  • 1. Data: 2013-04-21 00:30:14
    Temat: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
    Od: k...@g...com

    jak włączyć grzałkę 4kW. Płynnie w czasie 4 minut. PWM i fazowo nie wchodzi w grę.
    Pozostaje mi autotransformator i silnik z przekładnią. Duży i drogi. Nic innego nie
    przychodzi mi do głowy.

  • 2. Data: 2013-04-21 01:15:42
    Temat: Re: Jak płynnie włączyć grzałkę 4kW
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 21.04.2013 00:30, k...@g...com wrote:
    > jak włączyć grzałkę 4kW. Płynnie w czasie 4 minut. PWM i fazowo nie wchodzi w grę.

    Dlaczego? Wycinanie (pół)okresów sinusoidy wydaje się być najsensowniejsze.

    Zostaje jeszcze zrobienie przetwornicy half/full-bridge - będzie pewnie
    zauważalnie tańsze od autotrafo, ale też wielokrotnie droższe od
    odpowiedniego triaka.

    Michoo

  • 3. Data: 2013-04-21 01:35:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    Sunday, April 21, 2013, 1:15:42 AM, you wrote:

    > Dlaczego? Wycinanie (pół)okresów sinusoidy wydaje się być najsensowniejsze.

    Półokresami wprowadzisz składową stałą do sieci. Lepiej pelnymi
    okresami. Czyli najzwyklejsze w świecie sterowanie grupowe.

    > Zostaje jeszcze zrobienie przetwornicy half/full-bridge

    Ale nie chciał PWM...

    > - będzie pewnie zauważalnie tańsze od autotrafo,

    Przy 4kW i jednym egzemplarzu?

    > ale też wielokrotnie droższe od odpowiedniego triaka.

    Sterowanie grupowe na triaku to jedyne rozsądne rozwiązanie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2013-04-21 01:43:41
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 21.04.2013 01:35, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Półokresami wprowadzisz składową stałą do sieci. Lepiej pelnymi
    > okresami. Czyli najzwyklejsze w świecie sterowanie grupowe.

    Dlatego (pół) było w nawiasie - "zwykłe" sterowanie grupowe jest proste,
    ale można też jak ktoś lubi zrobić 'sprytnie' z 2 razy większą
    rozdzielczością i dzięki odpowiedniemu ditheringowi połówek nie
    wprowadzając za bardzo składowej stałej.

    > Ale nie chciał PWM...

    No ale nie miałby PWM, tylko regulowane napięcie na wyjściu. Z jednej
    strony kondensatory (a może i pfc) z drugiej płynna regulacja wyjścia
    przez odpowiednie biasowanie feedbacku.

    > Przy 4kW i jednym egzemplarzu?

    Trafo używka to będzie (strzelam na podstawie googli) z 1500zł. _Myślę_,
    że da się przetwornicę zrobić taniej (nie uwzględniając czasu), ale to
    twoja działka - pewnie wiesz lepiej ;)

    > Sterowanie grupowe na triaku to jedyne rozsądne rozwiązanie.

    A to bez dwóch zdań. Tylko przekonaj drób, że się myli w założeniach.

    Michoo

  • 5. Data: 2013-04-21 01:49:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 20 Apr 2013 15:30:14 -0700 (PDT), k...@g...com
    napisał(a):

    > jak włączyć grzałkę 4kW. Płynnie w czasie 4 minut. PWM i fazowo nie wchodzi w grę.
    Pozostaje mi autotransformator i silnik z przekładnią. Duży i drogi. Nic innego nie
    przychodzi mi do głowy.

    Można sterowaniem grupowym.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2013-04-21 10:06:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    Pozostaje mi autotransformator i silnik z przekładnią. Duży i drogi. Nic innego nie

    Taki stary, a taki zapominalski. Opornik wodny.
    Albo amplidyna.

    Oczywiscie po 10-stronnicowym uzasadnieniu dlaczego nie PWM ..

    J.

  • 7. Data: 2013-04-21 12:12:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    >
    > Ale nie chciał PWM...

    > Przy 4kW i jednym egzemplarzu?

    > Sterowanie grupowe na triaku to jedyne rozsądne rozwiązanie.

    Ale coś czuję, że nie spodoba się kogutkowi.
    Przy 4kW problemem może być migotanie oświetlenia podłączonego do tego
    samego zasilania.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2013-04-21 12:57:20
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 21 kwietnia 2013 12:12:55 UTC+2 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Ale coś czuję, że nie spodoba się kogutkowi.
    >
    > Przy 4kW problemem może być migotanie oświetlenia podłączonego do tego

> [...]

    Otóż to. Lokalny generator ma nie za dużo mocy. Podłączenie kilowata powoduje
    chwilowe zakłócenie jego pracy. Zanim nadrobi upływa kilkanaście sekund. Do niedawna
    było 20 grzałek po 200W. Ale wyszły.

  • 9. Data: 2013-04-21 14:45:25
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Można sterowaniem grupowym.

    no oczywiście. Dla grzejnika jest to najlepsze rozwiązanie.
    Nie generuje zakłóceń jak pwm, i jest tak samo proste w realizacji.

  • 10. Data: 2013-04-21 17:09:16
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    A dlaczego nie może być fazowe, źródło szaleje?
    Jeżeli dopuścisz chwilową pracę tego typu, to może grupowe z płynnym
    wejściem/zejściem się nada? Przy czasach przełączenia na poziomie 20s
    nie zauważysz żadnej zmiany w oświetleniu, a i może generator zdąży się
    dostosować? Masz taką bezwładność termiczną układu?

    Wpadł mi jeszcze do głowy układ z prostowaniem, wygładzaniem i
    napędzaniem grzałki z DC (grzałce to nie zaszkodzi, jedynie skubane
    piszczeć potrafią, no i nadal jest to praca na niecałej sinusoidzie źródła).

    Miłego.
    Irek.N.