-
11. Data: 2019-01-09 13:59:26
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>
W dniu 09.01.2019 o 13:44, Jacek Maciejewski pisze:
> Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:10:01 +0100, robot napisał(a):
>
>> Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
>> w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
>> pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha.
>
> Zastanów się co powiedziałeś :)
>
Weź kawałek taśmy stalowej, może być miernicza. Próbuj użyć do pchania -
nie da się, bo taśma się zwija.
Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.
Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.
MJ
-
12. Data: 2019-01-09 14:03:29
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:59:26 +0100, Michał Jankowski napisał(a):
> Weź kawałek taśmy stalowej, może być miernicza. Próbuj użyć do pchania -
> nie da się, bo taśma się zwija.
>
> Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.
>
> Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.
Rozważ stan statyczny przekładni. Masz dwie pary kół stożkowych
ściskanych sprężynami. Czy pasek pomiędzy nimi będzie ściskany czy
rozciągany? (mówię oczywiście o siłach wzdłuż paska)
--
Jacek
I hate haters.
-
13. Data: 2019-01-09 14:10:30
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Wed, 09 Jan 2019 12:34:59 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
> Nazywać się może. Angole mają swoją fantazję. A ty masz mieć rozum który
> ci powie że czymś co jest wiotkie nie popchasz :)
No ale na tym ten trik polega, że pushbelt wcale wiotki nie jest -
przynajmniej nie póki jest prosty. Sama konstrukcje jego elementów dość
wyraźnie wskazuje że sprawa jest przemyślana w kierunku pchania, a nie
ciągnięcia.
> W istocie, i paski
> gumowe i paski stalowe segmentowe pracują na rozciąganie i to po obu
> "stronach" napędu (w przeciwieństwie do np. przekładni łańcuchowej gdzie
> ciągnąca część jest rozciągana a przeciwna wisi swobodnie). Silne
> rozciąganie po obu stronach jest wymagane by zapewnić dużą siłę tarcia o
> talerze.
Pasek klinowy CVT to nie tylko paski stalowe, a przecież gdyby miało tam
miejsce ciągnięcie, to po co kombinować z tymi malutkimi elementami które
wchodzą jeden w drugi? Te elementy mają sens wyłącznie w kierunku pchania.
Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
A może Bosch też głupoty plecie? :)
Mateusz
-
14. Data: 2019-01-09 14:42:18
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2019-01-09 o 14:10, Mateusz Viste pisze:
>
> Pasek klinowy CVT to nie tylko paski stalowe, a przecież gdyby miało tam
> miejsce ciągnięcie, to po co kombinować z tymi malutkimi elementami które
> wchodzą jeden w drugi? Te elementy mają sens wyłącznie w kierunku pchania.
>
> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
> A może Bosch też głupoty plecie? :)
>
Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł
na pchanie, gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo
sztywny. Podoba mi się ta koncepcja :)
--
viktorius
-
15. Data: 2019-01-09 14:44:56
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2019-01-09 o 13:46, Jacek Maciejewski pisze:
> Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:03:25 +0100, robot napisał(a):
>
>>>
>> Pan na filmie mówi co innego.
>
> Myślisz że jak mówi po angielsku to nie może mówić bzdur?
>
Skąd taki pomysł?
Ty tak myślisz?
Obejrzałeś film?
-
16. Data: 2019-01-09 14:48:00
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2019-01-09 o 14:42, viktorius pisze:
> W dniu 2019-01-09 o 14:10, Mateusz Viste pisze:
>
>>
>> Pasek klinowy CVT to nie tylko paski stalowe, a przecież gdyby miało tam
>> miejsce ciągnięcie, to po co kombinować z tymi malutkimi elementami które
>> wchodzą jeden w drugi? Te elementy mają sens wyłącznie w kierunku pchania.
>>
>> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
>> A może Bosch też głupoty plecie? :)
>>
>
> Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie popracował,
za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł na pchanie, gdy po
ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta
koncepcja :)
>
Tak właśnie sobie myślałem.
Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.
-
17. Data: 2019-01-09 14:54:05
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>
W dniu 09.01.2019 o 14:48, robot pisze:
> W dniu 2019-01-09 o 14:42, viktorius pisze:
>> W dniu 2019-01-09 o 14:10, Mateusz Viste pisze:
>>
>>>
>>> Pasek klinowy CVT to nie tylko paski stalowe, a przecież gdyby miało tam
>>> miejsce ciągnięcie, to po co kombinować z tymi malutkimi elementami
>>> które
>>> wchodzą jeden w drugi? Te elementy mają sens wyłącznie w kierunku
>>> pchania.
>>>
>>> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
>>> A może Bosch też głupoty plecie? :)
>>>
>>
>> Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
>> popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego
>> pomysł na pchanie, gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest
>> odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta koncepcja :)
>>
> Tak właśnie sobie myślałem.
> Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
> Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.
A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)
http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
nia-pizzy.html
MJ
-
18. Data: 2019-01-09 15:39:35
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu środa, 9 stycznia 2019 03:57:24 UTC-6 użytkownik robot napisał:
> Tak sobie obczajam jako laik budowę skrzyni CVT.
> Czy ja dobrze widzę, że ten "pasek klinowy" odpowiadający za przełożenie, nie
ciągnie, tylko pcha?
> To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na rozciąganie,
tylko na ściskanie?
Tak, pcha. W skrzyni z paskiem zbudowanym z blaszek ktorych dolna czesc ma ksztalt
scietej litery V i po bokach ma opaski.
Po angielskiemu nazywa sie pushbelt i rzeczywiscie pcha.
-
19. Data: 2019-01-09 15:41:19
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu środa, 9 stycznia 2019 06:46:22 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:03:25 +0100, robot napisał(a):
>
> >>
> > Pan na filmie mówi co innego.
>
> Myślisz że jak mówi po angielsku to nie może mówić bzdur?
>
Szefie, nie kompromituj sie.
Obejrz film, i nie wypowiadaj sie o czyms o czym nie masz nawet bladego pojecia.
-
20. Data: 2019-01-09 15:44:01
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2019-01-09 o 14:54, Michał Jankowski pisze:
>>>>
>>>> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
>>>> A może Bosch też głupoty plecie? :)
>>>>
>>>
>>> Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
>>> popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego
>>> pomysł na pchanie, gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest
>>> odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta koncepcja :)
>>>
>> Tak właśnie sobie myślałem.
>> Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
>> Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.
>
> A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)
>
> http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
nia-pizzy.html
>
No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z
boków, tym bardziej nic nie wygina go w pół-rulon.
Tutaj siła działająca w kierunku ruchu układa jego segmenty. A dzięki
temu, że segmenty są płaskie, układają się w sztywną strukturę
przenoszącą moment obrotowy między kołami pasowymi.
--
viktorius