  • 1. Data: 2013-04-19 21:22:01
    Temat: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, może Wy pomożecie z takim problemem: jest sobie cyfrowa ramka do zdjęć
    Intenso Photopromoter 8". Ramka funkcjonowała (właściwie nonstop) przez jakieś dwa
    lata, po czym szlag trafił jej zasilacz. Po wymianie zasilacza na nowy, nie wdając
    się w szczegóły, osiągnąłem taki efekt: ramka włączona bez karty SD działa przez 2-3
    sekundy po czym się zawiesza na "twardo". Ustaliłem, że te 2-3 sekundy są czasem
    rozgrzewania się scalaka wymienionego w tytule postu, scalak rozgrzewa się do
    temperatury rzędu kilkudziesięciu stopni. Zakładając nań prowizoryczny, dość spory
    radiator udało mi się doprowadzić do właściwie poprawnej pracy ramki, ale tylko bez
    karty SD, wetknięcie karty powoduje, że układ grzeje się dużo intensywniej i zawiesza
    się mimo radiatora.

    W necie nie udało mi się znaleźć żadnej, nawet krótkiej wzmianki n/t takiego układu,
    ale może ktoś coś wie, bądź serwisował coś takiego i może coś podpowiedzieć?
    Zdjęcie elektroniki tejże ramki:

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/wOzbGn4_JkejPa
    vH-uumAl1DKSZoiyLDwzzCsB2eDOw?feat=directlink

    J.

  • 2. Data: 2013-04-19 21:54:44
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Jarek P. pisze tak:

    > W necie nie udało mi się znaleźć żadnej, nawet krótkiej wzmianki
    > n/t takiego układu

    Pewnie nowy zasilacz uszkodził trwale ramkę bo dawał za duże U.

    http://matty.99k.org/BF801-photo-frame/
    http://matty.99k.org/BF801-photo-frame/EBK701_AM7733
    _X1_20110815.pdf

    --
    Piter

  • 3. Data: 2013-04-19 22:20:23
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 19 kwietnia 2013 21:54:44 UTC+2 użytkownik PiteR napisał:

    > Pewnie nowy zasilacz uszkodził trwale ramkę bo dawał za duże U.

    Wiesz... potrafię dobrać zasilacz, naprawdę :)
    Natomiast nie moge wykluczyć, że stary zasilacz w momencie śmierci posłał w ramkę
    "strzała".
    Dzięki za materiały, zaraz przejrzę.

    J.

  • 4. Data: 2013-04-20 01:01:36
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > Wiesz... potrafię dobrać zasilacz, naprawdę :)
    > Natomiast nie moge wykluczyć, że stary zasilacz w momencie śmierci posłał
    > w ramkę "strzała".
    > Dzięki za materiały, zaraz przejrzę.

    Miałem drobny układ na wzmacniaczu TDA2822, z zasilaniem, które było
    kluczowane przez tranzystor OIDP BC238. Tranzystor ten padł i chyba jeszcze
    jakiś element. Kupiłem części (grooosze), wymieniłem tranzystor kluczujący,
    układ ruszył. Ale tranzystor kluczujący grzeje się jak ostatnia świnia,
    jeszcze 5 sekund i spłonie żywym ogniem (co już mi się zdarzyło 25 lat temu
    z BD135). Układ chodzi, tylko tranzystor kurewsko gorący. Skoro gorący, to z
    prawa Ohma, oraz równoważności ciepła, pracy i energii, znaczy, że płynie
    duży prąd. I zgadza się, układ pobiera coś koło 200 mA. Skoro padł
    tranzystor kluczujący, to gdzieś tu jest problem. Szybki rzut oka na dane
    katalogowe TDA2822 - kilka mA. Miałem pod ręką, wymieniłem. Włączam znów,
    startuje tak samo, ale hura, prąd 6 mA. I tranzystor kluczujący NIE GRZEJE
    SIĘ. Być może padła druga sekcja (układ wykorzystywał tylko jedną) TDA2822 i
    ona tak żarła prąd, a sprawna nadal działała?

    Może tak jest i tutaj? Rzeczywiście coś strzeliło, możliwe, że nie biorącego
    udziału w ukadzie, ale prąd jest uprzejme żreć jak wygłodniały sęp?

  • 5. Data: 2013-04-20 02:08:26
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 20.04.2013 01:01, Anerys wrote:

> [...]
    > mA. I tranzystor kluczujący NIE GRZEJE SIĘ. Być może padła druga sekcja
    > (układ wykorzystywał tylko jedną) TDA2822 i ona tak żarła prąd, a

    A TDA się też nie grzał nadprogramowo?

    > Może tak jest i tutaj? Rzeczywiście coś strzeliło, możliwe, że nie
    > biorącego udziału w ukadzie, ale prąd jest uprzejme żreć jak wygłodniały
    > sęp?

    Jest takie zjawisko latch-up się zwie. W skrócie i uproszczeniu:
    wywoływane jest spadkiem/wzrostem zasilania poza parametry (chwilowym),
    powoduje odpalenie pasożytniczego tranzystora między + a masą, mija
    dopiero po odłączeniu zasilania, ale wcześniej często uszkadza układ
    termicznie - np robiąc drobne zwarcie które powoduje potem zwiększony
    pobór prądu i grzanie.

    Michoo

  • 6. Data: 2013-04-20 09:25:07
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Jarek P. pisze tak:

    > Wiesz... potrafię dobrać zasilacz, naprawdę :)
    > Natomiast nie moge wykluczyć, że stary zasilacz w momencie śmierci
    > posłał w ramkę "strzała".

    a to przepraszam.
    Pewnie stary zasilacz uszkodził trwale ramkę bo dawał za duże U.
    :)

    --
    Piter

  • 7. Data: 2013-04-20 09:50:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Jest takie zjawisko latch-up się zwie. W skrócie i uproszczeniu:
    > wywoływane jest spadkiem/wzrostem zasilania poza parametry (chwilowym),
    > powoduje odpalenie pasożytniczego tranzystora

    tyrystora (złożonego z tranzystorów).
    P.G.

  • 8. Data: 2013-04-20 15:31:46
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > A TDA się też nie grzał nadprogramowo?

    Właśnie, niezbyt, ale za długo nie czekałem, by mi klucz znów nie
    eksplodował (coś mi chodzi po głowie, że ślina, wzięta na palce i dotknięta
    do klucza, zagotowała się). Nie chodzi o koszt, bo tranzystor kosztował 80
    groszy (LOL), a sam scalak chyba niecałe 2 złote. Ale stuprocentowo
    sprawdziłem, że to układ - po prostu między zasilaniem, a nóżką układu...
    Chodziło o to, by niepotrzebnie nie marnować energii na głupiego robotę.

> [...]
    > dopiero po odłączeniu zasilania, ale wcześniej często uszkadza układ
    > termicznie - np robiąc drobne zwarcie które powoduje potem zwiększony

    Też przypuszczałem, że to jakaś sraczka ze strukturą wewnętrzną. Mogłem
    sprawdzić jakoś tę drugą sekcję, ale już wymieniłem układ i nie chciałem do
    tego wracać... Przepięcie - mogo być, albowiem zasilacz dawał na jałowym
    chyba kawałek ponad 12V, a pod obciążeniem zbliżał się do wymaganych 9V...
    zanim po skluczowaniu się ustabilizowało, to mogło coś tam zrobić...
    Przezornie kupiłem też 7809 i wstawiłem do tego zasilacza, dostając piękne
    9V, do tego niebujające się jak kondon w zwisie. Choć TDA2822 w katalogu ma
    3-15V, więc to raczej odpada. To takie chińskawe radyjko z DFC77 (!) było
    (nawet łapało ten zegar), z dość posranym montażem tego wszystkiego w
    środku - dlatego nie chciałem za długo eksperymentować z ryzykiem ponownego
    spalenia klucza, choć przezornie kupiłem zapas, który mi się teraz kurzy, bo
    radio nie moje. Trochę myślałem, co mogło upalić układ i poskutkować
    uszkodzeniem klucza... ale nie chciało mi się.

  • 9. Data: 2013-04-20 16:51:06
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-20 01:01, Anerys pisze:

    > Miałem drobny układ na wzmacniaczu TDA2822, z zasilaniem, które było
    > kluczowane przez tranzystor OIDP BC238.

    Ktoś zrobił kluczowanie zasilania na tranzystorze npn? Chyba, że od
    minusa... Inaczej tak trochę bez sensu.

> [...]
    > mA. I tranzystor kluczujący NIE GRZEJE SIĘ. Być może padła druga sekcja
    > (układ wykorzystywał tylko jedną) TDA2822 i ona tak żarła prąd, a

    Masz w zasadzie dwie możliwości (bo odpalenie pasożytniczego tyrystora
    wymagałoby doprowadzenia napięcia spoza zakresu napięcia zasilania -
    raczej bardzo mało prawdopodobne) - albo po prostu była uszkodzona druga
    sekcja, albo skubany zaczął się wzbudzać. Może być jeszcze trzecia -
    wzbudzenie drugiej sekcji z powodu nie podłączenia niczego, niektóre
    układy tego nie lubią. Ale wtedy musisz się liczyć z powtórką. Jeżeli
    wykorzystywana część układu działała poprawnie (nie było słychać
    "dziwnych" zniekształceń), to druga strona - padła albo się wzbudzała.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2013-04-20 16:56:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-20 09:50, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    >
    > tyrystora (złożonego z tranzystorów).

    No i nie z powodu zasilania spoza zakresu, tylko pojawienia się na
    którejkolwiek nodze napięcia spoza zakresu wyznaczonego przez zasilanie
    układu. Aczkolwiek np. w przypadku chwilowego spadku napięcia zasilania
    przy podtrzymaniu napięcia na którejś nodze np na kondensatorze może się
    coś takiego zdarzyć.

    Pozdrawiam

    DD