-
50. Data: 2016-01-23 20:00:49
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik ddddddddd d...@f...pl ...
> no nie wiem, jak w którymś TopGear rozpędzali Veyron'a do 400km/h to
> mówili że opony wystarczają na 8 minut takiej jazdy, mało kto zadaje
> sobie takie pytanie, bo w autach osiągających 200km/h raczej nie założy
> się opony o indeksie mniejszym niż H/V (bo przy takich rozmiarach ich
> nie ma), a jak na chwilę przekroczysz prędkość z indeksu to się nic nie
> stanie- pytanie co będzie jak na oponie z indeksem do 190km/h
> przejedziesz kilkadziesiąt/kilkaset km z prędkością 220km/h, albo
> dojdzie kilka innych czynników (nie wiem- temperatura asfaltu, siły
> boczne itp.)
No i ciezar...
-
52. Data: 2016-01-23 20:07:33
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .01.2016 o 19:59 Shrek <...@w...pl> pisze:
> http://www.oponeo.pl/artykul/temperatura-opony
>
> Nie wiem w takim razie czemu nigdy tego nie zaobserwowałem. 60 stopni to
> już całkiem gorąco w dotyku... Może ten mcDonald za blisko Poznania i
> nie zdązyła się nagrzać;)
Nagrzewają, nagrzewają - mam taki odruch, że na każdym postoju "w trasie"
dotykam opon. W lecie przeważnie są ciepłe/gorące (oczywiście przy jeździe
autostradowej) w zimie letnie. Guma cały czas pracuje, na oponie masz
zawsze odkształcenie (na dole opony) - przy każdym obrocie koła guma musi
się odkształcić - wpływa to na jej temperaturę. Im odkształcenie większe
(mniejsze ciśnienie w oponie) tym temp. będzie większa.
TG
-
53. Data: 2016-01-23 20:12:21
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: Shrek <...@w...pl>
On 23.01.2016 20:00, Budzik wrote:
> Użytkownik Shrek ...@w...pl ...
>
>> Przecież piszę - może jest tak właśnie dlatego, żeby można było legalnie
>> pojechać na zapasie. W końcu nie będziesz woził jednego zapasu na lato i
>> jednego zimówek;)
>>
>> Skoro chce zapierdalać to indeks jest oczywiście ważny. A IMHO jeszcze
>> ważniejsze, żeby nie mieć skrajnie różnych opon na jednej osi. A jak już
>> masz różne, bo np na z lewej masz nową zimówkę a z prawej 5 letnią
>> letnią z zapasu, to jakibyś indeks nie miał zapierdalać jest
>> nierozsądnie. IMHO nawet jakbyś miał takie same, ale jedną od 3 lat
>> wożoną w bagażniku na zapasie, to warto wziąć to pod uwagę. Może ważne
>> jest, żeby na zapasie niekoniecznie zapierdalać;)
>>
> Alez oczywiscie.
No więc IMHO warunek niezapierdalania z różnymi kapciami na osi dochodzi
do głosu znacznie wcześniej niż indeks opony (chyba rzadko trafia się
coś poniżej T, co daje 190?). Czyli kwestia indeksu jest... no
teoretyczna dość.
>> Jak widzę zakręt to zwalniam ile trzeba, nawet jak znaku nie ma. Jak mam
>> różne opony na osi to też nie jadę tyle co na oponie napisane.
>
> No co ty... :)
To czemu uważasz, że skoro nie ma zakazu jazdy na różnych kapciach , to
znaczy że powody żeby mieć dwa takie same kapcie na jednej osi są mało
istotne?
Zresztą w kontekście jazdy 200+, to jest ona nielegalna w większości
krajów, a tam gdzie można, to zwykle nie można, albo się nie bardzo da,
więc powoływanie się na przepisy jest bezcelowe w tej dyskusji:P
NIe ma wymogu, bo byś legalnie na zapasie nie mógł zjechać do gumiarza.
BTW - w Polsce jest taki wymóg?
Shrek
-
54. Data: 2016-01-23 20:21:16
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: Shrek <...@w...pl>
On 23.01.2016 20:07, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> W dniu .01.2016 o 19:59 Shrek <...@w...pl> pisze:
>
>
>> http://www.oponeo.pl/artykul/temperatura-opony
>>
>> Nie wiem w takim razie czemu nigdy tego nie zaobserwowałem. 60 stopni
>> to już całkiem gorąco w dotyku... Może ten mcDonald za blisko Poznania
>> i nie zdązyła się nagrzać;)
>
>
> Nagrzewają, nagrzewają - mam taki odruch, że na każdym postoju "w
> trasie" dotykam opon. W lecie przeważnie są ciepłe/gorące (oczywiście
> przy jeździe autostradowej) w zimie letnie.
No dobra - może rzeczywiście z krótko rękę trzymałem przy oponie, w
końcu guma nie jest najlepszym przewodnikiem ciepłą.
> Guma cały czas pracuje, na
> oponie masz zawsze odkształcenie (na dole opony) - przy każdym obrocie
> koła guma musi się odkształcić - wpływa to na jej temperaturę.
Z drugiej strony jak jedziesz 150 a 200 to tych obrotów jest więcej
tylko o 1/4. Tarcie chyba się nie zmienia jak się nie ślizgasz.
> Im
> odkształcenie większe (mniejsze ciśnienie w oponie) tym temp. będzie
> większa.
Poczytałem o różnicach w indeksach i wychodzi, że nie chodzi o
temperaturę a o odkształcenia przy większych prędkościach. Z trzeciej
strony chyba rzadko się spotyka coś poniżej T.
Shrek.
-
55. Data: 2016-01-23 21:40:47
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: <1...@8...214047.invalid> (Tom N)
Shrek w
<news:n80jr0$lt4$1@node1.news.atman.pl>:
> On 23.01.2016 20:07, Tomasz Gorbaczuk wrote:
>> W dniu .01.2016 o 19:59 Shrek <...@w...pl> pisze:
>>> http://www.oponeo.pl/artykul/temperatura-opony
>>> Nie wiem w takim razie czemu nigdy tego nie zaobserwowałem. 60 stopni
>>> to już całkiem gorąco w dotyku... Może ten mcDonald za blisko Poznania
>>> i nie zdązyła się nagrzać;)
> Z drugiej strony jak jedziesz 150 a 200 to tych obrotów jest więcej
> tylko o 1/4. Tarcie chyba się nie zmienia jak się nie ślizgasz.
Super -- od Poznania do "maka" na A2 przy 200 jest więcej obrotów koła niż
przy 150.
Zastanawiasz sie czasem co piszesz?
--
'Tom N'
-
56. Data: 2016-01-23 21:43:55
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: ddddddddd <d...@f...pl>
W dniu 2016-01-23 o 19:59, Shrek pisze:
> On 23.01.2016 19:54, Shrek wrote:
>
>> A tak na poważnie - to coś tam pewnie się nagrzewają, ale nie sądzę żeby
>> od toczenia się bez gwałtownych manewrów rozgrzewały się znacznie. Jakby
>> się nagrzały do 50 stopni to byłyby wyrażnie gorące, a po jeździe
>> 200km/h przez prawie godzinę nic takiego nie zaobserwowłem.
>
> A jednak podobno się nagrzewają:
>
> http://www.oponeo.pl/artykul/temperatura-opony
>
> Nie wiem w takim razie czemu nigdy tego nie zaobserwowałem. 60 stopni to
> już całkiem gorąco w dotyku... Może ten mcDonald za blisko Poznania i
> nie zdązyła się nagrzać;)
nagrzewać to się nagrzewają - mam w "rajdówce" semislicki i na mokrym
zauważalnie zaczynają trzymać dopiero po kilku kilometrach - a w dotyku
też jakieś mocno ciepłe nie są (mówię o jeździe cywilnej, bo jeżdżę tym
czasem po drogach)
--
Pozdrawiam
Łukasz
-
57. Data: 2016-01-23 22:00:47
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik Shrek ...@w...pl ...
>>> Przecież piszę - może jest tak właśnie dlatego, żeby można było
>>> legalnie pojechać na zapasie. W końcu nie będziesz woził jednego
>>> zapasu na lato i jednego zimówek;)
>>>
>>> Skoro chce zapierdalać to indeks jest oczywiście ważny. A IMHO
>>> jeszcze ważniejsze, żeby nie mieć skrajnie różnych opon na jednej
>>> osi. A jak już masz różne, bo np na z lewej masz nową zimówkę a z
>>> prawej 5 letnią letnią z zapasu, to jakibyś indeks nie miał
>>> zapierdalać jest nierozsądnie. IMHO nawet jakbyś miał takie same,
>>> ale jedną od 3 lat wożoną w bagażniku na zapasie, to warto wziąć to
>>> pod uwagę. Może ważne jest, żeby na zapasie niekoniecznie
>>> zapierdalać;)
>>>
>> Alez oczywiscie.
>
> No więc IMHO warunek niezapierdalania z różnymi kapciami na osi
> dochodzi do głosu znacznie wcześniej niż indeks opony (chyba rzadko
> trafia się coś poniżej T, co daje 190?). Czyli kwestia indeksu jest...
> no teoretyczna dość.
>
Piszac oczywiscie miałem na mysli twoja uwage o zdecydowanie roznym zuzyciu
opon.
>>> Jak widzę zakręt to zwalniam ile trzeba, nawet jak znaku nie ma. Jak
>>> mam różne opony na osi to też nie jadę tyle co na oponie napisane.
>>
>> No co ty... :)
>
> To czemu uważasz, że skoro nie ma zakazu jazdy na różnych kapciach ,
> to znaczy że powody żeby mieć dwa takie same kapcie na jednej osi są
> mało istotne?
>
Bo tak jak napisałem powyzej, wazny jest nie tyle bieznik co jego zuzycie.
Jak masz jedna nówkę a drugą gdzie bieznik został ci 4-5mm to wtedy
rzeczywiscie trzeba bardziej uwazac.
> Zresztą w kontekście jazdy 200+, to jest ona nielegalna w większości
> krajów, a tam gdzie można, to zwykle nie można, albo się nie bardzo
> da, więc powoływanie się na przepisy jest bezcelowe w tej dyskusji:P
>
Ale moze on chce miec opony o vmax 190 bo chce jezdzic 150?
No wiesz - Indeks to jednak wartosc maks.
> NIe ma wymogu, bo byś legalnie na zapasie nie mógł zjechać do
> gumiarza. BTW - w Polsce jest taki wymóg?
Co do zasady - masz miec taki sam bieznik.
Nie wiem czy jest jakis wyjątek dotyczący zapasu, ale pewnie tak, skoro
mozna na dojazdówce jechac.
-
58. Data: 2016-01-23 22:37:12
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: "Axel" <a...@o...pl>
"Budzik" wrote in message
news:XnsA598C90B3E19Bbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
..
> Aha, czyli w najgorszym razie nie ma to znaczenia a w najlepszym
> przejedzie
> komfortowo to co musi zamiast jechac oponą pod prąd.
> Jechałes kiedys z kierunkową oponą pod prąd? Ja nie ale spotkałem kiedys u
> gumiarza taka osobę, której tak założono opony. Zauwazyła od razu i
> twierdziła, ze tak sie nie da jezdzic.
> Ale fakt faktem, ze to były 4 opony a nie jedna...
W głębokiej wodzie przy sporej prędkości - na pewno się nie da (na 4
oponach), ale na suchym kierunkowość nie ma znaczenia. Jakbym założył taką
oponę odwrotnie - po prostu jechałbym wolniej. Swoją drogą, to mając opony
kierunkowe, a zapas zwykły też raczej bym się spodziewał złego prowadzenia,
jeśli założyłbym ten zapas, zwłaszcza jeśli z przodu. Ale naprawdę to nie ma
znaczenia - jak złapię gumę, to po założeniu zapasu pojadę do najbliższego
wulkanizatora i po krzyku.
--
Axel
-
59. Data: 2016-01-24 00:02:49
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: Shrek <...@w...pl>
On 23.01.2016 21:40, (Tom N) wrote:
>>> W dniu .01.2016 o 19:59 Shrek <...@w...pl> pisze:
>>>> http://www.oponeo.pl/artykul/temperatura-opony
>>>> Nie wiem w takim razie czemu nigdy tego nie zaobserwowałem. 60 stopni
>>>> to już całkiem gorąco w dotyku... Może ten mcDonald za blisko Poznania
>>>> i nie zdązyła się nagrzać;)
>
>> Z drugiej strony jak jedziesz 150 a 200 to tych obrotów jest więcej
>> tylko o 1/4. Tarcie chyba się nie zmienia jak się nie ślizgasz.
>
> Super -- od Poznania do "maka" na A2 przy 200 jest więcej obrotów koła niż
> przy 150.
>
> Zastanawiasz sie czasem co piszesz?
Nie, nie zastanawiałem się. Założyłem, że każdy się domyśli, że chodzi o
obroty w jednostce czasu. Na drugi raz dopiszę, zeby nie urazić twojego
purytanizmu.
Shrek.
-
60. Data: 2016-01-24 06:38:24
Temat: Re: Jaka opona na zapas?
Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
W dniu 2016-01-24 o 00:02, Shrek pisze:
> On 23.01.2016 21:40, (Tom N) wrote:
>
>>>> W dniu .01.2016 o 19:59 Shrek <...@w...pl> pisze:
>>>>> http://www.oponeo.pl/artykul/temperatura-opony
>>>>> Nie wiem w takim razie czemu nigdy tego nie zaobserwowałem. 60 stopni
>>>>> to już całkiem gorąco w dotyku... Może ten mcDonald za blisko Poznania
>>>>> i nie zdązyła się nagrzać;)
>>
>>> Z drugiej strony jak jedziesz 150 a 200 to tych obrotów jest więcej
>>> tylko o 1/4. Tarcie chyba się nie zmienia jak się nie ślizgasz.
>>
>> Super -- od Poznania do "maka" na A2 przy 200 jest więcej obrotów koła
>> niż
>> przy 150.
>>
>> Zastanawiasz sie czasem co piszesz?
>
> Nie, nie zastanawiałem się. Założyłem, że każdy się domyśli, że chodzi o
> obroty w jednostce czasu. Na drugi raz dopiszę, zeby nie urazić twojego
> purytanizmu.
Nie zapomnij uwzględnić teorii względności (to na pewno nie będzie 1/4).
--
Liwiusz