  • 41. Data: 2017-09-22 17:04:46
    Temat: Re: Izolowany konwerter zrobić z RS232 na RS485
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-09-22 o 16:28, Pszemol pisze:

    > Jeśli interfejs izolowany to właśnie po to, aby nie łączyć ze sobą mas.
    >
    > Gdzie widzisz sens w pieczołowitym izolowaniu dwu układów a potem zwieraniu
    > tego co starannie izolowałeś?

    Dobra - poszukałem zajawki, żeby nie trzeba było oczywistych rzeczy pisać:
    https://www2.htw-dresden.de/~huhle/ArtScienceRS485.p
    df

    Pozdrawiam

    DD

  • 42. Data: 2017-09-22 17:22:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-09-22 o 16:52, Pszemol pisze:
> [...]
    id=EAIaIQobChMI-cWPu-6z1gIVlcqyCh2ytg9wEAYYASABEgKkh
    fD_BwE

    > No więc obczaiłem jak tu działa sterowanie kierunkiem transmisji:
    > Zwarte DE/RE sterowane TX, transmisja zera włącza nadajnik, transmisja
    > jedynki, bitu stopu wyłącza nadajnik...
    >
    > Czyli zamiast push-pull i polaryzacji pary raz +5V a za drugim razem -5V
    > masz tylko 5V i zero volt, pozwalasz odbiornikowi zewrzeć linię w trakcie
    > transmisji jedynki opornikiem 120ohm.
    >
    > Oszukaństwo czy raczej praktyczne rozwiązanie szeroko stosowane??

    Wiesz, to ma znaczenie wtedy, kiedy nie masz do dyspozycji sygnału
    sterującego nadajnikiem, czyli właśnie w konwerterach i repeaterach. Jak
    masz swojego procka to nie ma to najmniejszego sensu. W "normalnym"
    gotowym urządzeniu tylko raz się spotkałem z tym, że trzeba było
    wstępnie spolaryzować magistralę - na szczęście wystarczył rezystor z
    którejś linii do masy. I to był jakiś kontroler do PC-ta. Z innymi
    kontrolerami było OK.

    Pozdrawiam

    DD

  • 43. Data: 2017-09-22 17:29:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Zbych <a...@o...pl> wrote:

    >Masz komparator, faktycznie, który skrętkę ma podłączoną do swojego
    >symetrycznego wejścia. Interesuje go wyłącznie napięcie MIĘDZY
    >drutami
    >(różnicówka) a nie napięcie między ktorymś z drutów a masą (common
    >mode) w
    >dopuszczalnych granicach.

    W teorii pierwszego stopnia, bo w drugim stopniu, to sie doczytasz, ze
    producent gwarantuje poprawne dzialanie
    jesli napiecia wejsciowe są np w zakresie -7 .. +12V wzgledem masy
    komparatora (odbiornika).
    A jakie jest napiecie miedzy masa odbiornika a masa nadajnika kilometr
    dalej ?
    Bo nadajnik wystawia na druty napiecie np 0V lub +5V wzgledem swojej
    masy.

    A jak na wejscie przylozysz napiecie np 100V wzgledem masy
    komparatora, to juz nie bedziesz mial komparatora :-)

    >Mało tego - robiąc swój układ RS485 musisz się też liczyć z tym, że
    >będziesz musiał sprawnie współpracować z innymi urządzeniami, które
    >izolacji mogą nie mieć żadnej.

    No i co proponujesz ?

    J.

  • 44. Data: 2017-09-22 17:36:48
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-09-22 o 17:04, Pszemol pisze:

> [...]
    > symetrycznego wejścia. Interesuje go wyłącznie napięcie MIĘDZY drutami
    > (różnicówka) a nie napięcie między ktorymś z drutów a masą (common mode) w

    Nie, to napięcie musi się zmieścić z odpowiednim zakresie. Popatrz na
    pdf-y układów.

    > Mało tego - robiąc swój układ RS485 musisz się też liczyć z tym, że
    > będziesz musiał sprawnie współpracować z innymi urządzeniami, które
    > izolacji mogą nie mieć żadnej.

    Oczywiście. Ale jest rolą integratora żeby poprawnie dobrać urządzenia i
    konfigurację połączeń sygnałów i zasilania. Dlatego wszystkie, albo
    prawie wszystkie urządzenia z RS485 które widziałem, niezależnie od tego
    czy izolacja interfejsu była czy nie, miały wyprowadzoną masę
    komunikacji. Taki np kontroler systemu mający 4 podwójne wyjścia na
    magistrale (żeby można było włączyć nie tylko na końcu magistrali),
    nieizolowany interfejs i solidny uziemiony blok do podłączania mas
    komunikacji. Masa układu była uziemiona. Dedykowane do tego urządzenia
    miały optoizolację interfejsu i wyprowadzoną masę komunikacji. Nie żeby
    to był jedyny przypadek. Tak się to po prostu robi. W urządzeniach - jak
    pisał Piotr - na liniach cewka CM i kilka nF do uziemienia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 45. Data: 2017-09-22 17:55:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-09-22 o 16:42, Pszemol pisze:

    > Masa w postaci drutu łączącego izolowane masy??? To po co wydawać kasę na
    > izolację układów??

    Izolacja jest po to, że jak masa jednego pływa sobie o
    kilkanaście/kilkadziesiąt voltów względem drugiego to wszystko działa.
    Dodatkowo jak w czasie burzy jeden skoczy w górę o kV względem drugiego
    to też komunikacja nie powinna zauważyć.

    Łączenie izolowanych mas jest drogą powrotną dla sygnałów CM
    generowanych przez drivery.
    W czasie zmiany stanu jedna linia szybciej zmienia stan niż druga i
    występuje dość spory impuls CM (połącz między A i B dwa jednakowe
    rezystory i obejrzyj sygnał między nimi). Poza tym według danych
    katalogowych scalaków napięcie między tymi rezystorami gdy A>B może być
    inne niż gdy A<B nawet o 0,1V.
    Jeśli ten impuls (czy ten 0,1V prostokąt) będzie leciał przez ziemię i
    przez pojemności izolacji po obu stronach to powstaje duża pętla
    emitująca te zakłócenia (ta sama pętla odbiera też zakłócenia).
    Jak izolowane masy są połączone to praktycznie nie ma tej pętli i
    znikają wynikające z niej problemy.
    P.G.

  • 46. Data: 2017-09-22 19:43:27
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

> [...]
    > wstępnie spolaryzować magistralę - na szczęście wystarczył rezystor z
    > którejś linii do masy. I to był jakiś kontroler do PC-ta. Z innymi

    Nie musisz mieć swojego procka - wszystkie porty RS232 mają linię RTS która
    była historycznie używana zawsze do sterowania kierunkiem nadawania RS485.

  • 47. Data: 2017-09-22 20:18:08
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 22.09.2017 o 17:04, Pszemol pisze:

> [...]
    > symetrycznego wejścia. Interesuje go wyłącznie napięcie MIĘDZY drutami
    > (różnicówka) a nie napięcie między ktorymś z drutów a masą (common mode) w

    Duży chłopiec i wieży w to, że tranzystorom na stopniu wejściowym jest
    wszystko jedno na jakim potencjale względem masy układu pracują?

  • 48. Data: 2017-09-22 20:35:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 22 Sep 2017 17:43:27 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):
    > Nie musisz mieć swojego procka - wszystkie porty RS232 mają linię RTS która
    > była historycznie używana zawsze do sterowania kierunkiem nadawania RS485.

    Tak mniej wiecej do 1980, bo potem przyszedl IBM i olal.
    A moze nie musial olewac, bo wczesniej producenci modemow olali.

    Potem jeszcze producenci UARTow olali i malo kto (tzn malo ktory
    system) to prawidlowo ustawia w swiecie pecetow.

    J.

  • 49. Data: 2017-09-22 21:33:04
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Potem jeszcze producenci UARTow olali i malo kto (tzn malo ktory
    > system) to prawidlowo ustawia w swiecie pecetow.

    A co Ty wygadujesz... uarty sie od dawna nie zmieniaja. W
    najpopularniejszych 16C550 to masz a reszta to wariacje tego ukladu z
    roznymi wielkosciami fifo.

  • 50. Data: 2017-09-22 21:49:17
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-09-22 o 19:43, Pszemol pisze:

> [...]
    > była historycznie używana zawsze do sterowania kierunkiem nadawania RS485.

    Jak masz urządzenie które nie ma fizycznie żadnej linii poza TxD i RxD
    to sobie możesz korzystać z RTSa ile wlezie. A jak weźmiesz takiego
    AT91SAM9260 który nawet na niektórych UARTach ma RTS tylko starsze
    wersje linuxów nie obsługują tego poprawnie to też sobie możesz.

    Pozdrawiam

    DD