  • 1. Data: 2010-05-27 12:14:41
    Temat: Jak to jest z adresowaniem 1TB RAM-u przez nowe Xeony 7500 ?
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Chip 5/2010 str.8 mówi o Xeonach 7500 że "konfiguracje 4-procesorowe obsługują nawet
    1TB RAMu" a 2-procesorowe mniej. I rzeczywiście
    na stronie della można sobie skonfigurować serwer (w cenie Merca S-klasy...), tak że
    jeśli się da 4 procki to można mu dać 1TB, ale
    przy 2 prockach ramu chyba już tylko 256 albo 512GB.

    Nie zależnie od wyższego zastanawiałem się kiedy komputery osiągną 1TB RAMu. Na 1
    rzut oka ten news mówi że już to się stało , ale
    czy na pewno ???????
    Chodzi mi o to kiedy ten 1TB będzie na jednej płycie głównej i każdy z procesorów
    będzie z tą samą efektywnością miał dostęp liniowy
    do tego 1TB. Niestety to, że dopiero instalacja 4procków X75000 a nie 2 daje
    możliwość instalacji 1TB RAM budzi wątpliwości czy jest
    to rzeczywiście pełny 1TB. Tu nasuwają się 2 rozwiązania:

    1) Każdy z procków widzi tylko swoje 256GB i nie ma dostępu do pozostałych GB.
    2) RAM powyżej 512GB jest jakby ramdyskiem tzn. procesor w pełnie efektywnie widzi
    np. 256GB, a dostęp do reszty RAMu wymaga już
    dodatkowych cykli oczekiwania, albo co gorsza dodatkowych rozkazów (jednak proces ten
    byłby przezroczysty dla programów a
    nieefektywną obsługą tego zajmuje sie już OS np. WinSerwer. Podobnie jak kompy
    8-bitowe miały 16-bitowa szynę adresową i efektywnie
    widziały tylko 64kB. Oczywiście pojawiały się rozszerzenia do 128kB czy 256KB, ale
    dostęp ponad 64kB był może i możliwy, ale wymagał
    np. przełączania wydzielonych stron pamięci i wywoływania procedur systemowych i
    ogólnie o rząd wolniejszy był od dostępu do 64kB.
    Czyżby z tym "1TB" było podobnie ? Bo dlaczego ilość RAMU zależu tu od liczby
    procków ? )

    Na pewno kogoś tu interesuje jak to jest.. (tomekr na pewno wie :)
    Arek

  • 2. Data: 2010-05-27 12:26:30
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Wtedy jak szyna adresowa bedzie w stanioe zaadresowac ten RAM, zadna
    filozofia ale trzeba miec jakiekolwiek pojecie o czyms takim jak szyna
    adresowa.

  • 3. Data: 2010-05-27 13:08:15
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "zenek" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Wtedy jak szyna adresowa bedzie w stanioe zaadresowac ten RAM, zadna filozofia ale
    trzeba miec jakiekolwiek pojecie o czyms takim
    > jak szyna adresowa.

    To czemu ilość RAMu jest uzależniona od liczby procesorów ?

    http://www1.euro.dell.com/pl/pl/firmiinstytucji/Ente
    rprise/poweredge-r910/pd.aspx?refid=poweredge-r910&s
    =pad&cs=RC1078552

    Arek

  • 4. Data: 2010-05-27 14:27:06
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "A r t i e" <a...@g...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > http://www1.euro.dell.com/pl/pl/firmiinstytucji/Ente
    rprise/poweredge-r910/pd.aspx?refid=poweredge-r910&s

    Kontroler pamieci zintegrowany w procesorze, wyglada na to ze kazdy CPU
    bedzie mial dostep do swojej pamieci.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 5. Data: 2010-05-27 15:21:25
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości

    > Kontroler pamieci zintegrowany w procesorze, wyglada na to ze kazdy CPU bedzie mial
    dostep do swojej pamieci.

    Jeśli to tak jest że do swojej i tylko swojej, to znaczy że przy konfiguracji
    4-procesorowej mamy raczej 4 niezależne komputery
    (Xeon7500+256GB RAM) wbudowane na 1 płycie głównej, żeby np. wykorzystać wspólne
    układy we/wy i zasilanie. A to znaczy że do
    prawdziwego 1TB RAM jeszcze daleko...

    Ale to też nie gra do końca, bo 2 procki mogą mieć do 256GB, a 4 do 1TB.

    Arek

  • 6. Data: 2010-05-27 15:29:35
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Thu, 27 May 2010 17:21:25 +0200, A r t i e napisał(a):

    > Ale to też nie gra do końca, bo 2 procki mogą mieć do 256GB, a 4 do 1TB.

    Inna płyta główna zapewne.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 7. Data: 2010-05-27 15:52:14
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "MadMan" <m...@n...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Inna płyta główna zapewne.

    Zapewne tak, ale ciekawe czy każdy z 4 proc. będzie miał 100% równy dostęp do całego
    1TB, jak to opisałem w poście pierwszym.

    Arek

  • 8. Data: 2010-05-27 16:02:48
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > Zapewne tak, ale ciekawe czy każdy z 4 proc. będzie miał 100% równy
    > dostęp do całego 1TB, jak to opisałem w poście pierwszym.

    Zapytaj producenta. A jeśli jesteś poważnie zainteresowany, to przy okazji
    będziesz miał wiążącą odpowiedź i podstawę do reklamacji, gdyby się okazało
    inaczej.

    --
    Azarien

  • 9. Data: 2010-05-27 16:06:02
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam> napisał w wiadomości

    > Zapytaj producenta. A jeśli jesteś poważnie zainteresowany, to przy okazji będziesz
    miał wiążącą odpowiedź i podstawę do
    > reklamacji, gdyby się okazało inaczej.

    No tak ale wielu by chciało wiedzieć z akademickiej ciekawości..

  • 10. Data: 2010-05-27 16:16:11
    Od: zenek <z...@o...pl>

    A r t i e pisze:

    > Użytkownik "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam> napisał w wiadomości

    > No tak ale wielu by chciało wiedzieć z akademickiej ciekawości..

    Z akademickiej ciekawosci na stronie producenta masz dostepna dokumentacje.