  • 11. Data: 2010-05-27 16:17:04
    Temat: Re: Jak to jest z adresowaniem 1TB RAM-u przez nowe Xeony 7500 ?
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Thu, 27 May 2010 18:06:02 +0200, A r t i e napisał(a):

> [...]
    będziesz miał wiążącą odpowiedź i podstawę do

    > No tak ale wielu by chciało wiedzieć z akademickiej ciekawości..

    Dalej możesz zapytać producenta.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 12. Data: 2010-05-27 16:41:26
    Od: zenek <z...@o...pl>

    A r t i e pisze:

    > Użytkownik "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam> napisał w wiadomości

    > No tak ale wielu by chciało wiedzieć z akademickiej ciekawości..

    http://www.intel.com/itcenter/products/xeon/7500/?ii
    d=gg_work+home_xeon7500

    Jak ladnie poprosisz to pewnie podesle ci doklkadny datasheet i bedziesz
    wiedzial co i jak. Wiekszosc informacji ogolnie dostepnych to papka dla
    debili dlatego akademicko nalezy zerknac do dokumentacji technicznej a
    jest dostepna.

  • 13. Data: 2010-05-27 18:21:18
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "zenek" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > http://www.intel.com/itcenter/products/xeon/7500/?ii
    d=gg_work+home_xeon7500

    Pisze że na 1 socket przypada 16 slotów=256GB. Czyli w max konfiguracji to są raczej
    4 kompy po 256GB, niż jeden 4-procesorowy z 1TB
    ram.

  • 14. Data: 2010-05-27 19:29:46
    Od: zenek <z...@o...pl>

    A r t i e pisze:
> [...]
    >>

    > Pisze że na 1 socket przypada 16 slotów=256GB. Czyli w max konfiguracji
    > to są raczej 4 kompy po 256GB, niż jeden 4-procesorowy z 1TB ram.

    Co ty pierdolisz jaki slot i socket procesor obsluguje pamiec ktora moze
    zaadresowac poczytaj o tym.

  • 15. Data: 2010-05-28 12:48:36
    Od: Tomasz Potega <s...@m...univ.gda.pl>

    On 05/27/10 17:21, A r t i e wrote:
    > Jeśli to tak jest że do swojej i tylko swojej, to znaczy że przy
    > konfiguracji 4-procesorowej mamy raczej 4 niezależne komputery
    > (Xeon7500+256GB RAM) wbudowane na 1 płycie głównej, żeby np. wykorzystać
    > wspólne układy we/wy i zasilanie. A to znaczy że do prawdziwego 1TB RAM
    > jeszcze daleko...

    Nie, wszystkie procesory mają dostęp do całej pamięci:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Non-Uniform_Memory_Acce
    ss

    Dostęp do pamięci podpiętej do "pozostałych" procesorów
    jest po prostu wolniejszy - musi najpierw przejść przez łącze
    typu QPI czy HyperTransport.

    pozdrowienia,
    shadow

  • 16. Data: 2010-05-28 18:33:44
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Potega" <s...@m...univ.gda.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Dostęp do pamięci podpiętej do "pozostałych" procesorów
    > jest po prostu wolniejszy - musi najpierw przejść przez łącze

    Dzięki za idealną odp. Czyli dobrze przeczuwałem..

    - A o ile mniej więcej ten dostęp jest wolniejszy ? 2x 10x czy może 50x ?..

    PS0. Czytałem specyfikację, i tam pisze że na każdy Socket (czyli procesor)
    odpowiada 16 slotów RAM, ale z 2 strony procek
    adresuje max 2^44-1=16TB - pewnie na wypadek jakby wzrosła pojemność pamięci na 1
    slot..:)

    PS. Czy istnieją architektury 2,4 procesorowe gdzie każdy procek z tą samą
    efektywnością ma dostęp do całego RAMu ? Np. Abit kiedyś
    produkował płytę 2-proc. "dla ludu".

    Arek

  • 17. Data: 2010-05-28 19:28:02
    Od: shadow <t...@g...com>

    W dniu 10-05-28 20:33, A r t i e pisze:
    > - A o ile mniej więcej ten dostęp jest wolniejszy ? 2x 10x czy może 50x ?..

    od około 1,5x (w przypadku konfiguracji 2 CPU, z jednym "skokiem"
    między procesorami), do gdzieś ok. 6x w przypadku kilkudziesięcio-
    procesorowych behemotów.

> [...]
    > procesor) odpowiada 16 slotów RAM, ale z 2 strony procek adresuje max
    > 2^44-1=16TB - pewnie na wypadek jakby wzrosła pojemność pamięci na 1

    bierz pod uwagę, że adresy te obejmują nie tylko lokalną pamięć.

    BTW, gdyby slotów było za mało, zawsze można podpiąć się pod pamięć
    drugiego, nieobsadzonego procesora:

    http://www.anandtech.com/show/3648/xeon-7500-dell-r8
    10/5

    > PS. Czy istnieją architektury 2,4 procesorowe gdzie każdy procek z tą
    > samą efektywnością ma dostęp do całego RAMu ? Np. Abit kiedyś produkował
    > płytę 2-proc. "dla ludu".

    ale jak byś chciał to widzieć? w przypadku NUMA masz 2 czy 4
    kontrolery,
    jeden, który miałby je zastąpić, musiałby być znacznie szybszy - bo
    gdyby pracował z tą samą prędkością, to zysk z tego byłby żaden.

    starsze płyty dla 2 CPU (z epoki Socket 370) obsadzały dwa procesory
    na wspólnej FSB - co nie było szczególnie efektywne.

    pozdrowienia,
    shadow

  • 18. Data: 2010-05-28 19:53:04
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "shadow" <t...@g...com> napisał w wiadomości
    t.googlegroups.com...
> [...]

    starsze płyty dla 2 CPU (z epoki Socket 370) obsadzały dwa procesory
    na wspólnej FSB - co nie było szczególnie efektywne.

    Dzięki to już wiem w miarę wszystko-2 super odpowiedzi w porównaniu z takim jednym
    tu który myśli że problemy takich kompów da się
    sprowadzić do szyny adresowej-z kultury z nim nie polemizuję.

    Arek

  • 19. Data: 2010-05-29 21:00:58
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Kazdy procesor adresuje tyle na ile pozwala mu kontroler pamieci i
    szyna adresowa a w przypasku systemow wieloprocesorowych czesto
    producent podaje sumaryczna max pamiec dla wszystkich procesorow
    przeciez to logiczne. Dane pomiedzy soba procesory przejkazuja wedlug
    specyfikacji.

  • 20. Data: 2010-08-15 14:57:19
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 27.05.2010 14:14, A r t i e pisze:
    > Chodzi mi o to kiedy ten 1TB będzie na jednej płycie głównej i każdy z
    > procesorów będzie z tą samą efektywnością miał dostęp liniowy do tego

    Długo jeszcze nie, obawiam się.

    Swoją drogą -- po co?

    > 1) Każdy z procków widzi tylko swoje 256GB i nie ma dostępu do
    > pozostałych GB.

    Nie jest tak.

    > 2) RAM powyżej 512GB jest jakby ramdyskiem tzn. procesor w pełnie
    > efektywnie widzi np. 256GB, a dostęp do reszty RAMu wymaga już
    > dodatkowych cykli oczekiwania, albo co gorsza dodatkowych rozkazów
    > (jednak proces ten byłby przezroczysty dla programów a nieefektywną

    Niezupełnie tak jest, I zajmują się tym procesory same,
    a nie system operacyjny. A dostęp do pamięci przyłączonej
    do innych procesorów jest co prawda nieco wolniejszy, niż
    do lokalnej pamięci danego procesora, ale nie aż tak wol-
    niejszy, by należało na to zwracać jakąś wielką uwagę.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./