    Date: Mon, 03 Mar 2014 00:04:27 +0100
    From: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS

    > Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ?

    widziałem kilka - kilkanaście rozwalonych silników, ale żaden nie umarł
    przez za wysokie obroty. słyszałem że silnik diesla może się rozbiegać,
    w sensie przekroczyć maksymalne obroty. Uczono nas jak sobie z tym
    radzić, ale historia taka jak o Yeti. Niby jest, a nikt nie widział.

    silniki spalinowe, wtywarzają moc która przekazywana jest na koła. duża
    część tej mocy jest tracona - zamienia się na ciepło. Ale ile mocy
    silnik wytworzy, a z nią proporcjonalnie ciepła? To w niewielkim stopniu
    zalezy od obrotów, w większym od rzeczywistego zapotrzebowania.
    inaczej mówiąc, jazda 40km/h na 4 biegu powoduje spalenie 4 litrów
    paliwa, jazda 40km/h na 1 biegu będzie mniej ekonomiczna, może nawet
    dwukrotnie, ale nie 10 krotnie. Biorąc pod uwagę że wyższe obroty
    powodują szybsza pracę pompy oleju i paliwa - silniki powinny przetrwać
    takie traktowanie.
    Któryś kolega wspominał tutaj generator. ja pracowałem czasami przy
    silnikach napędzający pompy instalacji przeciwpożarowych. Tam silnik
    miał wystartować zimny, wejść na obroty i działać przez godzinę na
    maksa. Tyle że na maksa to nie było do odcięcia, bo go pompa
    ograniczała. Zaniedbane, umierały (albo słabły, nie miały wydajności)
    takie silniki podczas zwykłych okresowych testów. Potem (po remoncie
    albo wymianie) ja im montowałem ogrzewanie, albo takie "półlitrowe
    wtryskacze oleju" uruchamiane podczas startu. Nam taki silnik nigdy nie
    padł, mimo że wył jak opętaniec, (wszyscy musieli miec zatyczki) a
    kolektor wydechowy zawsze świecił od ciepła.
    Silniki: iveco i "ulubiony" na tej grupie, szczególnie wśród posiadaczy
    jeepów/chryslerów VM motori :)

    ToMasz