  • Data: 2014-03-06 12:56:52
    Temat: Re: Jak przeliczyć KM na kW ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > This was adopted by Canada in 1951.
    > The United States, the United Kingdom, Canada, Australia, New Zealand
    > and South Africa signed a treaty agreeing to the same standards on 1
    > July 1959.
    > This gives an inch of exactly 25.4 mm. However, the United States
    > retains the 1/39.97 metre definition for survey purposes
    > creating a slight difference between the international and US survey
    > inches;
    > the difference is exactly 2 parts in a million, so 1,000,000
    > international inches is equal to 999,998 US survey inches. This is

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Jard

    Historycznie występują dwie wersje jednostki:
    * angielska (Imp. yd) oparta na fizycznym wzorcu wykonanym ze spiżu,
    przechowywanym w Londynie w gmachu parlamentu -- starsza, której
    wartość w 1934 wynosiła 0,91440186 m
    * amerykańska (U.S. yd) oparta na metrze -- określona w 1866 jako =
    0,9144018288 m

    To wszystko są współczesne próby powiązana jakoś ze sobą różnych
    jednostek miar. Tych miar natworzono przez wieki bez liku, każdą
    do innych celów. Wcześniej jardów mogil używać na przykład murarze,
    a stóp stolarze -- i nikt nie widział potrzeby synchronizowania ze
    sobą tych jednostek. Miałem kiedyś kieszonkowy przewodnik po miarach
    imperialnych. Liczył sobie ze dwieście stron.

    Jeszcze długo po Henryku I długość stopy wyzanczano w różnych
    miejscach lokalnie, na przykład biorąc dwunastu chłopa wychodzących
    z kościoła i każąc im stawiać nogi jedna za drugą, a następnie
    odpowiednio dzieląc otrzymany odcinek. To, że Heniek miał pod nosem
    równiutko trzy stopy też wygląda na znacznie późniejszą konfabulację
    (choć oczywiście wyznaczenie królewskiego jarda we wcześniej opisany
    sposób jest faktem historycznym).

    > US ponoc juz przeszly na metry, przynajmniej w wielu oficjalnych
    > dziedzinach.

    W elektronice wciąż raster calowy. Ostoją tradycji jesteśmy. Za to
    w Polszcze na początku XIX wieku przyjęto kwartę, czyli ćwierć garnca
    lub galona, równą jednemu litrowi. Wódkę sprzedawano na kwaterki,
    czyli ćwierci kwarty, aż do czasów całkiem niedawynych. Kiedy to Unia
    zabroniła, nakazując małpki równe 0,2 litra.

    --
    Jarek