  • 31. Data: 2009-04-06 13:04:18
    Temat: Re: Jak zmierzyć ilośc prądu w akumulatorze?
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Tomasz Gęguś pisze:

    > Ale żarówka zawsze pobiera tyle ile na niej napisano np. 100W.

    Żarówka pobiera tyle mocy ile wunika z prądu przepływającego przez nią.
    A ten zależy od napięcia źródła zasilania i rezystancji (oporu) żarówki
    I=U/R. Ale rezystancja żarówki zmienia się gdy zmniejszasz napięcie
    zasilania bo maleje temperatura żarnika. Im słabiej - bardziej na
    czerwono żarówka świeci tym większą ma rezystancję. Poza tym pisząc o
    żarówce 100W miałeś pewnie na myśli żarówkę na 230 V. Z żarówek
    samochodowych około 100W miałaby żarówka typu H4 z dwoma włóknami
    (krótkie/długie światła) Ale jak połączysz je razem to żarówka szybko
    się spali bo będzie przegrzana. Możesz dać dwie osobne żarówki 55W
    połączone równolegle. O ile wiesz jak połączyć równolegle.

    > Stopień naładowania. Potrzebuje wiedzieć np. ile bedzie świecić żarówka 100W
    > podłączona do tego akumulatora.

    Skoro już masz żarówkę (lub ich zestaw) o napięciu znamionowym 12V i
    mocy 100W to możesz wyliczyć prąd jaki płynie. 100W/12V = 8A.
    Teoretycznie to daje 20Ah/8A = 2.5 godziny. W praktyce może być krócej
    bo dla akumulatora o pojemności 20Ah prąd 8 A jest trochę duży i będą
    straty w akumulatorze. No i na początku akumulator jest naładowany i ma
    około 13,5 Volta a pod koniec będzie miał około 10.8V i wtedy należałoby
    przerwać żeby go nie popsuć.

    MD

  • 32. Data: 2009-04-06 13:04:20
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    n wrote:

    > Żarówka świeci i szybko nie przygasa ?

    20W świeci przez 4h. Ale sprawdzałem tylko raz. No i nie wiem czy to znaczy,
    ze wcześniej akumulator był naładowany, ja go naładowałem i ile. Jak
    szybko.
    Nie wiem czy moge rozładowac akumulator do ońca czy nie zniszczę
    akumulatora.

    --
    <Ku> BTW. Pytałem się wczoraj na stacji Shell czy sprzedaja konta shellowe,
    ale gostek nie wiedzial o co chodzi. Nie ma to jak kompetentna obsluga 24/h

  • 33. Data: 2009-04-06 13:05:04
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    n wrote:

    > A łyżka na to niemożliwe
    > Wiesz co to parametr znamionowy ?
    > Wiesz co to marketing , trzeci rodzaj prawdy?

    żadne z dwóch ostatnich. Nie wiem.
    --
    Wojna jeszcze nigdy nikomu nie przyniosła nic dobrego. Dżyngis Chan

  • 34. Data: 2009-04-06 13:08:34
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    n wrote:

    > Nie, bo to trwa, długo trwa, tyle ile uważasz za stosowne rozładowywać
    > Dla bardzo dużych prądów iloczyn prądu i czasu jest mniejszy niż dla
    > średnich.
    > Dla znikomych prądów znowu wynik spada, bo akumulator sam się rozładowuje.
    >
    > Ocenić, czy naładowany, czy rozładowany można szybciej - podłączyć dużo
    > żarówek i zobaczyć o ile napięcie spadło po sekundzie , dwóch czy minucie.

    To chyba wysarczy. A jak zmierzyć o ile spadło napięcie? Mam taki zwykły
    miernik. http://tnij.org/c6ol
    Jak to podłączyć aby było bezpieczne?

    --
    Stawianie prognoz jest rzeczą trudną, szczególnie tych dotyczących
    przyszłości M.Twain

  • 35. Data: 2009-04-06 13:08:46
    Od: "n" <...@o...rs>

    Użytkownik "Tomasz Gęguś" <T...@p...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:grcuob$146$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Nie wiem czy moge rozładowac akumulator do ońca czy nie zniszczę
    > akumulatora.

    Zniszczysz
    Doprowadzenie do sytuacji, by na akumulatorze ołowiowym było mniej niż
    1V/celę niszczy go.
    Uważa się wręcz, że nie powinno spaść poniżej 90% znamionowego, czyli 1,8V,
    co dla akumulatora 12V daje 10,8V
    Ładować do napięcie a nie wyższego niż 120% znamionowego, długotrwale nie
    więcej niż 115%

  • 36. Data: 2009-04-06 13:10:56
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Tomasz Gęguś pisze:

    > Po co miałbym to sumować? Czy nie d sie od razu zobaczyć jaka jest
    > pojemność?
    >
    > A o jakich innych urzadzeniach pisałeś? Można to gdzies kupić? Jak sie
    > nazywa?

    Są testery zwarciowe. Obciążają akumulator jakąś zadaną rezystancją i
    mierzą jego napięcie. Im bardziej spadło przy obciążeniu, tym mniejszy
    stopień naładowania. Zobacz na allegro
    http://www.allegro.pl/item580513412_telwin_tester_na
    ladowania_akumulatora_6v_12v.html
    lub wyszukaj po haśle tester akumulatorów.
    Takie rozwiązanie jest mniej dokładne niż pomiar prądu podczas
    rozładowywania i trochę szkodzi akumulatorowi. Nie powinno się stosować
    go często.

    MD

  • 37. Data: 2009-04-06 13:12:02
    Od: "n" <...@o...rs>

    Użytkownik "Tomasz Gęguś" <T...@p...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:grcvdp$693$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > To chyba wysarczy. A jak zmierzyć o ile spadło napięcie? Mam taki zwykły
    > miernik. http://tnij.org/c6ol
    > Jak to podłączyć aby było bezpieczne?

    Ustawić go na wolty stałe 20 (trzecia pozycja w lewo od wyłączenia)
    Druty wetknąć w dwie dolne dziury (V, COM)
    Zmierzyć napięcie jałowe (bez żarówek)
    Podłączyć żarówki , odczytać napięcie spadające w czasie

  • 38. Data: 2009-04-06 13:13:08
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    > Skoro już masz żarówkę (lub ich zestaw) o napięciu znamionowym 12V i
    > mocy 100W to możesz wyliczyć prąd jaki płynie. 100W/12V = 8A.

    Ano nie ma tak lekko. Nie znalazłem żadnych energoosczednych żarówek 12V.
    Tylko halogeny. Dlatego mam Inwerter (Dc na Ac jak w fachowej instrukcji
    napisali), który mi daje 230V z 12.

    --
    Chodźcie, znam taki fajny skrót - rzekł Mojżesz

  • 39. Data: 2009-04-06 13:16:56
    Od: Tomasz Gęguś <T...@p...onet.pl>

    Mario wrote:

    > Są testery zwarciowe. Obciążają akumulator jakąś zadaną rezystancją i
    > mierzą jego napięcie. Im bardziej spadło przy obciążeniu, tym mniejszy
> [...]

    No 170zł to troche drogo.

    > lub wyszukaj po haśle tester akumulatorów.
    > Takie rozwiązanie jest mniej dokładne niż pomiar prądu podczas
    > rozładowywania i trochę szkodzi akumulatorowi. Nie powinno się stosować
    > go często.

    To odpada, bo muszę w miarę dokładnie policzyć jak dużo go ładuję. Czyli
    powinienem pomierzyć z 10 razy dla róznych danych. A jak rozumiem
    powinienem na jeden pomiar mieć kilka razy bo pojemnośc akumulatora tez się
    zmienia w czasie.

    To jednak poproszę o informację jak tym miernikiem to podłączyć.

    --
    Pesymista to optymista z bagażem doświadczeń

  • 40. Data: 2009-04-06 13:18:08
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Tomasz Gęguś pisze:

    > Tego nie rozumiem. Ładuje automat. Nie mam możliwości sprawdzenia ile
    > ładuje, ani jak. Po za tym to jest mocno zmienne w czasie.

    To automat zakończa gdy masz wpełni naładowane. Czyli trzeba tylko
    sprawdzić czy jego pojemność zbliżona do znamionowej. Albo
    kupisz/pożyczysz tester zwarciowy albo zmierz sobie prąd w funkcji czasu
    rozładowując żarówką. Możesz też nie mierzyć prądu tylko napięcie i
    pilnować czy nie spada poniżej 10.8V. Jeśli typowa żarówka 55W H4 będzie
    ci na jednym włóknie świecić 5 godzin to wiesz, że po ponownym
    naładowaniu wytrzyma 2,5 godziny przy poborze 100W.

    MD