  • Data: 2014-03-06 13:28:55
    Temat: Re: Jak przeliczyć KM na kW ?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    Pan J.F napisał:

> [...]
    > * angielska (Imp. yd) oparta na fizycznym wzorcu wykonanym ze
    > spiżu,
    > przechowywanym w Londynie w gmachu parlamentu -- starsza, której
    > wartość w 1934 wynosiła 0,91440186 m
    > * amerykańska (U.S. yd) oparta na metrze -- określona w 1866 jako =
    > 0,9144018288 m
    >To wszystko są współczesne próby powiązana jakoś ze sobą różnych
    >jednostek miar. Tych miar natworzono przez wieki bez liku, każdą
    >do innych celów. Wcześniej jardów mogil używać na przykład murarze,
    >a stóp stolarze -- i nikt nie widział potrzeby synchronizowania ze

    Powyzej to akurat drobiazgi, widoczne tylko w bardzo dokladnych
    pomiarach, a wrecz bym rzekl ze niewidoczne - widoczne w bardzo
    dokladnych przeliczeniach.
    Natomiast galony roznia sie o prawie litr, bushel ... zalezy czego
    dotyczy, pszenicy jest rozny od kukurydzy itp.

    >Miałem kiedyś kieszonkowy przewodnik po miarach
    >imperialnych. Liczył sobie ze dwieście stron.

    Podejrzewam ze u nas bylo kiedys podobnie. Tylko na szczescie
    poparlismy Napoleona i sie uporzadkowalo.

    >Jeszcze długo po Henryku I długość stopy wyzanczano w różnych
    >miejscach lokalnie, na przykład biorąc dwunastu chłopa wychodzących
    >z kościoła i każąc im stawiać nogi jedna za drugą, a następnie
    >odpowiednio dzieląc otrzymany odcinek.

    Swoja droga statystycznie dobry sposob.

    Ale byl tez porzadniejsze wzorce w kazdym miescie.

    J.