  • 1. Data: 2009-07-25 08:56:59
    Temat: Jak wyczuć w deszczu zbliżającą się granicę przyczepności na zakręcie?
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Próbuję ćwiczyć jazdę w deszczu. Strasznie ciężko mi to idzie.
    Mam kłopot psychologiczny w zaufaniu oponom na mokrym. Boję się, że w pewnym
    momencie motocykl bez ostrzeżenie mi się położy.
    Czy są jakieś "pierwsze sygnały" zbliżania się do granicy przyczepności?

    Jak powinienem ćwiczyć na mokrym na parkingu? Polećcie jakieś sprytne
    ćwiczenia.

    Jestem nowicjuszem na Suzuki GS 500.

    MN

  • 2. Data: 2009-07-25 09:39:30
    Od: "metalbeast" <p...@-...pl>

    > Jestem nowicjuszem na Suzuki GS 500.

    ja się najbardziej boje, że mi przód się śliźnie... mniejsza o tył. Do tego
    jestem przyzwyczajony z jazdy w terenie i kilka razy na szosie tyłek też
    lekko odjechał. Wiele ci nie podpowiem, bo w deszczu nie szukam granic
    przyczepnośći... ogólnie chyba na naszych drogach tego nie próbuję ;] Co
    innego jak by można popróbować na torze, gdzie nie ma na drodze piachu,
    dziur, kamyków i plam z samochodów...
    Pewnie zaraz ci odpiszą tacy, którzy pałują po deszczu, wiec mam nadzieję
    też sie czegoś dowiedzieć.

  • 3. Data: 2009-07-25 09:40:44
    Od: "woohoo" <2...@D...pl>

    Marcin N:
    > Próbuję ćwiczyć jazdę w deszczu. Strasznie ciężko mi to idzie.

    Bo to niełatwy kawałek chleba.

    > Mam kłopot psychologiczny w zaufaniu oponom na mokrym.

    Prawidłowo.

    > Boję się, że w pewnym momencie motocykl bez ostrzeżenie mi się położy.

    Ostrzeżenia na śliskim nie ma. To są ułamki sekund.
    Przesadzisz z przednim hamulcem na torach tramwajowych i 'k-wa mać!' powiesz
    dopiero z perspektywy asfaltu.

    > Czy są jakieś "pierwsze sygnały" zbliżania się do granicy przyczepności?

    Opony tracą przyczepność i moto zaczyna się ślizgać. (:

    > Jak powinienem ćwiczyć na mokrym na parkingu? Polećcie jakieś sprytne
    > ćwiczenia.

    Nie wiem, czy ma to większy sens, bo mokry asfalt ma wiele swoich odmian.
    Ogarniesz parking, wjedziesz na mokry piasek, tory, błoto pomżawkowe i
    leżysz.
    Najlepiej śmigać po mieście, ale jako, że:

    > Jesteś nowicjuszem na Suzuki GS 500.

    - śmigać ostrożnie. Z czasem nabierzesz doświadczenia i będziesz mógł sobie
    pozwalać na więcej.

    --
    wo_Ohoo!

  • 4. Data: 2009-07-25 10:57:49
    Od: "Dzik" <m...@g...pl>

    >- śmigać ostrożnie. Z czasem nabierzesz doświadczenia i będziesz mógł sobie
    >pozwalać na więcej.

    I na tym etapie zwykle zaczynają się gleby ;-)

    pzdr/Dzik

  • 5. Data: 2009-07-25 11:18:19
    Od: falco <m...@w...pl>

    Marcin N pisze:
    > Próbuję ćwiczyć jazdę w deszczu. Strasznie ciężko mi to idzie.
    > Mam kłopot psychologiczny w zaufaniu oponom na mokrym.

    Siema,
    nie wniosę nic z praktycznych wskazówek, bo sam jestem zielony w temacie
    i krok po kroku uczę się nowych sytuacji na drodze. Mam jednak absolutną
    blokadę psychiczną, gdy muszę jechać w niespodziewanym deszczu.
    Zwalniam ile tylko można (oczywiście w granicach, bo za wolno, też źle),
    zakręty pokonuje z duuużym zapasem, heblami czy gazem operuję tak
    delikatnie jak z dziewczyną za 1 razem... ;)

    Bardzo chętnie sam bym się od kogoś nauczył, posłuchał, bo o ile na
    suchym czuję się coraz pewniej, choć i tak mam oczy dookoła głowy, to na
    mokrym czuję sie jak... ryba na piasku... ;)

    --
    Pozdr! falco

    Stefanek 1303 '72 1.6 AD+AT
    Popiel 1200 '70 1.2 6V
    SenNa... Jawa 356 '58 175

  • 6. Data: 2009-07-25 11:26:21
    Od: "woohoo" <2...@D...pl>

    Dzik:
    > I na tym etapie zwykle zaczynają się gleby ;-)

    Jak się nie wyp... to się nie nauczy. (-;

    --
    wo_Ohoo!

  • 7. Data: 2009-07-25 11:32:37
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Sat, 25 Jul 2009 13:18:19 +0200, falco <m...@w...pl> wrote:

    [...]
    > Bardzo chętnie sam bym się od kogoś nauczył, posłuchał, bo o ile na
    > suchym czuję się coraz pewniej, choć i tak mam oczy dookoła głowy, to na
    > mokrym czuję sie jak... ryba na piasku... ;)

    Parafrazując:
    "Przepraszam pana, jak dostać się na MotoGP?"
    "Ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć!"

    ;-)

    A co do deszczu to zaraz po tym jak zacznie padać to przez parę pierwszych
    minut jest bardzo ślisko bo woda wypłukuje ten cały wysuszony syf, stary
    olej
    itd. Jak pada już od dłuższego czasu to jest całkiem OK, trzeba się
    przejmować
    głównie możliwością odprowadzania wody przez oponę, ale na świeżym deszczu
    to trzeba uważać, sam bym się w takiej sytuacji raz prawie wywalił przy
    hamowaniu.

    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 8. Data: 2009-07-25 11:42:04
    Od: falco <m...@w...pl>

    Leszek Karlik pisze:

    > "Ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć!"
    > ;-)

    Ano tak też robię, w końcu nie ma to jak praktyka, zwłaszcza, że
    ostatnio mam "szczęście" do wyjazdu w pięknym słońce i powrocie w
    pięknej ulewie... ;) W sumie nie trzeba potem już prać majtasów... ;)

> [...]
    > minut jest bardzo ślisko bo woda wypłukuje ten cały wysuszony syf, stary

    Ano tak, to jest bardzo śliski temat, nawet dla 4 kółek a co dopiero dla 2.

    --
    Pozdr! falco

    Stefanek 1303 '72 1.6 AD+AT
    Popiel 1200 '70 1.2 6V
    SenNa... Jawa 356 '58 175

  • 9. Data: 2009-07-25 18:53:32
    Od: "Ireneusz Dyła" <i...@o...gddkia.gov.pl>

    Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości

    > Próbuję ćwiczyć jazdę w deszczu. Strasznie ciężko mi to idzie.
    > Mam kłopot psychologiczny w zaufaniu oponom na mokrym. Boję się, że w
    > pewnym momencie motocykl bez ostrzeżenie mi się położy.

    Nie należy się bać deszczu. Wszystko rzeczywiście sprowadza się do rodzaju
    opon na jakich stoi moto. Micheliny uznawane są za opony bardziej
    przyczepne w deszczu, bridgestony za mniej przyczepne. W środku
    są Dunlopy i Metzelery. To moja opinia. Różnice są jednak dyskretne
    bo widać je w tzw. zakresach granicznych, czyli jedne mają większy,
    a inne mniejszy. W praktyce oznacza to, że jedna opona pozwoli Ci
    się ślizgać dłuższy czas zanim stracisz kontrolę, druga opona da Ci krótki
    sms i leżysz. Wszystko przy tej samej intensywności manewrów
    przyspieszania i hamowania. Zasada jest taka, że można jechać szybko
    ale planować kolejne kroki trzeba z większym wyprzedzeniem, a ruchy mają
    być płynne. Wówczas jeżeli się pojawi granica przyczepności to będzie czas
    na reakcję. No i trzeba jeździć, a jak koledzy już radzili rozkręcać się
    stoponiowo i w miarę spłukiwania drogi normalnie przyspieszać.

    > Czy są jakieś "pierwsze sygnały" zbliżania się do granicy przyczepności?

    Są dość wyraźne i najczęściej dotyczą tylnego koła. Jeżeli jesteś w
    pochyleniu
    i zaczynasz przyspieszać możesz poczuć delikatne odpływanie tyłu. Można
    przy małych prędkościach poćwiczyć na rondzie. Przy większych będą
    potrzebne nieco dłuższe łuki. Raz zdarzyło mi się lecieć w absolutnie
    kontrolowanym pooślizgu obu kół przez 2-3 sek. To było moje najdłuższe
    przebywanie w obszarze granicznym. Jeżeli zaczyna się poślizg to musisz
    trzymać gaz otwarty, nie przyspieszasz już ale też nie zamykasz. Niestety
    jest
    to najtrudniesze bo odruch paniki każe gaz zamknąć. W najgorszym przypadku
    motocykl się z tobą położy, ale razem będziecie mieli ten sam wektor i
    nie będzie bolało ;-) W przeciwnym wypadku jest highside czyli gwałtowne
    odzyskanie przyczepności tylnego koła będącego w poślizgu i kopniecie w
    dupę kierownika tak, że powyższy wylatuje wysoko do góry i leci gdzieś
    daleko
    mijając się co jakiś czas ze swoim motocyklem. Do tego jednak Ci daleko bo
    najpierw w panice podeprzesz się nogą i może wyjdziesz bez szwanku, a może
    nie.

    > Jak powinienem ćwiczyć na mokrym na parkingu? Polećcie jakieś sprytne
    > ćwiczenia.

    Może nie trzeba jakichś specjalnych ćwiczeń tylko więcej jazdy i
    doświadczenia.
    Co jakiś czas zdarzy Ci się delikatny uslizg tyłu i tak krok po kroku
    będziesz się z
    z tym oswajał. Ćwicz sobie hamowanie na wprost na mokrym tak żeby przód
    się LEKKO śłiznął, po to żebyś wiedzał jak intensywnie naciskać klamkę w
    deszczu. Tylko pamiętaj: NA WPROST, bo uślizg przodu w pochyleniu to
    w 90% gleba. Łatwiej zaczynać naukę od luźniejszych nawierzchni i tam
    zrywać przyczepność tyłu żeby to zjawisko nie było jakimś zaskoczeniem,
    bo czy na szutrze czy na mokrym asfalcie to uczucie jest podobne

    > Jestem nowicjuszem na Suzuki GS 500.

    To minie ;-)

    PS. 19. byłem na Sachsenringu na MotoGP. Widać było niesamowitą
    różnicę w prędkości kiedy wystartowały 250-tki i zaczął padać deszcz,
    a chłopaki na slikach. Oczywiście zaraz po starcie zrobiła sie masakra
    z tego powodu, bo rozgrzewka była ostro na suchym a start juz na mokro.
    No i się powywracali, a tacy mistrzowie :-) Tak, że wiesz nie ma powodu
    do wstydu.

    Pozdrawiam
    Irek i ktm-y

  • 10. Data: 2009-07-25 20:21:53
    Temat: Re: Jak wyczuć w deszczu zbliżaj?c? się granicę przyczepno?ci na zakręcie?
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "Ireneusz Dyła" <i...@o...gddkia.gov.pl> napisał w wiadomości
    (... dużo cennych rad...)

    > Pozdrawiam
    > Irek i ktm-y

    Dzięki za rzeczowe sugestie. Właśnie tego mi było trzeba.
    Napisałeś, że motocykl daje sygnały zbliżania się do granicy - to niezwykle
    cenne. Cały czas bałem się, że po prostu nagle się wywalę i tyle.

    Jeszcze dodatkowe pytanie: zdaję sobie sprawę, że jako nowicjusz na suchym
    pochylam się znacznie delikatniej niż pozwala na to motocykl. Przypuszczam,
    że margines bezpieczeństwa mam na tyle duży, że na mokrym mógłbym w zasadzie
    jechać tak samo. Oczywiście z zachowaniem płynności manewrów. Dobrze myślę?

    I jeszcze pomysł: czy jakiś doświadczony gdynianin miałby ochotę pokazać mi
    na parkingu gdyńskiego Makro jak mocno można pochylić motocykl w zakręcie,
    ewentulanie kilka innych rzeczy, które pomogą mi się doszkolić?

    MN