  • Data: 2010-02-20 19:24:34
    Temat: Re: Isostaty
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Atlantis napisał:
    > BTW jeśli o isostaty chodzi to zastanawia mnie jedna kwestia - w jaki
    > najprostszy sposób rozwiązywano przełączanie zakresów przy pomocy
    > takiego monstrualnego przełącznika? Przecież stare radia miały zwykle
    > poza falami długimi, krótkimi i UKF również kilka podzakresów fal
    > krótkich. Dla AM trzeba przełączać uzwojenia anteny ferrytowej oraz
    > cewki oscylatora. Do tego dochodzi jeszcze przełączanie toru AM i FM.

    Witam
    Robiono to tak samo jak za pomocą każdego innego przełacznika np.
    obrotowego. Przełączanie AM/FM na sekcji isostatów zależnych to pestka.
    Służyły do tego styki isotatu UKF. Jak wciśnięty to FM jak wyciśnięty to AM.

    > Stosowano jakieś odczepy na cewkach pozwalające dobierać wymaganą
    > indukcyjność? A może łączono je szeregowo i niepotrzebną część zwierano
    > do masy?

    Metody przeróżne tak jak przy innych przełącznikach. Przełączane całe
    zespoły cewek, zwierane sekcje, odczepy, dołączane kondenstatory itp. To
    zależało od "półki" odbiornika, a nie od isostatów.

    > A może isostaty robione z myślą o radiach były już tak projektowane, że
    > dało się je zastosować w jakimś powszechnym układzie na kawałku laminatu
    > wraz z filtrami 7x7 lub L-9 i tylko wyprowadzało się sygnały do obwodów
    > wejściowych i heterodyny?

    Isostaty to po prostu rodzaj przełączników umożliwiający wygodne
    budowanie sekcji zależnych bądż niezależnych. Nie upatrywał bym tu
    spiskowej teorii dziejów i jakiś szczególnych powiązań z określonym
    rodzajem cewek. W końcu stosowano je również w układach, w których nie
    było ani jednej cewki.

    Pozdrawiam
    Grzegorz