  • Data: 2013-02-13 10:10:03
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 12 Feb 2013, Marek wrote:

    > Sprawa jest jeszcze gorsza. Przy okazji robienia jakiś zdjęć w kwestii innej
    > naszej dyskusji zrobiłem fotki z czasem 1/5000, które były minimalnie
    > nieostre (przy 450mm oczywiście). Teraz zaczynam łączyć jedno z drugim. Choć
    > zastanawia mnie czas. Nawet gdyby stabilizacja szwankowała, to przy tak
    > krótkim czasie nie powinna dawać w/w efektu.

    Przy 1/5000 prawdopodobieństwo trafienia na taki efekt wydaje się
    być nikłe, więc z góry się zgodzę iż można podejrzewać uszkodzenie
    i działanie mechanizmu stabilizacji w roli powodowania poruszania.
    Niemniej, mechanizm o którym wyżej występuje - po prostu, jak
    układowi zabraknie mechanicznie miejsca do przesuwania, to
    przynajmniej w Minoltach skokowo "dosuwa" matrycę w potrzebną
    stronę i później już w nowym położeniu ponownie usiłuje ją
    "trzymać".
    Ruch matrycy jest na tyle szybki, że przy dłuższych czasach
    objawia się to widokiem dwu nałożonych na siebie, nieco przesuniętych
    obrazów.
    Inna sprawa, że warunki w których takie coś widziałem to nie są
    warunki przy których mowa może być o "ostrym do piksela" zdjęciu.

    Coś jeszcze, tak dla ciekawosci: piszesz o lustrzance?
    Mam na myśli fakt, że jak mamy migawkę szczelinową, to "skok"
    matrycy przy 1/5000 na 100% mógłby skutkować efektami ubocznymi
    tylko na małej części kadru, skoro faktycznie ujęcie trwa ok. 1/200s
    Czyli opis nijak nie pasuje do wersji "trafienie w skok matrycy".

    > Wkurzyłem się i właśnie oddałem sprzęt do serwisu

    Napisz o skutkach.

    pzdr, Gotfryd