  • 1. Data: 2024-09-23 12:08:49
    Temat: Inteligentne oświetlenie schodów
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Szukam tylko pół godziny, może jest takie, które spełni moje wymagania.
    Jak na razie nie znalazłem.
    Są trzy biegi, czyli uruchamianie z czterech miejsc czujnikiem ruchu.
    Znalazłem tylko z półpiętrem, tak więc brakuje dwóch biegów.
    Ktoś już taki przypadek przerabiał?
    Osobne sterowniki?

    I drugi problem... PIR. Można zawęzić do obszaru pół metra przed
    pierwszym stopniem?

    Robert

  • 2. Data: 2024-09-23 12:48:11
    Temat: Re: Inteligentne oświetlenie schodów
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 23 Sep 2024 12:08:49 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

> [...]
    > Są trzy biegi, czyli uruchamianie z czterech miejsc czujnikiem ruchu.
    > Znalazłem tylko z półpiętrem, tak więc brakuje dwóch biegów.
    Nie... dajesz na początku i końcu wyłączniki "schodowe" a w środku tyle
    ile trzeba wyłączników "krzyżowych'.

    > I drugi problem... PIR. Można zawęzić do obszaru pół metra przed
    > pierwszym stopniem?
    Czasem praktykowałem przysłanianie części soczewki sektorowej żeby
    dopasować pole widzenia do szczególnych warunków.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2024-09-23 12:49:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > Są trzy biegi, czyli uruchamianie z czterech miejsc czujnikiem ruchu.
    > Znalazłem tylko z półpiętrem, tak więc brakuje dwóch biegów.

    Kolega może z Poznania? To tam kotom ogony obcinają, bo jak się
    zimą sierściucha z domu wypuszcza, drzwi są krócej otwarte, ciepło
    nie ucieka i jest oszczędność. Nie lepiej (inteligentniej) jest
    włączać wszystko na raz, zamiast robić wkurzającą dykotekę?
    To przecież dom jednorodzinny, a nie dwudziestopiętrowy budynek.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2024-09-23 15:24:01
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Kolega może z Poznania? To tam kotom ogony obcinają, bo jak się

    Prawie Poznań. Teraz już wiem dlaczego mój kot jak wychodzi to podnosi ogon.

    > zimą sierściucha z domu wypuszcza, drzwi są krócej otwarte, ciepło
    > nie ucieka i jest oszczędność. Nie lepiej (inteligentniej) jest
    > włączać wszystko na raz, zamiast robić wkurzającą dykotekę?

    To klient chce takie coś. I właśnie zastanawiam się jak to zrobić, aby
    nie było dyskoteki, bo biegi schodów zaczynają się blisko "ciągów
    komunikacyjnych". I będzie wkurzające jak wstanie z kanapy i włączy się
    iluminacja jak:
    https://youtu.be/T7f8YL3D0WQ?si=gvUG2Cd9SVFcEB94&t=2
    3

    > To przecież dom jednorodzinny, a nie dwudziestopiętrowy budynek.

    Niby jednorodzinny, ale tam gdzie robię te schody to 30-letni
    szeregowiec. W tym domu jest 6 biegów! I one są centralnie umieszczone.
    A będzie 7 biegów, bo jedno pomieszczenie ma dwa poziomy z różnica 110
    cm. Szaleństwo.

    Robert

  • 5. Data: 2024-09-23 15:36:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Nie... dajesz na początku i końcu wyłączniki "schodowe" a w środku tyle
    > ile trzeba wyłączników "krzyżowych'.

    Ale sterowniki mają czujniki PIR. I mamy tylko impuls.

    > Czasem praktykowałem przysłanianie części soczewki sektorowej żeby
    > dopasować pole widzenia do szczególnych warunków.

    Taka trochę rzeźba.
    Tu coś znalazłem. z czujnikiem odległości.
    https://rcl.com.pl/produkt/sterownik-schodowy-rcl-le
    d-advanced-czujnik-odleglosci-box_gp_1/

    Robert

  • 6. Data: 2024-09-23 15:52:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 12:08:49 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > Są trzy biegi, czyli uruchamianie z czterech miejsc czujnikiem ruchu.
    > Znalazłem tylko z półpiętrem, tak więc brakuje dwóch biegów.

    A nie można dołożyć tych czujników?
    U mnie są na 10 pięter ale to się poszczególne lampy zapalają.

    > Osobne sterowniki?
    > I drugi problem... PIR. Można zawęzić do obszaru pół metra przed
    > pierwszym stopniem?

    A może nie trzeba - nic się nie stanie, jak się częsciej zaświeci.

    No i klasyczny układ wylączników "schodowych", tudzież takie automaty,
    co zapalają np na minute po pstryknięciu.

    J.

  • 7. Data: 2024-09-23 15:56:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 23 Sep 2024 15:36:25 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Ale sterowniki mają czujniki PIR. I mamy tylko impuls.
    Oj, sorry. Nie doczytałem że to ma działać na czujnik.

    > Taka trochę rzeźba.
    > Tu coś znalazłem. z czujnikiem odległości.
    > https://rcl.com.pl/produkt/sterownik-schodowy-rcl-le
    d-advanced-czujnik-odleglosci-box_gp_1/
    Hmmm, za moich czasów takich nie bywało :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2024-09-23 16:38:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Prawie Poznań. Teraz już wiem dlaczego mój kot jak wychodzi to podnosi ogon.

    Inteligentna bestia. Wie co go czeka, jeśli raz nie podniesie.

> [...]
    > aby nie było dyskoteki, bo biegi schodów zaczynają się blisko "ciągów
    > komunikacyjnych". I będzie wkurzające jak wstanie z kanapy i włączy

    Klientowi trzeba dodatkowo zaproponować strusie piórko w pupie. Usługa
    kompleksowa to się nazywa (takie pomysły świadczą o tym, że klient musi
    mieć jakieś kompleksy).

    > Niby jednorodzinny, ale tam gdzie robię te schody to 30-letni szeregowiec.

    Z poboru go wzięli w tym wieku, czy zawodowy?

    > W tym domu jest 6 biegów!

    No to jak w samochodzie!

    > I one są centralnie umieszczone. A będzie 7 biegów, bo jedno pomieszczenie
    > ma dwa poziomy z różnica 110 cm. Szaleństwo.

    Szaleństwo. A teraz już zupełnie poważnie. Jeśli to jest ciemna klatka
    schodowa, to więcej pożytku będzie z nocnego oświetlenia słabym światłem
    wiecznie się palącym. W czasie nocnej wizyty w odlewni wystarcza.
    Najlepiej światło czerwone a przynajmniej głeboko pomarańczowe, ono nie
    powoduje zawężenia źrenic i niepotrzebnej adaptacji wzroku. Wyłacznie
    i włączanie wszystkiego *na raz* monostabilnymi pstryczkami umieszczonymi
    przy każdym dojściu do schodów. Jak mają być bajery, to "kinowe", czyli
    płynne zapalenie i gaszenie.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2024-09-23 20:16:15
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-09-23 05:08, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > Ktoś już taki przypadek przerabiał?
    > Osobne sterowniki?
    >
    > I drugi problem... PIR. Można zawęzić do obszaru pół metra przed

    Ja zrobilem tak ze podpialem te czujki pir aby wlaczaly wszystkie swiatla.
    Feler jest tylko taki ze czasem one sie wzbudzaja od gasnacych swiatel.
    Wiec trzeba montowac tak aby zadna czujka nie widziala samych zrodel
    swiatla.

    Generalnie w rezultacie dziala to calkiem ok.

    Co do zawezania to mozna pozaklejac lub poobnizac je tak aby za daleko
    nie siegaly.

    Ale to czasem trudne i albo ruch nie schodowy bedzie zalaczal swiatlo
    albo pieszy bedzie sie zawsze bal ze jak pojdzie to swiatlo sie nie
    zapali - syndrom rozsuwanych drzwi.

    Czasem mozna dostac takie czujki montowane w obudowie wlacznika swiatla
    wiec moze po takim czyms poszukaj.

    No i masz jeszcze wykrywacze obecnosci radarowe.
    Na rduino jest ich masa i tanie a te komercyjne to nieco drogawe ale o
    tyle lepsze ze widza przez sciany i czasem mozna mniej ich zuzyc aby
    pokryc schody w calosci. Nie zebym polecal bo pir-owe sa zazwyczaj
    wystarczajaco dobre ale kto wie. U siebie mam tak zrobione ze przez
    dzwi wykrywa ze ktos idzie i zaswieca swiatlo i wewnatrz i na zewnatrz.
    Zrobilem zeby listonosza wykrywac bo huje nawet nie dzwonia ze paczke
    przyniesli i tylko jebna pod drzwi i ida precz.

    No i standardowo, wlaczniki na sciane tez daj. Ale z 4 wlacznikami plus
    ze dwie -trzy czujki to sie nieco drutowania zrobi. Dobrze oznacz co
    jest co bo jak jakas czujka padnie to sie nastepny elektryk za glowe
    zlapie jak bedzie musial naprawic.

    --
    Lukasz