    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Date: Sat, 21 Dec 2013 20:34:16 +0100
    <l8s0j9$gp0$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <l8sr5s$bjb$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <l8vfl6$uru$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <l91jpp$rpq$1@node1.news.atman.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Taaaa... sęk w tym, że teraz nawet FF ma pierdyliony pikseli. Co za
    > różnica czy APSC z 24MPx się używa czy FF z 36MPx?

    No trochę jest, APS-C to mniej-więcej 4x mniejsza powierzchnia i przy
    powyższych sensorach pewnie mniej-więcej 4x mniejsze piksele.
    Ale to oczywiście zależy od "jakości" względnej sensorów, różnica
    generacji lub dwóch i wielkość może niewiele znaczyć.

    > Rozważałem zakup
    > Nikona D800 ale ostatecznie wybrałem o połowę tańszy Sony A77 i to z
    > dobrym obiektywem w komplecie.

    Jasne.

    > Marketing pikselowy psuje wszystko.

    Eee tam. Zależy czego potrzebujemy. Piksele przydają się do powiększeń,
    zwłaszcza jeśli obiektywowi nie brakuje rozdzielczości. Zależy ile jest
    tych MPix, 120 to nie wiem ale może jakbym miał to bym wiedział.

    > A77
    > ma stosunkowo mały szum w przeliczeniu na wielkość piksela

    Nie ma sensu przeliczać na piksele, trzeba przeliczać na całą wielkość
    zdjęcia (czyli np. po redukcji do jednakowych/potrzebnych wymiarów).

    > Sądzisz, że nawet nisko-mega-pikselowy FF w tym konkretnym przypadku
    > odkryłby kolory?

    Przy monochromatycznym oświetleniu? Przecież wiadomo że się nie da.
    Zależy od lamp, są takie, które mają ileś tam prążków w widmie. Zdaje
    się że lampy sodowe też mogą być lepsze i gorsze. Jeśli człowiek widzi
    kolory, to aparat też może je zobaczyć, w przeciwnym przypadku albo
    trzeba mieć własne oświetlenie, albo skupić się na B&W czy innej sepii.

    > Szczerze mówiąc nie bardzo mi się chce wierzyć. Jeśli
    > ich nie ma to aparat ich nie domaluje.

    A tak, można też domalować kolory, zapomniałem. Filmowcy tak robią ze
    starymi filmami.

    > Aby kolory były, to źródło
    > światła musi dawać w widmie długość fali tego koloru bo inaczej będzie
    > on czarny.

    Tak by było gdyby dana powierzchnia odbijała tylko tę jedną długość
    fali. Zwykle tak się nie dzieje, ale oczywiście do uzyskania obrazu RGB
    musimy mieć przynajmniej 3 różne długości fali oświetlenia (najlepiej
    umieszczone w pobliżu kolorów składowych sensora).

    > Nawet okiem nie widziałem tam żadnych kolorów :-)

    Może być jeszcze tak, że przy bardzo słabym oświetleniu oko nie widzi
    kolorów (czułość B&W oka jest lepsza), ale aparat je może zobaczyć (przy
    bardzo długich czasach). Osobiście nie testowałem.

    > Zdjęcia
    > wyjdą ok tam gdzie np. halogeny są źródłem światła ale nie paskudne
    > żarówki sodowe i to w 100%.

    Ano.

    W pomieszczeniach, nawet dużych, można chodzić z lampą i świecić/błyskać
    (zwłaszcza w połączeniu ze zdjęciami seryjnymi i późniejszą obróbką
    skryptową). Na zewnątrz to tak jakoś średnio to sobie wyobrażam, ale
    może też można spróbować.
    --
    Krzysztof Hałasa