  • 141. Data: 2024-10-01 00:49:22
    Temat: Re: Jak wybrać laptopa? WYBRAŁAM
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Sep 2024 08:54:22 +0200, Ewa napisał(a):

    > (...)
    > Ponadto kupiłam kabelek z końcówką odpowiednią do moich kupnych
    > dysków zewnętrznych, taką jakby 2 w 1 oraz z USB C na drugim
    > końcu. Myślałam, że da się zastosować do podłączania dysków
    > zewnętrznych. Niestety, nie działa. Zwróciłam się z tym do HP,

    Być może kupiłaś kabel do ładowania, bez przewodów sygnałowych.
    Taki kabel nie pozwoli na pracę żadnego dysku czy pendriva.

    > a oni poinformowali mnie, że zainstalowany port USB typu C na to
    > nie powala, bo nie daje niezbędnego w takim wypadku zasilania.

    Mało możliwe.
    Widziałem setki modeli laptopów, ale nie współpracujących z dyskami nie
    widziałem już chyba od co najmniej 20 lat. A chodziło wtedy o dyski HDD,
    które przy starcie szarpały mocno prąd i blokowały zasilanie w laptopie.
    Głównie "specjalizowały się" w tym Toshiby.
    Rozwiązań było kilka: albo kabel Y, o którym tu wcześniej pisał kolega,
    albo aktywny switch, albo lutownica i zmiany na płycie głównej.

    > Gdyby to była sprawa ustawień systemowych, to by mnie o tym poinformowali.

    Nie zawsze, czasem nawet ludzie pracujący w autoryzowanych serwisach nie
    mają pełnej wiedzy. Albo mają wiedzę "ograniczoną" bądź "zastrzeżoną" i o
    czymś świadomie nie mówią.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 142. Data: 2024-10-02 11:02:34
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 28.09.2024 19:57, dantes wrote:
    > A do czego ten laptop?
    > Na chwilę obecną, do domowych zastosowań w zupełności
    > wystarcza cos używanego. Tak wiem Ty chcesz kupić nowy
    > ale o używanym wspominam tylko po to byś miała poziom
    > odniesienia...

    Here we go again ;)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 143. Data: 2024-10-02 11:54:26
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 26.09.2024 10:15, Ewa wrote:
    > Przede wszystkim chciałam podziękować wszystkim biorącym udział w
    > dyskusji na temat "Jak wybrać laptopa ?"
    > Na podstawie w/w dyskusji i moich preferencji wybrałam:
    > Lenovo Ideapad 3-15 Gaming - Ryzen 5 5500H | 15,6''-144Hz | 32GB | 512GB
    > + 960GB SSD | W11P | RTX2050 | Czarny
    > https://www.komputronik.pl/product/890742/laptop-len
    ovo-ideapad-3-15-
    > gaming-ryzen-5-5500h-15-6-144hz-16gb-512gb-960gb-ssd
    -w11p-rtx2050-
> [...]
    > Oczywiście wpływa to na cenę.
    >
    > Ma to, co dla mnie najważniejsze: podświetlana klawiatura i 2 dyski.
    > Jest czarny.
    > Nie wiem jeszcze jakiego koloru jest podświetlenie i czy USB - typ C
    > daje ładowanie.
    >
    > Jeszcze jedna sprawa jest dla mnie trudna do rozstrzygnięcia co wybrać.
    > Ten laptop jest wyposażony w procesor AMD Ryzen 5, natomiast są także
    > w sprzedaży laptopy podobne 17" z procesorem Core i5-1235U. Czy warto
    > tylko z powodu ewentualnie lepszego procesora wybrać laptopa 17"?
    > A może szukać laptopa 15" z procesorem i5?

    Czytając dalszą dyskusję wydaje mi się, że wybrałaś, ale jeszcze nie
    kupiłaś - i dobrze :)
    Absolutnie nie - w podobnej cenie masz taki sam model z nowszym i
    lepszym procesorem i kartą graficzną - choć jak rozumiem GPU nie ma
    znaczenia bo nie grasz, ale w takim razie czemu tamten laptop?
    https://www.x-kom.pl/p/1221344-laptop-15-16-lenovo-i
    deapad-gaming-3-15-r5-7535hs-32gb-512-win11-rtx3050.
    html

    Z czasem możesz dokupić drugi dysk (może masz już taki w szufladzie) lub
    od razu nieco dołożyć do:
    https://www.x-kom.pl/p/1274056-laptop-15-16-lenovo-i
    deapad-gaming-3-15-r5-7535hs-32gb-5121tb-win11-rtx30
    50.html

    Zastanawiam się czy jeśli nie grasz w gry to 16GB nie było by
    wystarczające - ja jeszcze 1,5 roku temu grałem na 16GB bez problemu :)
    https://www.x-kom.pl/p/1274055-laptop-15-16-lenovo-i
    deapad-gaming-3-15-r5-7535hs-16gb-5121tb-win11-rtx30
    50.html

    No ale jak wspomniałem wyżej trochę mnie zastanawia ten wybór jeśli nie
    grasz - a dodatkowo (z mojego punktu widzenia) ma niebezpiecznie nisko
    schodzącą pokrywę z wyświetlaczem co czasem skutkuje niewygodą trzymania
    lapka na kolanach...

    Jeśli już celujesz w takie potworki (gamingowe) ;) to ja bym się
    bardziej zastanowił nad:
    https://www.x-kom.pl/p/1245932-laptop-15-16-asus-tuf
    -gaming-a15-r5-7535hs-32gb-512-win11-rtx2050-144hz.h
    tml
    lub:
    https://www.x-kom.pl/p/1257908-laptop-15-16-acer-nit
    ro-v-i5-13420h-32gb-512-win11-rtx2050-144hz.html
    Który polecam :)

    A w przypadku "cywilnych" nie bardzo widzę jakąkolwiek opcję z
    możliwością dołożenia drugiego dysku niestety - znaczy są Acery Aspire i
    Extensa ale bez podświetlenia i tych modeli nie znam więc nie mogę
    polecić z czystym sumieniem.
    Są jeszcze za to zupełnie pominięte 16" ekrany:
    https://www.x-kom.pl/p/1194164-laptop-15-16-lenovo-t
    hinkbook-16-i5-1335u-32gb-512-win11p.html
    Wygląda bardzo fajnie i to Lenovo, do którego mam pewne zaufanie...

    Pozdrawiam - Mirek
    PS.
    Na USB C dyski zewnętrzne działają bez problemu - tylko kwestia kabla :)

  • 144. Data: 2024-10-02 12:38:01
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.10.02 o 11:54, Mirek Ptak pisze:

    Rzeczywiście, jeszcze laptopa nie kupiłam.
    Pozostałą treść Twojego postu przeanalizuje.

    > PS.
    > Na USB C dyski zewnętrzne działają bez problemu - tylko kwestia kabla :)
    Używam kabli oryginalnych. To na jakie trzeba zmienić?
    HP wprowadza w błąd na swoją niekorzyść?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 145. Data: 2024-10-02 16:01:35
    Od: szopen <s...@e...szop>

    On 2.10.2024 11:54, Mirek Ptak wrote:

    > Zastanawiam się czy jeśli nie grasz w gry to 16GB nie było by wystarczające - ja
    jeszcze 1,5 roku temu grałem na 16GB
    > bez problemu :)

    Bo gry akurat nie potrzebują za dużo i to bardzo słaby wskaźnik zapotrzebowania na
    ram.
    Za to odpal browsera z 10 facebookami, allergrami, amazonami, itd. Wtedy nagle się
    okaże, że kilka GB znikło.
    A jak ktoś jeszcze używa kilku browserów lub kilku profili to przy 16GB lapek zaczyna
    klękać, znam to z autopsji.
    Dodatkowo aplikacje webowe nadal puchną i za 5 lat boje się pomyśleć ile to będzie
    zajmować ramu.

    --
    szopen

  • 146. Data: 2024-10-03 04:20:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-26, Ewa <E...@c...pl> wrote:
> [...]
    > tylko z powodu ewentualnie lepszego procesora wybrać laptopa 17"?
    > A może szukać laptopa 15" z procesorem i5?

    Jeśli nie będziesz na tym grała, obrabiała (przekodowywała) wideo,
    robiła jakiś innych dzikich obliczeń, a po prostu używała laptopa do
    prac typu biuro, przeglądania stron, ogladania filmów, to jaki tam
    będzie procesor wydajnościowo jest nawet nie drugorzędne, a
    powiedziałbym odważnie ostatniorzędne. Bardziej niz moc obliczeniowa
    procesora powinno Cię zainteresowac ile żre on prądu - no chyba, że ten
    laptop to w permanentnej funkcjonalności dekstopu, wtedy nawet to nie ma
    większego znaczenia.

    --
    Marcin

  • 147. Data: 2024-10-03 09:29:56
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    . Bardziej niz moc obliczeniowa
    > procesora powinno Cię zainteresowac ile żre on prądu - no chyba, że ten
    > laptop to w permanentnej funkcjonalności dekstopu, wtedy nawet to nie ma
    > większego znaczenia.

    Muszę się przyznać, że Twojego ostatniego zdania nie rozumiem.

    Ostatnie uwagi po moim ogłoszeniu, że już laptopa wybrałam
    spowodowały, że nadal "wybieram".
    Oprócz białego podświetlenia klawiatury i dwóch dysków:
    na system i na dane, najlepiej gdyby oba były SSD,
    ważne jest dla mnie by laptop był cichy, a to chyba wiąż
    się z prądochłonnością i chłodzeniem. Chyba się nie mylę?

    Chęć zakupu laptopa z w miarę nowym/mocnym procesorem
    wiąże się z tym, że laptopa kupuję na dłużej, a wymagania
    stawiane przez nowe aplikacje ciągle rosną, w tym na przykład
    na ilość pamięci RAM. Wolę żeby jej było za dużo niż za mało.
    Nie wiem jakich aplikacji będę używać za np. 2 lata.
    Gry nigdy mnie nie interesowały, ale na inne rzeczy jestem
    otwarta, w tym np. na przeróbki video.

    Jak już pisałam, nie muszę się bardzo kierować ceną, co nie
    znaczy że wydam każde pieniądze. Kupiony laptop musi być wart
    pieniędzy, które wydam.
    Ponadto nie muszę się bardzo spieszyć. Obecny laptop HP jeszcze
    działa, chociaż to że musi być cały czas otwarty na stole,
    nie mogę go nigdzie zabrać i jest coraz głośniejszy, jest
    naprawdę irytujące.

    Zatem dalsze uwagi są mile widziane, a poza tym mam jeszcze
    do przeanalizowania klika Waszych propozycji z poprzednich
    postów.

    Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam
    Ewa

  • 148. Data: 2024-10-03 19:19:42
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 26 Sep 2024 10:15:35 +0200, w <vd356j$j95$1@news.chmurka.net>, Ewa
    <E...@c...pl> napisał(-a):

> [...]
    > tylko z powodu ewentualnie lepszego procesora wybrać laptopa 17"?
    > A może szukać laptopa 15" z procesorem i5?

    Intela akurat lepiej sobie darować póki co:
    https://www.youtube.com/watch?v=uknCpuFaOfQ

  • 149. Data: 2024-10-03 20:50:57
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.10.03 o 19:19, r...@k...pl pisze:

    > Intela akurat lepiej sobie darować póki co:
    > https://www.youtube.com/watch?v=uknCpuFaOfQ

    Bardzo Ci dziękuję za tak ważną informację.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 150. Data: 2024-10-04 01:45:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-10-03, Ewa <E...@c...pl> wrote:
    > . Bardziej niz moc obliczeniowa
    >
    > Muszę się przyznać, że Twojego ostatniego zdania nie rozumiem.

    Jak laptopa używasz jak zgodnie z jego oryginalnym przeznaczeniem, czyli
    urządzenie mobilne), to ma znaczenie ile cpu żre prądu bo używa się
    zwykle na akaumulatorach. A jak używasz wyłącznie w domu, na biurku czy
    kanapie, podłączone kablem do ładowania, czyli w funkcji komputera
    stacjonarnego, no to nie ma żerność cpu za dużego znaczenia.

> [...]
    > ważne jest dla mnie by laptop był cichy, a to chyba wiąż
    > się z prądochłonnością i chłodzeniem. Chyba się nie mylę?

    Nie mylisz się.

> [...]
    > stawiane przez nowe aplikacje ciągle rosną, w tym na przykład
    > na ilość pamięci RAM. Wolę żeby jej było za dużo niż za mało.

    Pamięć RAM, zdecydowanie tak, tu lepiej mieć zapas. Przy cpu, zalezy
    mocno od aplikacji. To czego ja używam, to zasadnicze jakiś celeron czy
    core duo bez spocenia obsłuży, może z poprawką na grafikę zintegrowaną
    cpu lub jakieś kodeki jeśli są obsługiwane przez cpu sprzętowo. Ale te
    nie wiążą się na ogół z jakąś większą mocą procesora a bardziej z
    generacją.

> [...]
    >
    > Zatem dalsze uwagi są mile widziane, a poza tym mam jeszcze
    > do przeanalizowania klika Waszych propozycji z poprzednich

    Jak to ma być de facto główny koputer domowy to możesz faktycznie
    rozważyć silniejszy cpu.

    --
    Marcin