  • 11. Data: 2009-07-25 20:46:14
    Temat: Re: Jak wyczuć w deszczu zbliżaj?c? się granicę przyczepno?ci na zakręcie?
    Od: Monster <"alpy2usun _to"@op.pl>

    Marcin N pisze:

    > Jeszcze dodatkowe pytanie: zdaję sobie sprawę, że jako nowicjusz na
    > suchym pochylam się znacznie delikatniej niż pozwala na to motocykl.
    > Przypuszczam, że margines bezpieczeństwa mam na tyle duży, że na mokrym
    > mógłbym w zasadzie jechać tak samo. Oczywiście z zachowaniem płynności
    > manewrów. Dobrze myślę?
    Dokładnie,właśnie miałem Ci to napisać:-)

    > I jeszcze pomysł: czy jakiś doświadczony gdynianin miałby ochotę pokazać
    > mi na parkingu gdyńskiego Makro jak mocno można pochylić motocykl w
    > zakręcie, ewentulanie kilka innych rzeczy, które pomogą mi się doszkolić?

    kręć spokojnie kółka,z czasem się nauczysz,będziesz widział po
    oponach-max pochylenie objawia się "zamknięciem opony"
    zresztą najpieerw trzeba pokonać własną psychikę:-)

    --
    Tomek
    BMW R1100S

  • 12. Data: 2009-07-25 20:52:21
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "Monster" <"alpy2usun _to"@op.pl> napisał w wiadomości

    > kręć spokojnie kółka,z czasem się nauczysz,będziesz widział po oponach-max
    > pochylenie objawia się "zamknięciem opony"
    > zresztą najpieerw trzeba pokonać własną psychikę:-)

    Nie chcę jej pokonywać, chcę ją przekonać. Nic mnie nie upewni bardziej niż
    przypatrzenie się, jak to robi ktoś doświadczony.

    ;)

  • 13. Data: 2009-07-25 21:00:03
    Od: Monster <"alpy2usun _to"@op.pl>

    Marcin N pisze:

    > Nie chcę jej pokonywać, chcę ją przekonać. Nic mnie nie upewni bardziej
    > niż przypatrzenie się, jak to robi ktoś doświadczony.

    ok,tylko jak już się będziesz trochę lepiej składał to pamiętaj że białe
    linie na parkingach też są śliskie:-)

    --
    Tomek
    BMW R1100S

  • 14. Data: 2009-07-25 21:28:20
    Od: Nikanor <p...@g...com>

    On 25 Lip, 22:52, "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> wrote:
    > Nie chcę jej pokonywać, chcę ją przekonać. Nic mnie nie upewni bardziej niż
    > przypatrzenie się, jak to robi ktoś doświadczony.

    Żeby sobie unaocznić jak głęboko możesz złożyć motocykl to weź kolegę
    i przechylcie go tak, żeby koniec bieżnika doszedł do asfaltu.
    Zobaczysz sobie na żywo jak nisko będzie leżał, jaka będzie odległość
    od podnóżka do asfaltu, jaka od kierownicy (to się kapkę zmieni z tobą
    w siodle, bo zawieszenia siądą, ale kąt złożenia zostanie ten sam).

    A co do poślizgów w deszczu (i bez deszczu też), to dobrze jest
    troszkę motocyklowi ułatwić zadanie: odciążyć siedzenie, przenieść
    część ciężaru na podnóżki - to obniży środek ciężkości, odciążyć
    kierownicę, tzn. nie opierać się na niej jak na kontuarze, tylko
    trzymać czujnie, pozwolić żeby sobie koło wybierało najlepszą drogę. I
    kontrować w razie czego wtedy łatwiej.

    --
    Nikanor [DL650, DR350, Agility 125]

  • 15. Data: 2009-07-25 21:42:21
    Temat: Re: Jak wyczuć w deszczu zbliżającą się granicę przyczepności na zakręcie?
    Od: nalesnik <m...@o...o2.o2.o2.pl>

    Marcin N wrote:
    > Próbuję ćwiczyć jazdę w deszczu. Strasznie ciężko mi to idzie.
    > Mam kłopot psychologiczny w zaufaniu oponom na mokrym. Boję się, że w
    > pewnym momencie motocykl bez ostrzeżenie mi się położy.

    I słusznie. Bo jak zahamujesz przednim to pewnie tak będzie. Jeżeli piszesz teraz o
    jeździe po
    drogach publicznych a nie torze wyścigowym, to:
    - nie składaj moto w zakrętach - staraj się mieć opony prostopadle do jezdni?
    - możesz stanąć na podnóżkach?
    - hamuj tyłem, ściągnij w ogóle palce z klamki przedniego hamulca, chyba, że masz
    ABS?

    [1] - Motocyklista Doskonały, strony 145, 157, 160 - akurat miałem pod ręką;)

    --
    pozdr
    nalesnik

  • 16. Data: 2009-07-25 22:04:01
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-07-25 23:42:21 +0200, nalesnik <m...@o...o2.o2.o2.pl> said:

    > - nie składaj moto w zakrętach - staraj się mieć opony prostopadle do jezdni?

    Przesada.

    > - możesz stanąć na podnóżkach?

    To nie jest łatwe przy geometrii szosówek.

    > - hamuj tyłem, ściągnij w ogóle palce z klamki przedniego hamulca,
    > chyba, że masz ABS?

    Przesada do kwadratu.

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

  • 17. Data: 2009-07-25 23:14:51
    Od: "metalbeast" <p...@-...pl>

    > - hamuj tyłem, ściągnij w ogóle palce z klamki przedniego hamulca, chyba,
    > że masz ABS?

    WTF !?!? ŻE CO, ZAPYTAM ?! może ja sie nie znam, ale to brzmi jak jakas
    herezja z lat 50tych*... (wtedy nie widzieli potrzeby montowania przedniego
    hamulca)
    *-(moze wcześniej, bo moge sie mylic)

  • 18. Data: 2009-07-26 01:21:55
    Od: "Jasio" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Leszek Karlik" napisał w wiadomości

    > A co do deszczu to zaraz po tym jak zacznie padać to przez parę
    > pierwszych
    > minut jest bardzo ślisko bo woda wypłukuje ten cały wysuszony syf,
    > stary olej
    > itd. Jak pada już od dłuższego czasu to jest całkiem OK, trzeba się
    > przejmować

    W starych testach na prawo jazdy było takie pytanie, o to kiedy jest
    najbardziej śliska nawierzchnia.
    Prawidłowa odpowiedź brzmiała "na początku opadów deszczu".

    --
    Jasio
    vx etz

  • 19. Data: 2009-07-26 08:00:00
    Od: "Ivam" <f...@-...fm>

    "nalesnik" <m...@o...o2.o2.o2.pl> wrote in message
    > - hamuj tyłem, ściągnij w ogóle palce z klamki przedniego hamulca, chyba,
    > że masz ABS?
    > [1] - Motocyklista Doskonały, strony 145, 157, 160 - akurat miałem pod
    > ręką;)

    Albo masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem, albo problemy z przekazem
    odpowiedniego komentarza, ktory w tej ksiazce jest. Albo mam inna ksiazke;)

    Na stronach 160 i 161 nie zauwazylem ani slowa o tym, zeby zdjac palce z
    klamki hamulca. Nie zauwazylem rowniez tego, ze ta zasada nie jest wazna jak
    masz ABS. Znalazlem natomiast informacje, ze nalezy UWAZAC z przednim, a w
    terenie nie uzywac (ale nie oznacza, ze mozesz sobie odpuscic odruch
    trzymania palcow na klamce). Jesli chodzi o ABS to na str 160 jest jedynie
    informacja, ze w trakcie bocznego poslizgu nie pomoze.

    Co do:
    > - nie składaj moto w zakrętach - staraj się mieć opony prostopadle do
    > jezdni?

    Nie chce mi sie nawet sprawdzac, ale wydaje mi sie, ze w ksiazce tez troszke
    inaczej bylo napisane... pewnie bylo cos o jezdzie z jak najmniejszym
    pochyleniem, jazda po jak najwiekszym promieniu zakretu, itp.

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 20. Data: 2009-07-26 09:11:17
    Od: nalesnik <m...@o...o2.o2.o2.pl>

    Ivam wrote:
> [...]
    >
    > Na stronach 160 i 161 nie zauwazylem ani slowa o tym, zeby zdjac palce z
    > klamki hamulca. Nie zauwazylem rowniez [...]

    Zacytuje fragment akapitu o hamowaniu na śliskich i luźnych nawierzchniach, a autor
    wątku sam sobie
    przeczyta ze zrozumieniem i wysnuje wnioski:

    <<We współczesnych motocyklach, wyposażonych często w potężne przednie hamulce
    tarczowe, nawet lekkie
    naciśnięcie hamulca może się okazać za mocne. Jeśli nie masz doświadczenia, które
    pozwoli ci wyczuć
    moment, kiedy przednie koło zaczyna wpadać w poślizg, lepiej w ogóle zapomnij o
    przednim hamulcu [...]>>

    Przed uślizgiem bocznym ABS nie uchroni, ale jak jedziesz prosto po mokrym asfalcie,
    to pomoże. W
    ogóle to sam temat jest "śmiechowy" trochę, bo to jest teoretyczne rozprawianie o
    rzeczy bardzo
    praktycznej. W skrócie można odpowiedzieć "jak sie nie wyglebie, to sie nie nauczy"

    --
    pozdr
    nalesnik