    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 7 Jun 2017 10:50:53 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Jak powielić płytkę PCB na arkuszu laminatu? (CNC)
    From: s...@g...com

    W dniu środa, 7 czerwca 2017 19:14:09 UTC+2 użytkownik jacek napisał:
> [...]
    prostym a pod nimi podstawa (calosc np. z hdpe lub sklejki 6-8mm) to bez problemu
    zrobisz mocowanie do blatu dla tej podkladki tak aby ustawienie kątów było poprawne
    zawsze.

    Tak sie nie robi, po prostu jest to trudniejsze mimo że wydaje sie elegantsze.

    wręcz zerowanie w jakims punkcie. Rotacja ukladu odniesienia to juz cyrki z
    trybonometrią. Tak sie nigdy nie robiło. I chyba nawet dziś w erze obrabiarek cnc 5
    osiowych projekty robi sie tak aby materiał był mocowany jako tako równolegle i potem
    sie osią A/B zeruje te odchyłke katową.

    jestes ustawiony na amen. Ale IMHO to nie ta droga.

    materiału między operacjami nawet po przezbrojeniu maszyny to jednak nie wymyslilem
    niczego pancernego poza zwyklym "fixture"....

    > Niestety ale robienie osobno każdej płytki wymaga kilkukrotnego
    > mocowania jednego wiertła. Natomiast gdy złożymy kilka płytek w jedną
    > po jednym zamocowaniu wszystkie otwory jednego rozmiaru zrobimy.
    > Jak nie ma automatycznej wymiany narzędzi ma to znaczenie.
    > Osobiście bym złożył w edytorze pcb kilka płytek nawet niech
    > oznaczenia elementów się zmieniają ale wtedy z jednej formatki wszystko
    > po jednym zamocowaniu wiertła się wywierci...

    Taki urok. Feler jest taki ze wiertła nie są za długie i zazwyczaj metoda na kanapke
    daje sie zastosować dla 2-3-4 sztuk.

    Jakbym miał zrobic 16 sztuk to wolał bym powielić te wiercenia.
    I dlatego robie swoje pierdoły w cambam-ie bo tam nesting robi sie jedna opcja.

    Jak nie musze obracać materiału to jeden montaż ogarnia mi bazowanie. Wymiana frezu
    to minuta, ustawienie osi Z druga minuta.
    A potem 10-20 minut frezowania tych 16-25 sztuk...

    U siebie ogarniam zestawem inkscape+cambam+mach3.
    I tam bez problemu ogarniam taki nesting jak otrzebuje Marek.

    U mnie feler jest taki ze jak projekt w inkscape zmienie to musze te ścieżke od nowa
    w cambamie ogarniać. Troche manufaktura. Ale ogolnie daje sie zrobic...