  • Data: 2014-03-03 00:36:27
    Temat: Re: Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 03 Mar 2014 00:04:27 +0100, ToMasz napisał(a):

    > widziałem kilka - kilkanaście rozwalonych silników, ale żaden nie umarł
    > przez za wysokie obroty. słyszałem że silnik diesla może się rozbiegać,
    > w sensie przekroczyć maksymalne obroty. Uczono nas jak sobie z tym
    > radzić, ale historia taka jak o Yeti. Niby jest, a nikt nie widział.

    Nie no - to to jest akurat jak najbardziej możliwe.

    Jeśli chodzi o rozbiegnięcie się silnika diesla, to popularna przyczyna to
    awaria łożyska turbospręzarki która powoduje przepompowanie dużej ilości
    oleju silnikowego do sprężarki.
    Łopatki sprężarki robią mieszankę napędzającą silnik bez żadnej kontroli.

    Jeśli chodzi o skutki przekroczenia maksymalnych obrotów, to wystarczy
    pechowy miss-shift (na skutek złego ruchu drążkiem zmiana biegu II->I,
    zamiast II->III) podczas przyspieszania, silnik dostaje prawie 2x
    maksymalnych obrotów i to często wystarczy żeby się tłoki zderzyły z
    zaworami.

    Może w różnych "branżach" robimy, ale ja już parę silników wykończonych
    zbyt wysokimi obrotami widziałem :)