  • 1. Data: 2011-10-28 13:05:34
    Temat: Jaka antena radiowa ? H czy V ?
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    Witam
    chcialbym kupic zewnetrzna antene do odbioru radia, ale troche zglupialem :
    stacje FM nadaja w V czy H ? Czy tez roznie bywa i trzeba kupic H+V ?

    Fantom

  • 2. Data: 2011-10-28 14:11:07
    Temat: Re: Jaka antena radiowa ? H czy V ?
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    Fantom <s...@s...poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Witam
    > chcialbym kupic zewnetrzna antene do odbioru radia, ale troche zglupialem :
    > stacje FM nadaja w V czy H ? Czy tez roznie bywa i trzeba kupic H+V ?
    >
    > Fantom

    Zależy, gdzie mieszkasz.
    Znajdź swoje ulubione stacje na;
    http://radiopolska.pl/wykaz/lokal.php

    W Warszawie wszystkie stacje nadają V, w innych województwach bywa różnie -
    czasem wszystkie H, niekiedy , na granicy rejonów, pomieszane H i V.

  • 3. Data: 2011-10-28 21:05:07
    Od: "ponowny" <p...@w...pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    tu masz wybór i modele
    http://www.dipol.com.pl/oferta-anteny-radiowe,4346.h
    tm

  • 4. Data: 2011-11-01 14:13:49
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    > tu masz wybór i modele
    > http://www.dipol.com.pl/oferta-anteny-radiowe,4346.h
    tm

    To ja wiem. Ja pytam czy mam kupic V czy h czy mieszana.

    Fantom

  • 5. Data: 2011-11-01 14:14:42
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

> [...]
    > różnie -
    > czasem wszystkie H, niekiedy , na granicy rejonów, pomieszane H i V.

    Dzieki za info. Sprawdzilem : wiekszosc V ale czesc ma H. Czy na takiej
    anteneie V odbiore radio na H, tylko najwyzej gorszy sygnal bede mial ?

    Fantom

  • 6. Data: 2011-11-01 14:35:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 01.11.2011 15:14, schrieb Fantom:

    > Dzieki za info. Sprawdzilem : wiekszosc V ale czesc ma H. Czy na takiej
    > anteneie V odbiore radio na H, tylko najwyzej gorszy sygnal bede mial ?

    Zależy od anteny, odległości od nadajnika ukształtowania terenu, plam na
    słońcu i miesiączkowania pingwinów. Sygnał będzie gorszy, przynajmniej
    6dB, przy antenach kierunkowych większe tłumienie. Stacje lokalne
    odbierzesz nawet na mokrej sznurówce, tu jest praktycznie obojętnie, o
    ile nie będziesz stawiał jakichś super-kierunkowych anten.

    Waldek

  • 7. Data: 2011-11-02 15:35:55
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    > Zależy od anteny, odległości od nadajnika ukształtowania terenu, plam na
    > słońcu i miesiączkowania pingwinów. Sygnał będzie gorszy, przynajmniej
    > 6dB, przy antenach kierunkowych większe tłumienie. Stacje lokalne

    Aha - czyli tlumienie meidzy polaryzacjami to jakies 6 dB ?

    Fantom

  • 8. Data: 2011-11-02 15:50:10
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.11.2011 16:35, schrieb Fantom:

    > Aha - czyli tlumienie meidzy polaryzacjami to jakies 6 dB ?

    Pisałem, że zależy od anteny. Przy prostej antenie lambda/4 masz ok. 6dB
    między H a V. Przy antenie long Yagi-Uda 10 elementów masz tłumienie
    dużo wyższe. Pewnie rzędu 12-15dB. Tylko na ch.. ci ta informacja?
    Spróbuj rozwiązywać problem, a nie jakieś stwarzać. Pytania, które
    musisz sobie zadać to:
    jakich stacji chcę słuchać, gdzie one są, na jakich częstotliwościach i
    w jakiej polaryzacji i jaką mocą nadają. Jak wszystkie stacje pod nosem,
    to stawiasz pręt na dachu i gotowe (pamiętać o uziomie!!). Jak masz
    różne polaryzacje, odległość od nadajnika 100km itd, to trzeba się wtedy
    bardziej tym zająć i ewentualnie podłączyć system anten. Ale na 99% przy
    zamieszkiwaniu terenów nie-pustynnych wystarczy anten 5/8 lambda
    pionowo. Jak się mieszka zbyt blisko nadajnika i ma się badziewne radio
    (czyli normalne, ostatnio w sklepie kupione), to można mieć problemy ze
    zbyt wysokim sygnałem. Wtedy antenę za szafę i gotowe.

    Waldek