    Subject: Re: Jaka jest prawda o światłach ledowych?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: Poldek <p...@i...eu>
    Date: Tue, 5 Sep 2017 09:54:32 +0200

    W dniu 2017-09-05 o 07:24, Mirek Ptak pisze:

    > Zaręczam Ci, że w 90% przypadków ksenon lub led święcą jaśniej i dalej
    > niż ich halogenowy odpowiednik.

    Wiem, że ksenony i ledy świecą ostrzej, mocniej i - jeśli źle ustawione
    - dalej. Jeżeli są ustawione prawidłowo, to nie świecą dalej, bo zasięg
    świateł mijania jest regulowany przepisami i kontrolowany podczas
    przeglądów w stacji diagnostycznej. A przynajmniej powinien być, bo w
    praktyce bywa z tym różnie.
    Widzę codziennie (raczej co wieczór i noc) na drodze, że mijające mnie
    auta świecące jasnym ostrym światłem rażą.
    Nie mylmy jednak pojęć. Bardziej agresywne świecenie nie znaczy
    bynajmniej, że kierowca widzi więcej.
    Przejechałem się parę razy samochodem z ksenonami i widziałem mniej, niż
    jadąc w nocy Golfem szóstką z halogenami. Niedoskonałość ksenonów i
    ledów w zastosowaniu do świateł mijania polega właśnie na tym ostrym
    świeceniu. Wzrok kierowcy adaptuje się do jasnego światła z reflektorów
    przymykając "przysłonę". Więc widać dobrze to, co się znajduje w snopie
    ostrego światła - przy prawidłowo ustawionych reflektorach jest to
    obszar 50 metrów przed autem. To, co jest dalej niż 50 m jest tylko czernią.
    Halogeny świecą bardziej "łagodnie". Widmo światła z halogenów jest
    bardziej ciągłe i światło jest cieplejsze, bardziej "łagodne". Oczy nie
    muszą się aż mocno adaptować przez zmniejszanie "przysłony". Dzięki temu
    nie ma zero-jedynkowego efektu światło-ciemność.
    Na forach np. Passata można wyczytać jak sobie radzą z tym problemem
    posiadacze ledów/ksenonów: przy pomocy klucza ampulowego przekręcają
    reflektory, żeby snop światła był kierowany wyżej. Efektem jest
    agresywne rażenie innych użytkowników drogi.