-
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.neostrada.pl!atlantis.news.
neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-mail
From: "Ireneusz Dyła" <i...@o...gddkia.gov.pl>
Newsgroups: pl.rec.motocykle
Subject: Re: Jak wyczuć w deszczu zbliżającą się granicę przyczepności na
zakręcie?
Date: Sat, 25 Jul 2009 20:53:32 +0200
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 71
Message-ID: <h4fku4$94$1@nemesis.news.neostrada.pl>
References: <h4ehcp$53r$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: cfr87.neoplus.adsl.tpnet.pl
X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1248548612 292 83.30.219.87 (25 Jul 2009 19:03:32
GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 25 Jul 2009 19:03:32 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
X-RFC2646: Format=Flowed; Response
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:605866
[ ukryj nagłówki ]
Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości
> Próbuję ćwiczyć jazdę w deszczu. Strasznie ciężko mi to idzie.
> Mam kłopot psychologiczny w zaufaniu oponom na mokrym. Boję się, że w
> pewnym momencie motocykl bez ostrzeżenie mi się położy.
Nie należy się bać deszczu. Wszystko rzeczywiście sprowadza się do rodzaju
opon na jakich stoi moto. Micheliny uznawane są za opony bardziej
przyczepne w deszczu, bridgestony za mniej przyczepne. W środku
są Dunlopy i Metzelery. To moja opinia. Różnice są jednak dyskretne
bo widać je w tzw. zakresach granicznych, czyli jedne mają większy,
a inne mniejszy. W praktyce oznacza to, że jedna opona pozwoli Ci
się ślizgać dłuższy czas zanim stracisz kontrolę, druga opona da Ci krótki
sms i leżysz. Wszystko przy tej samej intensywności manewrów
przyspieszania i hamowania. Zasada jest taka, że można jechać szybko
ale planować kolejne kroki trzeba z większym wyprzedzeniem, a ruchy mają
być płynne. Wówczas jeżeli się pojawi granica przyczepności to będzie czas
na reakcję. No i trzeba jeździć, a jak koledzy już radzili rozkręcać się
stoponiowo i w miarę spłukiwania drogi normalnie przyspieszać.
> Czy są jakieś "pierwsze sygnały" zbliżania się do granicy przyczepności?
Są dość wyraźne i najczęściej dotyczą tylnego koła. Jeżeli jesteś w
pochyleniu
i zaczynasz przyspieszać możesz poczuć delikatne odpływanie tyłu. Można
przy małych prędkościach poćwiczyć na rondzie. Przy większych będą
potrzebne nieco dłuższe łuki. Raz zdarzyło mi się lecieć w absolutnie
kontrolowanym pooślizgu obu kół przez 2-3 sek. To było moje najdłuższe
przebywanie w obszarze granicznym. Jeżeli zaczyna się poślizg to musisz
trzymać gaz otwarty, nie przyspieszasz już ale też nie zamykasz. Niestety
jest
to najtrudniesze bo odruch paniki każe gaz zamknąć. W najgorszym przypadku
motocykl się z tobą położy, ale razem będziecie mieli ten sam wektor i
nie będzie bolało ;-) W przeciwnym wypadku jest highside czyli gwałtowne
odzyskanie przyczepności tylnego koła będącego w poślizgu i kopniecie w
dupę kierownika tak, że powyższy wylatuje wysoko do góry i leci gdzieś
daleko
mijając się co jakiś czas ze swoim motocyklem. Do tego jednak Ci daleko bo
najpierw w panice podeprzesz się nogą i może wyjdziesz bez szwanku, a może
nie.
> Jak powinienem ćwiczyć na mokrym na parkingu? Polećcie jakieś sprytne
> ćwiczenia.
Może nie trzeba jakichś specjalnych ćwiczeń tylko więcej jazdy i
doświadczenia.
Co jakiś czas zdarzy Ci się delikatny uslizg tyłu i tak krok po kroku
będziesz się z
z tym oswajał. Ćwicz sobie hamowanie na wprost na mokrym tak żeby przód
się LEKKO śłiznął, po to żebyś wiedzał jak intensywnie naciskać klamkę w
deszczu. Tylko pamiętaj: NA WPROST, bo uślizg przodu w pochyleniu to
w 90% gleba. Łatwiej zaczynać naukę od luźniejszych nawierzchni i tam
zrywać przyczepność tyłu żeby to zjawisko nie było jakimś zaskoczeniem,
bo czy na szutrze czy na mokrym asfalcie to uczucie jest podobne
>
> Jestem nowicjuszem na Suzuki GS 500.
To minie ;-)
PS. 19. byłem na Sachsenringu na MotoGP. Widać było niesamowitą
różnicę w prędkości kiedy wystartowały 250-tki i zaczął padać deszcz,
a chłopaki na slikach. Oczywiście zaraz po starcie zrobiła sie masakra
z tego powodu, bo rozgrzewka była ostro na suchym a start juz na mokro.
No i się powywracali, a tacy mistrzowie :-) Tak, że wiesz nie ma powodu
do wstydu.
Pozdrawiam
Irek i ktm-y
Następne wpisy z tego wątku
- 25.07.09 20:21 Marcin N
- 25.07.09 20:46 Monster
- 25.07.09 20:52 Marcin N
- 25.07.09 21:00 Monster
- 25.07.09 21:28 Nikanor
- 25.07.09 21:42 nalesnik
- 25.07.09 22:04 de Fresz
- 25.07.09 23:14 metalbeast
- 26.07.09 01:21 Jasio
- 26.07.09 08:00 Ivam
- 26.07.09 09:11 nalesnik
- 26.07.09 09:32 metalbeast
- 26.07.09 10:28 Marcin N
- 26.07.09 13:06 nalesnik
- 26.07.09 15:38 Kuba \(aka cita\)
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2024-12-21 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2024-12-21 jak tacy debile
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-20 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-20 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-20 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-20 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-20 Ekstradycja
- 2024-12-20 Mikroskop 3D