    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Date: Mon, 26 Jun 2017 17:14:34 +0200
    <oijos2$kas$1@node1.news.atman.pl> <oilbi6$5ip$1@node1.news.atman.pl>
    <oilgm5$al4$1@node1.news.atman.pl> <oim78u$7np$1@node2.news.atman.pl>
    <ointco$l2v$1@node1.news.atman.pl>
    <3...@4...net>
    <oiquut$m50$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    news:slrnol20et.qtk.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Akurat nieprawda. Radioodbirnik "Pionier" (pierwszy powojenny), większość
    > (może wszystkie) przedwojenne nie miały anteny ferrytowej. A zakresy
    > fal długich i średnich jak najbardziej miały. Fabryki naprodukowały
    > miliony odbiorników, które korzystły z zewnętrznych anten na fale średnie.

    Radia samochodowe mają tak do dziś - brak ferrytu, jedynie obwody wejściowe,
    bez których przez mieszacz przejdzie makabra jakaś, pomieszany cały syf z
    okolicy. A rzecz załatwiona tak, że półtorametrowy pręt dostrojony jest
    trymerkiem obecnym w radiu tak, aby dorezonował równolegle mniej-więcej tam,
    gdzie chcemy odbierać, bądź na środku pasma, jeśli ubytki po bokach nie będą
    zbyt wielkie, poza tym, co szkodzi precyzować to dostrojenie zwykłym
    kondziołem (trymrek swoją drogą, dla zgrubnego zestrojenia anteny z radiem),
    przestrajającym całość? I jakoś to radio, mimo tak krótkiego pręta, słychać
    całkiem sensownie.
    Powiem tak, że nawet pomijając wzmacniacz w.cz. i obwody wejściowe, da się
    uzyskać odbiór PR1, zatykając metrowy kawałek drutu od razu na mieszacz.
    Choć dla ucha miłe to nie będzie, ale wiadomości i prognozę pogody wysłuchać
    się da. Zrobiłem tak w Szczawnicy, jak spaliłem niechcący wzmacniacz
    wejściowy (2SK41, od iskry ze swetra na obudowę), radio Traper SMP401.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.