agresja? Posiadanie starego aparatu znanej
    firmy jeszcze niczego nie tłumaczy ani nie usprawiedliwia...

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 19. Data: 2013-01-21 12:37:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Jan 2013, kazio101 wrote:

    > A jak mam poznać który obiektyw pozwoli sfotografować robaka lub małą
    > roślinkę? Po przejrzeniu wielu stron www można nieraz znaleźć skalę
    > odwzorowania

    No to już wiesz, tego szukasz.

    > i minimalną odległość

    A to nie zawsze jest potrzebne.
    Przeciwnie - bardzo często im WIĘKSZA odległość przy której da się
    uzyskać maksymalną skalę odwzorowania, tym lepiej.
    No, może bez przesady, ale powiedzmy do pół metra, może metra.
    Popatrz na to tak - dokładasz do dowolnego obiektywu tubę, o długości
    minimalnej odległości ostrzenia, na końcu tej tuby dokładasz soczewkę
    o zerowej grubości i zerowej ogniskowej (formaliści mogą się czepiać
    że chodzi o puste miejsce czyli brak soczewki, na jedno wychodzi),
    i już masz w plusie zaletę (możliwość podparcia się obiektywem
    o focone miejsce) oraz komplet wszystkich wad (zasłaniania światła,
    gwarancję wygonienia wszystkiego co się rusza i umie uciekać)
    tzw. "ostrzenia od zera".

    Do tego, jeśli obiektyw jest zoomem, dochodzi sprawa po której
    stronie owego zooma uzyskuje się duże skale.
    Sensowniejesze jest, jeśli działa to po stronie tele.

    Daj się przekonać, że "makro od zero cm" to jest *ZŁY* pomysł :D

    > Są inne metody?

    Nie ma.
    Im tańszy obiektyw (lub fotoaparat z wbudowanym obiektywem) tym
    producent staranniej ukrywa najistotniejsze parametry (czyli właśnie
    maksymalną skalę odwzorowania i odległość dla możliwie dużej skali,
    zaciemniając całość "ostrzeniem z 1 mm").

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2013-01-21 23:46:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Przeciwnie - bardzo często im WIĘKSZA odległość przy której da się
    > uzyskać maksymalną skalę odwzorowania, tym lepiej.

    Jasne, problem tylko w tym, że przy danej ogniskowej skala (albo lepiej
    względna wielkość obrazu na matrycy) spada wraz ze wzrostem odległości.
    Innymi słowy, zwiększanie odległości musi iść w parze z wydłużaniem
    ogniskowej.

    > Do tego, jeśli obiektyw jest zoomem, dochodzi sprawa po której
    > stronie owego zooma uzyskuje się duże skale.
    > Sensowniejesze jest, jeśli działa to po stronie tele.

    Ale to wymaga ostrzenia z małej odległości, kompakty często ostrzą
    w max tele (zresztą dużo wtedy mniejszym niż napisane) dużo dalej.

> [...]
    > maksymalną skalę odwzorowania i odległość dla możliwie dużej skali,
    > zaciemniając całość "ostrzeniem z 1 mm").

    Bo wtedy powiększenie jest względnie sensowne (z mega beczka itd).
    Zrobienie tego samego z tele daje np. 3 razy mniejszy obrazek, albo
    jeszcze mniejszy.
    --
    Krzysztof Halasa