-
31. Data: 2011-10-27 09:34:31
Temat: Re: Jak wykryc, kt?ra swieca zarowa nie grzeje?
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
Dnia 27-10-2011 o 08:25:16 s2k <s...@d...pl> napisał(a):
>> no to ja was zaskocze
>> test na iskrzenie mo?e nie da? 100 % pewno??i poniewa? ?wieca mo?e
>> grza? ale
>> nie tak jak powinna
>> -widzia??m ?wiece kt?re grzeja s?abo
>> -widzia?em swiece kt?re grza?y nie ko?c?wk? ale ?rodek cz?ci kt?ra si?
>> grzeje a ko?c?wka by?a wyra?nie niedogrzana
>> pozdrawiam
>>
>>
> Co im będziesz tłumaczył, oni mierzą omomierzem i juz:)Mądrość
> przychodzi z czasem.
Omomierzem taką usterkę włąśnie wykryjesz (świeca ma inną rezystancję
(mniejszą), nie grzeje na całej długości) - "iskrzeniem" nie wykryjesz.
Jak myslisz - w jaki sposób sterownik świec żarowych we wspólczesnym aucie
bada stan świec?
Aby całkowicie zburzyć Twój światopogląd zdradzę Ci jeszcze jedną
tajemnicę - świece nie są podgrzewane tylko podczas rozruchu zimnego
silnika.
Pzdr
TG -
32. Data: 2011-10-27 10:23:26
Temat: Re: Jak wykryc, kt?ra swieca zarowa nie grzeje?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2011-10-27 08:25, s2k pisze:
>>> Najpro?ciej i najpewniej (je?li kto? potrafi) - omomierzem, w zale?n?ci
>>> od typu ?wiecy bedzie mia?a oporno?? w granicach 0,6 do 1,2 oma.
>>> Wykr?canie bez potrzeby jest troch? ryzykowne, test na "iskrzenie" ma?o
>>> wiarygodny - wszystkie ?wiece, kt?re do tej pory wymienia?em mia?y
>>> "prawie" zwarcie.
>>>
>>> W moim przypadku test iskrzenia wykaza? 100% skuteczno?? tej metody.
>>> Badane narazie 3 auta.
>>
>> no to ja was zaskocze
>> test na iskrzenie mo?e nie da? 100 % pewno??i poniewa? ?wieca mo?e grza? ale
>> nie tak jak powinna
>>
> Co im będziesz tłumaczył, oni mierzą omomierzem i juz:)Mądrość przychodzi z czasem.
Jakaż kretyńska rozmówka:
A: mierzyć omomierzem, bo test "na iskrzenie" jest niewiarygodny.
B: a w moim wypadku na iskrzenie było wiarygodnie
C: ja was zaskoczę!!! test na iskrzenie jest niewiarygody!
D: co im będziesz tłumaczył oni mierzą omomierzem i już :)
No, więc mierzą omomierzem, tak jak należy... tylko nie rozumiem
po co tam usmieszek wstawiłeś?
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
33. Data: 2011-10-27 10:23:38
Temat: Re: Jak wykryc, która swieca zarowa nie grzeje?
Od: "MiKhau" <J...@w...pl>
>>UKRĘCASZ czyli urywasz ja. Literówke zrobilem, ludzie.
> Co się denerwujesz - pożartować już nie można?
Poznęcać się troszkę :-D
A w temacie - omomierzem przemierzyć wszystkie (świece żarowe że
przypomnę) - a uszkodzone są te,
których opór jest znacznie odbiegające od średniej
- wysoki - przerwa,
- niski - zwarcie
Tak sobie teoretyzuję...
-
34. Data: 2011-10-27 10:51:17
Temat: Re: Jak wykryc, kt?ra swieca zarowa nie grzeje?
Od: s2k <s...@d...pl>
W dniu 2011-10-27 10:23, Jakub Witkowski pisze:
> W dniu 2011-10-27 08:25, s2k pisze:
>
>>>> Najpro?ciej i najpewniej (je?li kto? potrafi) - omomierzem, w zale?n?ci
>>>> od typu ?wiecy bedzie mia?a oporno?? w granicach 0,6 do 1,2 oma.
>>>> Wykr?canie bez potrzeby jest troch? ryzykowne, test na "iskrzenie" ma?o
>>>> wiarygodny - wszystkie ?wiece, kt?re do tej pory wymienia?em mia?y
>>>> "prawie" zwarcie.
>>>>
>>>> W moim przypadku test iskrzenia wykaza? 100% skuteczno?? tej metody.
>>>> Badane narazie 3 auta.
>>>
>>> no to ja was zaskocze
>>> test na iskrzenie mo?e nie da? 100 % pewno??i poniewa? ?wieca mo?e
>>> grza? ale
>>> nie tak jak powinna
>>>
>> Co im będziesz tłumaczył, oni mierzą omomierzem i juz:)Mądrość
>> przychodzi z czasem.
>
> Jakaż kretyńska rozmówka:
>
> A: mierzyć omomierzem, bo test "na iskrzenie" jest niewiarygodny.
> B: a w moim wypadku na iskrzenie było wiarygodnie
> C: ja was zaskoczę!!! test na iskrzenie jest niewiarygody!
> D: co im będziesz tłumaczył oni mierzą omomierzem i już :)
>
> No, więc mierzą omomierzem, tak jak należy... tylko nie rozumiem
> po co tam usmieszek wstawiłeś?
>
Mierzenie omomierzem nie pokazuje ciepłoty świecy, to nie jest
urządzenie które zwie się rezystor. W starym wozie namierzyłem się na
podłączałem świec jak tu radzą do akumulatora, niby się żarzyły, niby
rezystancje miały podobną a samochód ciężko palił. Kupiłem nowe Beru
włożyłem i jak ręką odjął.
Sterownik komputera - jest ich cała gama, założenia podobne jednak czy
"lody" są tylko truskawkowe?stawiam że większość mierzy pobór prądu, i
rozróżnia tylko dwa stany 1 i 0 stan pośredni czyli jeszcze działają ale
już nie jak powinny nie rozróżnia bo to nie jest samolot/ z nieba nie
spadnie i liczy się cięcie kosztów.
Można się pałować i zmieniać pojedyncze marnując czas, albo wymienić na
nowe i mieć spokój na co najmniej 3 lata. Zwrócić uwagę czy numer
katalogowy świecy jest do naszego auta, bo też mi się tak zdarzyło że
Pan w kodzie Bosha powiedzmy chyba wygladalo to tak > 0 250 201 049
a pan mi dal 0 250 301 049, problem z odpalaniem pozostał, swieczki
skończyły po 2 tygodniach.Pan ze sklepu twierdził, że pomimo tej dwójki
zamienionej na 3 to samo, że świece te mogą być zamiennie stosowane.
Dopiero Beru z normalnego sklepu i jak ręką odjął, fura paliła jak talala.
-
35. Data: 2011-10-27 16:45:19
Temat: Re: Jak wykryc, kt ra swieca zarowa nie grzeje?
Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>
Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"
> Aby całkowicie zburzyć Twój światopogląd zdradzę Ci jeszcze jedną
> tajemnicę - świece nie są podgrzewane tylko podczas rozruchu zimnego
> silnika.
Uhm...ja zdradzę Tobie jeszcze większą tajemnicę, w moim aucie powyżej
pewnej temperatury zewnętrznej świece nie są podgrzewane nawet gdy
silnik jest zimny. To powiadasz, że podgrzewane są dopiero jak silnik
się nagrzeje? Wybacz, ale LOL :)
-
36. Data: 2011-10-27 16:55:33
Temat: Re: Jak wykryc, która swieca zarowa nie grzeje?
Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>
W dniu 2011-10-27 01:59, Krzysiek Kielczewski pisze:
>>
>> uwierz mi, to naprawde bywa problem...
>
> Wierzę, moje doświadczenia to "aż" dwa silniki. Oba stare :)
bywa gorzej ;-)
W starych mercedesowskich OM602/OM603 (z w124) problemów z wykręceniem
świec nie ma. A na sam widok nieco nowszych OM605/OM606 (to jest
OM602/OM603 przerobione z 2 zaworów/cylinder na 4 zawory/cylinder, OM605
było też stosowane w w210 "okularniku") mówią, że jest mało
prawdopodobne, że się jakaś nie ukręci..
--
Pozdr.
Michał
-
37. Data: 2011-10-27 18:45:38
Temat: Re: Jak wykryc, kt ra swieca zarowa nie grzeje?
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
Dnia 27-10-2011 o 16:45:19 Przemysław Czaja <p...@p...fm> napisał(a):
>
> Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"
>
>> Aby całkowicie zburzyć Twój światopogląd zdradzę Ci jeszcze jedną
>> tajemnicę - świece nie są podgrzewane tylko podczas rozruchu zimnego
>> silnika.
>
> Uhm...ja zdradzę Tobie jeszcze większą tajemnicę, w moim aucie powyżej
> pewnej temperatury zewnętrznej świece nie są podgrzewane nawet gdy
> silnik jest zimny.
To OK. - nie w każdym silniku tak jest.
> To powiadasz, że podgrzewane są dopiero jak silnik się nagrzeje? Wybacz,
> ale LOL :)
Nie "dopiero" - ale "także" gdy silnik jest ciepły.
Napisałem powyższe aby uświadomić koledze, że nie w każdym silniku świece
pracują tylko i wyłącznie przed rozruchem zimnego silnika - ale również
po rozruchu. Czas grzania świec (i sam moment załączenia) zależy od kilku
czynników -napięcia w instalacji, temp płynu chłodzącego, wysokości nad
poziomem morza. Kontrolka informująca o grzaniu może się wcale nie zapalać
- a komputer wtrysku i tak uruchamia grzanie świec. Sterownik świec może
mieć stany: grzanie wstępne (możliwe grzanie stałe i grzanie zmienne),
rozruch (grzanie podczas rozruchu) oraz grzanie po rozruchu.
Tak na marginesie możesz podać silnik w którym grzanie uzależnione jest od
temp. zewnętrznej ? - (brak zapalonej kontrolki nie oznacza braku grzania).
Pzdr
TG
-
38. Data: 2011-10-27 19:10:26
Temat: Re: Jak wykryc, kt ra swieca zarowa nie grzeje?
Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>
Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" <
> To powiadasz, że podgrzewane są dopiero jak silnik się nagrzeje?
> Wybacz, ale LOL :)
Nie "dopiero" - ale "także" gdy silnik jest ciepły.
Napisałem powyższe aby uświadomić koledze, że nie w każdym silniku
świece
pracują tylko i wyłącznie przed rozruchem zimnego silnika - ale również
po rozruchu. Czas grzania świec (i sam moment załączenia) zależy od
kilku
czynników -napięcia w instalacji, temp płynu chłodzącego, wysokości nad
poziomem morza. Kontrolka informująca o grzaniu może się wcale nie
zapalać
- a komputer wtrysku i tak uruchamia grzanie świec. Sterownik świec może
mieć stany: grzanie wstępne (możliwe grzanie stałe i grzanie zmienne),
rozruch (grzanie podczas rozruchu) oraz grzanie po rozruchu.
Tak na marginesie możesz podać silnik w którym grzanie uzależnione jest
od
temp. zewnętrznej ? - (brak zapalonej kontrolki nie oznacza braku
grzania).
Cytowane coś mi nawala :(
Odnosząc się do wypowiedzi kolegi - czy my nadal rozmawiamy o silniku z
zapłonem samoczynnym, czy już przeszliśmy do silnika z zapłonem żarowym?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_
samoczynnym
polecam uwadze zwłaszcza poniższy fragment
"W powszechnie stosowanych silnikach paliwo wtryskiwane jest do komory
wstępnej, komory wirowej lub bezpośrednio do cylindra. W silnikach z
komorą wstępną i wirową stosuje się zwykle świece żarowe, których
żarzenie (rozgrzanie do czerwoności) wspomaga wystąpienie samozapłonu w
zimnym silniku. Występuje tu bowiem silniejsze chłodzenie sprężanego
powietrza od chłodnych ścianek cylindra i głowicy, niż w przypadku
silnika z wtryskiem bezpośrednim. Zasilanie paliwem odbywa się poprzez
układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa. Są to pompy sekcyjne, pompy
rozdzielaczowe i nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne
(pompowtryskiwacze, system common rail) - te ostatnie konstrukcje świec
żarowych zasadniczo nie wymagają" [cytat pochodzi z linku powyżej]
ps. mój silnik to 1.9cdti - konstrukcja Opla na licencji Fiata
(multijet) w tej jednostce powyżej określonej temp. zewnętrznej świece
wcale się nie włączają (nie zapala się kontrolka), co ciekawe można
Techem ustawić wyższą temperaturę przy której następuje załączenie świec
i wtedy świece włączają się w wyższej temp. zewnętrznej (informuje
również o tym kontrolka) Nie bardzo rozumiem po co konstruktor miałby
"ukrywać" przez użyszkodnikiem fakt działania lub nie, świec żarowych i
na co marnotrawić energię w czasie pracy silnika na podgrzewanie i tak
już gorącego powietrza.
-
39. Data: 2011-10-27 19:52:26
Temat: Re: Jak wykryc, kt ra swieca zarowa nie grzeje?
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
Dnia 27-10-2011 o 19:10:26 Przemysław Czaja <p...@p...fm> napisał(a):
> Odnosząc się do wypowiedzi kolegi - czy my nadal rozmawiamy o silniku z
> zapłonem samoczynnym, czy już przeszliśmy do silnika z zapłonem żarowym?
:-)
>
> ps. mój silnik to 1.9cdti - konstrukcja Opla na licencji Fiata
> (multijet) w tej jednostce powyżej określonej temp. zewnętrznej świece
> wcale się nie włączają (nie zapala się kontrolka)
ale czy świece rzeczywiście nie są zasilane ?
, co ciekawe można
> Techem ustawić wyższą temperaturę przy której następuje załączenie świec
> i wtedy świece włączają się w wyższej temp. zewnętrznej (informuje
> również o tym kontrolka) Nie bardzo rozumiem po co konstruktor miałby
> "ukrywać" przez użyszkodnikiem fakt działania lub nie, świec żarowych i
> na co marnotrawić energię w czasie pracy silnika na podgrzewanie i tak
> już gorącego powietrza.
Kontrola informuje jedynie usera o o tym, że jeszcze nie powinien
uruchamiać silnika (gdy się świeci). Gdy się nie świeci - czas grzania
świec nie ma wpływu na rozruch. Sterowanie świec żarowych, które opisałem
w poscie poprzednim dotyczyło silników dCi (1.5 i 1.9). W dokumentacji do
tych silnków jest też wzmianka, że po zgaszeniu lampki kontrolnej świece
są nadal zasilane przez czas zależny od temp. płynu chłodzącego i
wysokości n.p.m. Na znacznej wysokości (n.p.m) czas grzania świec po
rozruchu może wynosić 45s.
Dodatkowo świece są grzane po rozruchu - (cytat z dokumentacji) - "kiedy
temperatura opadnie poniżej pewnego progu, funkcja grzania świec żarowych
po rozruchu umożliwia wzrost stabilności spalania, a zatem poprawia
działanie silnika (redukcja cząstek niespalonych oraz emisji
zanieczyszczeń)"
Myślę, że powyższe odpowiada na pytanie "na co marnotrawić energię w
czasie pracy silnika na podgrzewanie i tak
już gorącego powietrza"
Pzdr
TG
-
40. Data: 2011-10-30 08:21:34
Temat: Re: Jak wykryc, która swieca zarowa nie grzeje?
Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>
W dniu 2011-10-27 16:55, Michał Baszyński pisze:
> bywa gorzej ;-)
> W starych mercedesowskich OM602/OM603 (z w124) problemów z wykręceniem
> świec nie ma. A na sam widok nieco nowszych OM605/OM606 (to jest
> OM602/OM603 przerobione z 2 zaworów/cylinder na 4 zawory/cylinder, OM605
> było też stosowane w w210 "okularniku") mówią, że jest mało
> prawdopodobne, że się jakaś nie ukręci..
>
Nie ma na to wpływ np. przesmarowanie gwintu smarem z dodatkiem miedzi?
Takim jak do, np. prowadnic zacisku hamulcowego?