    From: ToJaJarek <j...@z...biz.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ile za zdjęcie :) wiem było ale mimo wszystko...
    Date: Sat, 4 Jul 2009 02:53:23 -0700 (PDT)

    On 3 Lip, 16:07, "Kokos" <k...@k...com> wrote:

    > gdybyś nie brał "modeli" tylko ludzi z ulicy to byś sie zamknął w 400:)

    Mam wrażenie, że zapominacie o jednej rzeczy: o cenie zdjęcia decyzje
    kupujący. Dla niego efekt zlecenia (otrzymane zdjęcie) ma wartość
    użytkową lub estetyczną. Rolą fotografa jest zmieścić się w tej
    wartości a jeśli widzi, że koszt uzyskania danego efektu jest wyższy
    od tergo co proponuje zleceniodawca musi negocjować lub zrezygnować z
    przyjęcia zamówienia.

    Najprostszym dowodem jest powyższy post - ktoś inny bierze to zlecenie
    za mniejsze pieniądze.

    Podstawowy błąd robienia wielu wycen to wycena kosztowa rodem z
    socjalizmu czyli wycena kosztów plus marża. Na rynku jaki mamy teraz
    wartość usługi jest ustalona przez rynek (obrażanie się na to jest
    mało poważne), zarabia ten kto potrafi ją (usługę) zrealizować takim
    kosztem który mu da jeszcze zysk.