    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jaka lustrzanka dla nastolatki ?
    Date: Wed, 2 Dec 2009 23:43:36 +0100
    <hf34rp$14l$1@news.onet.pl> <hf35co$2m7$1@news.onet.pl>
    <2...@g...googlegroups.com>
    <hf3e7h$qq7$1@news.onet.pl>
    <9...@m...googlegroups.com>
    <hf3k5n$69c$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <2...@9...googlegroups.com>
    <hf3ra0$usv$1@news.onet.pl>
    <5...@m...googlegroups.com>
    <hf3rra$ej$2@news.onet.pl> <hf3v8g$brf$1@news.onet.pl>
    <b...@b...googlegroups.com>
    <hf41v4$jg1$1@news.onet.pl>
    <2...@m...googlegroups.com>
    <hf6h46$snb$1@news.onet.pl>
    <5...@m...googlegroups.com>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >niekoniecznie.
    >podajac rozdzielczosc liniowa oka 10 l/mm albo 0,1 mm podajemy jego
    >maksymalna rozdzielczosc.
    >Nie moze oko rozrozniac wiecej , moze tylko mniej.
    >I dla takiej najwyzszj rozdzielczosci przeprowadza sie wymagana
    >obliczenia.

    Podajac jakas maksymalna lub minimalna wartosc parametru nalezy podac
    warunki jakich dotyczy. W pzreciwnym razie mozemy wyznaczac normy czasowe
    dla listonosza roznoszacego korespondencje w oparciu o predkosc biegu
    sprintera.
    Jeszcze raz przypomne Twoje slowa:
    ''rozdzielczosc oka jest taka a nie inna liniow ok 0,1 mm . Z innych
    przeliczen wynika ze w przyblizeniu z taka rozdzielczoscia mozesz
    odczytac ostrosc na matowce. tzn cos co w aps c wydawac sie moze
    ostre na ekranie monitora przy powiekszeniu ok 20 krotnym moze byc
    rozmazane o 2 mm.''

    Otóz uswiadom sobie wreszcie, ze rozdzielczosc oka bywa inna. Nawet znacznie
    czesciej bywa inna niz taka, jak piszesz. Mniej wiecej taka jak piszesz jest
    jedynie dla malych odleglosci widzenia - bliskich minimalnej odleglosci
    ostrego widzenia.
    Caly czas tez omijasz skrzetnie to, ze na matówke nie patrzymy bezposrednio
    golym okiem - a optyka po drodze potrafi zmienic w znacznym stopniu rozmiar
    najmniejszych postrzeganych szczególów - na co dowodem jest chocby
    mikroskop.

    >NP skala GO jest oparta na zalozeniu ze wlasnie oko bedzie obserwowac
    >w takich najostrzejszych warunkach .

    Tak, tak - oczywista oczywistosc. Szczególnie jesli obserwowana odbitka ma
    rozmiary plakatu...

    >Gdyby zalozono ze bedziemy obserwowac z odleglosci np 2 m zawsze , to
    >Go bylaby duzo wieksza . ale takie zalozenie nie jest sluszne ,
    >skonczyloby sie tym , iz dla sporej czesci ogladajacych z mniejszej
    >odlegosci zdjecia bylyby nieostre.

    Zadne zalozenie ogladania ze stalej odleglosci nie jest w ogólnym przypadku
    rozsadne. W zyciu jest tak, ze wieksze formaty sa zwykle ogladane z
    wiekszych odleglosci. I nie tylko fotografii to dotyczy - ekran kinowy tez
    jest zazwyczaj ogladany z wiekszej odleglosci niz monitorek kamery video.

    >Przyjmuje sie rozdzielczosc oka liniowa w tego typu dywagacjach jako
    >najwazsza mozliwa.

    Najwyzsza mozliwa Z ZALOZONEJ ODLEGLOSCI OGLADANIA.

    >Nastawiajac ostrosc za pomoca celownika lunetkowego , bedziemy
    >szacowac mozliwy blad ostrzenia w oparciu o rozdzielczosc katowa oka .
    >Nastawiajac ostrosc na matowce bedziemy szacowac mozliwy blad
    >ostrzenia w oparciu o rozdzielczosc liniowa oka.

    I dojdziemy do bzdurnych rezultatów ze wzgledu na nieuwzglednienie wplywu
    optyki przez która patrzymy na matówke.
    Koncze na tym te dyskusje - szkoda mi czasu na jalowe przepychanki. Jesli
    nadal wierzysz, ze to Ty jestes jedyna rozumna osoba na tej grupie - mysl
    tak sobie dalej. Niestety obawiam sie, ze niewielu ten Twój poglad podzieli.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)