    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Wed, 28 Sep 2011 16:03:10 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak sie zabezpieczyc przed nieuczciwym pośrednikiem

    On Tue, 27 Sep 2011, MZ wrote:

    > Ależ ja się z Tobą całkowicie zgadzam w tym miejscu, tzn. mocodawca=nasz
    > wątkotwórca i to on i tylko on będzie nadal odpowiedzialny za wszelkie
    > skutki transakcji. Dlatego napisałem, że to nie zapewnia w żaden sposób
    > jakiejkolwiek odpowiedzialności pośrednika=osoby upoważnionej.

    No tośmy się tylko lekko nie zrozumieli.

    > Jednak z drugiej strony jeśli na umowie KS widnieje podpis
    > wątkotwórcy+miejsce dokonania transakcji gdzieś na zachodzie Europy to
    > jednak wydaje mi się, że nie możemy mówić o "nieosobistym" zakupie.
    > Pełnomocnik nie miał prawa podpisać się jako mocodawca (albo o czymś nie
    > wiem). Mógł się podpisać wyłącznie "z upoważnienia+ swój podpis".

    Zgoda.
    Pytanie 1.: co stoi na przeszkodzie, aby zawarta umowa ustna została
    zrealizowana korespondencyjnie?
    Pytanie 2.: co stoi na przeszkodzie, aby umowa j.w. została dostarczona
    przez pełnomocnika? (celem skorzystania z pełnomocnika jest oczywiście
    weryfikacja tożsamości drugiej osoby, czego wysyłka listem nie załatwia).

    > Ergo podtrzymuję że przy takim stanie papierów to wątkotwórca "kupił
    > osobiście" od Helmuta.

    Zdając sobie doskonale sprawę z tego, że rozważania są mocno teoretyczne
    i ani kupujący ani "pośrednik" nie obronią się w krzyżowym ogniu pytań
    (ba, sądzę że co najmniej połowa załogi nie ma pojęcia jak to wg
    przepisów *fomalnie* jest), bronię wersji "możliwości" (zgodnej
    z prawem) zdarzenia które opisano na początku. Opisujący nic nie
    napisał nt. zaznaczenia w umowie miejsca jej zawarcia, dla przykładu :)
    (więc na razie mamy niesprzeczność).

> [...]
    > handlarzowi umowę "in blanco" i handlarz dał ją kupującemu do
    > uzupełnienia. Biorąc jednak pod uwagę, że trudno znaleźć aż tak ufnego
    > człowieka, nie ważne czy w PL, DE, NL, B, FR itd, to śmiem podejrzewać,
    > że Helmut podpisał normalnie umowę KS z pośrednikiem, a ten zwyczajnie
    > ją wywalił, przepisując dane Helmuta do umowy "in blanco" którą teraz
    > podsunie kupującemu w Polsce. W zasadzie to chyba nadal nie jest to
    > weryfikowane, ale rodzi pewne niebezpieczeństwo że jednak kiedyś (jak
    > się systemy w ramach UE zaczną wymieniać danymi)

    Podatkowe już się wymieniają.
    To czy ktoś powszechnie korzysta ze sprawdzania jest sprawą wtórną,
    pewnie kwestia "wytycznych".

    pzdr, Gotfryd