  • 31. Data: 2017-09-22 15:33:57
    Temat: Re: Izolowany konwerter zrobić z RS232 na RS485
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-09-22 o 13:32, J.F. pisze:

    > Tylko wtedy nie bardzo co ma te mase ustalic, wiec mozliwe rozne plywania.
    > Dodaj jeszcze pojemnosc miedzy lokalna masa odbiornika a masa
    > urzadzenia, petle obwodow dla pol magnetycznych  - i w efekcie moze
    > dzialac dziwnie ..

    Zakładam, że mówimy o trzecim kablu łączącym ze sobą GND driverów RS485
    po obu stronach (chyli te odizolowane od reszty świata kawałki mas), a
    nie o jakimś innym trzecim kablu (dopuszczam, że można myśleć o innym).

    Jeśli drivery mają jakieś ograniczniki przepięć ograniczające napięcia
    wejściowe do poziomu akceptowalnego dla odbiornika (standardowo
    -7..+12V) to:
    Nadajnik wystawia dwie linie na poziomach powiedzmy +4V i +1V względem
    swojego GND, które jest na jakimś tam sobie poziomie. Jeśli ten trzeci
    przewód byłby taki jak pisałem to on i tak nie ustala na jakim poziomie
    względem ziemi jest to GND.
    W odbiorniku (gdy nie ma trzeciego przewodu) te dwa napięcia w
    najgorszym przypadku oprą się o jedno z ograniczeń i sygnał różnicowy
    zmieści się w zakresie działania odbiornika. Izolowane masy najwyżej się
    trochę będą musiały przesunąć (przez ogranicznik przepłynie prąd
    ładujący pojemność izolacji). Tu się okazuje, że rozwiązania ze znikomą
    pojemnością izolacji będą znacznie mniej przeszkadzały w takim
    przesuwaniu się. Wychodzi też, że gdy między masami (tymi nie
    izolowanymi) urządzeń byłyby stałe duże wahania napięcia to rozwiązanie
    z mniejszą pojemnością w barierze będzie niewrażliwe na takie wahania w
    większym zakresie jego częstotliwości.
    Ale przy dużej pojemności w barierze izolacyjnej dławik CM dodaje tę
    cechę, że w sensie CM obie strony mogą sobie skakać po potencjale.
    Wychodzi mi, że najlepsze byłoby rozwiązanie ze znikomą pojemnością i z
    dławikiem CM.

    Ogólnie nie widzę powodów wystąpienia jakichkolwiek problemów w
    rozwiązaniu izolowanym bez trzeciego przewodu, jeśli zadbano o
    odpowiednie tłumienie CM (albo mała pojemność izolacji, albo dławik CM).

    Nie mogę podeprzeć tego praktyką bo w systemie nad którym pracujemy od
    2012 zastosowaliśmy nieizolowanego RS485.
    P.G.

  • 32. Data: 2017-09-22 15:54:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-09-22 o 13:32, J.F. pisze:
    > -popatrzcie jeszcze na tlumiennosc kabli - male odleglosci to bardzo
    > krotkie czasy, a duze odleglosci ... to znaczne tlumienie - czy takie
    > -20dB moze zaszkodzic cyfrowemu sygnalowi ?

    Jak nadajnik wrzuci 2V, a odbiornik wymaga 200mV to -20dB jest akurat na
    granicy zasięgu.

    Taki typowy obrazek możliwości RS485 zakłada chyba do 1000, czy 1200m.
    Przy takiej długości typowej skrętki obciążonej impedancją dopasowaną
    napięcie na wyjściu będzie jeszcze wystarczające.

    Według mnie jest mniej więcej tak. Dwa razy dłuższy kabel - dwa razy
    mniejsza maksymalna prędkość. Dochodzimy do granicy zasięgu wynikającego
    z tłumienia spowodowanego obciążeniem kabla rezystorem dopasowującym.
    Rezygnujemy z tego rezystora. To powoduje wymóg spadku prędkości jakieś
    10x (aby się wszystkie odbicia wyciszyły). Teraz możemy dalej zwiększać
    długość kabla i być może nadal dwukrotne wydłużenie to dwukrotnie
    mniejsza prędkość.

    Nie mam takiego kabla, aby to sprawdzić, ale zakładając 100k na 1km i
    skok do 10k z powodu rezygnacji z rezystora to szacuję, że na kablu 10km
    dałoby się komunikować z prędkością 1k, a na kablu 100km z prędkoscią 0,1k.

    W starym naszym systemie wykorzystywałem do RS485 dwie pary ze skrętki
    Ethernetowej. A i B w osobnych parach, których drugie przewody zwarte ze
    sobą jako ten trzeci przewód. Pomierzyłem impedancję między A i B i
    wychodziło coś koło 150om. Taki rezystor daje mniejsze spadki napięcia
    na rezystancji drutów i zasięg powinien być większy. Ale nie chwaliliśmy
    się tym więc podawaliśmy chyba 1000m.

    W każdym razie zostało to przetestowane przez radosnego instalatora.
    Trafiła do nas informacja, że urządzenia się czasem widzą, czasem
    znikają - ogólnie działa niestabilnie.
    Co się okazało - kilkadziesiąt urządzeń i jedna magistrala po wszystkich
    piętrach - w sumie ponad 2km.
    P.G.

  • 33. Data: 2017-09-22 16:02:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >RS485 po obu stronach (chyli te odizolowane od reszty świata kawałki
    >mas), a nie o jakimś innym trzecim kablu (dopuszczam, że można myśleć

    Tak jest.

    >Jeśli drivery mają jakieś ograniczniki przepięć ograniczające
    >napięcia wejściowe do poziomu akceptowalnego dla odbiornika
    >(standardowo -7..+12V) to:

    Zapewne maja i one faktycznie ustalą potencjaly ... ale zanim ustalą
    to transmisja moze kiepsko dzialac.
    Owszem - to ustalanie powinno sie dokonac bardzo szybko i w sumie dosc
    jednorazowo ... chyba, ze beda jakies dlugotrwale wystepujace
    zaklocenia wspolne.

> [...]
    >ten trzeci przewód byłby taki jak pisałem to on i tak nie ustala na
    >jakim poziomie względem ziemi jest to GND.

    Nie musi wzgledem Ziemi - wazne, ze lokalna masa odbiornika jest
    połączona z nadajnikiem i odbiornik widzi te +4 i +1, a nie np -7
    i -10V ..

> [...]
    >rozwiązaniu izolowanym bez trzeciego przewodu, jeśli zadbano o
    >odpowiednie tłumienie CM (albo mała pojemność izolacji, albo dławik

    Jesli jednak miedzy masami urzadzen (nie tymi izolowanymi masami
    nadajnika/odbiornika) beda jakies wieksze napiecia, np przez tetnienia
    zasilaczy, czy pole magnetyczne w petli mas i kabla danych, to
    spowoduja przeplyw pradu przez pojemnosci przetwornic, i dalej przez
    linie danych, i kto wie jak na to zareaguje odbiornik.
    Moze jakimis falszywymi danymi.

    >Nie mogę podeprzeć tego praktyką bo w systemie nad którym pracujemy
    >od 2012 zastosowaliśmy nieizolowanego RS485.

    I tam masz trzeci drut masy miedzy urzadzeniami czy nie ?

    J.

  • 34. Data: 2017-09-22 16:22:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Jak nadajnik wrzuci 2V, a odbiornik wymaga 200mV to -20dB jest akurat
    >na granicy zasięgu.

    Ja raczej zakladam, ze odbiornik zobaczy 1V, moze 0.5V napiecia
    pochodzacego od nadajnika plus +/-200mV stanow nieustalonych
    pochodzacych od falowania w kablu.

    Tzn mowie powiedzmy o czasie ponad 1us od zbocza, gdy te zjawiska sa
    juz ~200m od punktu swojego powstania (zle zaterminowanego konca), i
    mozna sobie popatrzec jak wyglada tlumienie fali 1, 10, 50 i 100MHz
    w uzytym kablu.

    No i po cichu zakladam, ze transmisja jest nie szybsza niz 100kbps, bo
    jak bedzie np 2Mb/s, to inaczej wyglada :-)

    >Taki typowy obrazek możliwości RS485 zakłada chyba do 1000, czy
    >1200m. Przy takiej długości typowej skrętki obciążonej impedancją
    >dopasowaną napięcie na wyjściu będzie jeszcze wystarczające.

    A jeszcze inny problem to odbiornik umieszczony przy tym
    niezaterminowanym koncu, tam tetnienia beda wieksze ... ale na moj
    gust tez dosc szybko zanikna..

> [...]
    >skok do 10k z powodu rezygnacji z rezystora to szacuję, że na kablu
    >10km dałoby się komunikować z prędkością 1k, a na kablu 100km z

    Ja pare razy usilowalem zmierzyc przesluchy w kablu, i to w takim
    "zyly rownolegle" a nie "miedzy skreconymi parami", i na
    kilkudziesieciu m to dobry oscyloskop trzeba aby zobaczyc.

    J.

  • 35. Data: 2017-09-22 16:28:59
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zjawiska falowe o ile w ogole wystapia, to beda jakis ulamek jednego
    > bitu trwaly. W zasadzie nie powinny nic zaklocic.

    > Gorzej jak te potencjaly sie roznia duzo ... i plynie prad
    > wyrownawczy.
    >
    > Wiec izolacja i trzy druty :-)

    Jeśli interfejs izolowany to właśnie po to, aby nie łączyć ze sobą mas.

    Gdzie widzisz sens w pieczołowitym izolowaniu dwu układów a potem zwieraniu
    tego co starannie izolowałeś?

  • 36. Data: 2017-09-22 16:36:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >mas.

    >Gdzie widzisz sens w pieczołowitym izolowaniu dwu układów a potem

    Izoluje po to, zeby masa urzadzenia nie byla zwiazana z "masą kabla".
    I np mogla sobie o 10V plywac miedzy urzadzeniami, bo takie sa
    warunki.

    A polaczenie mas izolowanych odbiornikow/nadajnikow mi nie
    przeszkadza, bo to tylko drobna wysepka, nieistotna w calosci.

    Zobacz np ethernet BNC - gniazda na kartach polaczone ze soba, ale
    izolowane od komputerow.
    I dziala, i wytrzymuje nie tylko 10V, ale i 220 :-(

    J.

  • 37. Data: 2017-09-22 16:42:17
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
    t...

    > Tez mi sie tak wydaje, ze kabel nie wie, jaka jest predkosc transmisji
    > i po kazdym zboczu reaguje tak samo.
    > Owszem - czesc tych zjawisk wynika IMO z nalozenia wielu okresow ...
    > ale przy cyfrowce trudno mowic o okresach, kiedy przebiegi sa
    > nieregularne.

    Przy cyfrówce mówisz of Furierze: przebieg prostokątny jest nieskończoną
    sumą sinusów o nieparzystych harmonicznych i zmniejszającej się
    amplitudzie. Im bardziej strome zbocza tym więcej harmonicznych idących w
    setki megahertzów.

> [...]
    > Dodaj jeszcze pojemnosc miedzy lokalna masa odbiornika a masa
    > urzadzenia, petle obwodow dla pol magnetycznych - i w efekcie moze

    Pomyśl o typowym optycznie izolowanym porcie: led + fototranzystor. Po co
    Ci masa z obwodu leda w obwodzie fototranzystora???
    Alternatywne porty są izolowane transformatorowo - masz transmisję około
    200MHz modulowaną danymi przesyłanymi. Też pytanie: po co Ci masa z drugiej
    strony transformatora?

    Kondensator wysokiego napięcia aby spiąć common mode zakłócenia (zamknąć im
    obwód) i tyle.

    Masa w postaci drutu łączącego izolowane masy??? To po co wydawać kasę na
    izolację układów??

  • 38. Data: 2017-09-22 16:51:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 22.09.2017 o 16:42, Pszemol pisze:
> [...]
    >
    > Pomyśl o typowym optycznie izolowanym porcie: led + fototranzystor. Po co
    > Ci masa z obwodu leda w obwodzie fototranzystora???

    Ale w RS485 nie masz leda na wejściu, tylko "komparator" który wymaga,
    żeby podawane napięcia mieściły się względem _jego_ masy w odpowiednim
    zakresie. Jak nie masz masy połączonej, to musi się ona ustalić na
    jakimś potencjale poprzez elementy pasożytnicze (pojemności, diody
    klampujące na wejściach).

  • 39. Data: 2017-09-22 16:52:26
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    t-1 <t...@t...pl> wrote:

    > Może z tego wydłubiesz?
    > https://ivel.pl/p2850,konwerter-rs232-rs485.html?gcl
    id=EAIaIQobChMI-cWPu-6z1gIVlcqyCh2ytg9wEAYYASABEgKkh
    fD_BwE

    No więc obczaiłem jak tu działa sterowanie kierunkiem transmisji:
    Zwarte DE/RE sterowane TX, transmisja zera włącza nadajnik, transmisja
    jedynki, bitu stopu wyłącza nadajnik...

    Czyli zamiast push-pull i polaryzacji pary raz +5V a za drugim razem -5V
    masz tylko 5V i zero volt, pozwalasz odbiornikowi zewrzeć linię w trakcie
    transmisji jedynki opornikiem 120ohm.

    Oszukaństwo czy raczej praktyczne rozwiązanie szeroko stosowane??

  • 40. Data: 2017-09-22 17:04:45
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Zbych <a...@o...pl> wrote:
> [...]
    > zakresie. Jak nie masz masy połączonej, to musi się ona ustalić na
    > jakimś potencjale poprzez elementy pasożytnicze (pojemności, diody

    Masz komparator, faktycznie, który skrętkę ma podłączoną do swojego
    symetrycznego wejścia. Interesuje go wyłącznie napięcie MIĘDZY drutami
    (różnicówka) a nie napięcie między ktorymś z drutów a masą (common mode) w
    dopuszczalnych granicach.

    Mało tego - robiąc swój układ RS485 musisz się też liczyć z tym, że
    będziesz musiał sprawnie współpracować z innymi urządzeniami, które
    izolacji mogą nie mieć żadnej.