  • 1. Data: 2011-03-27 09:23:40
    Temat: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Ostatnio odmówiła posłuszeństwa moja stara lutownica transformatorowa,
    pamiętająca jeszcze lata dziewięćdziesiąte. Być może uda się ją jeszcze
    naprawić, ale chwilowo nie mam na to czasu, a jakiś zamiennik by się
    przydał. Nie wykonuję żadnych skomplikowanych prac na delikatnych
    elementach, więc nie potrzebuję żadnej stacji ze stabilizacją i
    regulacją temperatury. Zależy mi na tym, żeby lutownica działała
    podobnie do starej, to znaczy rozgrzewała grot momentalnie tylko wtedy,
    kiedy trzeba.

    Mam po prostu kupić nową transformatorówkę? Pytam, bo rzuciły mi się w
    oczy te współczesne, niewielkie lutownice pistoletowe (grzałkowe). Małe,
    sprawiają wrażenie wygodnych i poręcznych, kosztują niewiele. Tylko jak
    to działa? Grot rozgrzewa się szybko (momentalnie jak w
    transformatorowej) czy trzeba przytrzymać włącznik, zanim będzie można
    lutować? Jak wygląda kwestia ich awaryjności?

  • 2. Data: 2011-03-27 12:01:22
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Ostatnio odmówiła posłuszeństwa moja stara lutownica transformatorowa,
    > pamiętająca jeszcze lata dziewięćdziesiąte. Być może uda się ją jeszcze
    > naprawić, ale chwilowo nie mam na to czasu, a jakiś zamiennik by się
    Najczęściej łamie się przewód na wyjściu z obudowy lub przy wtyczce. Czas
    naprawy krótszy niż droga do sklepu :)
    Wojtek

    --
    sygnaturka oczekuje na natchnienie :)

  • 3. Data: 2011-03-27 19:29:31
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Atlantis pisze tak:

    > Mam po prostu kupić nową transformatorówkę?

    Jeszcze można trafić w sklepach te starego wzoru

    http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransfo
    rmatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

    --
    Piter

  • 4. Data: 2011-03-27 20:17:59
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Jeszcze można trafić w sklepach te starego wzoru
    >
    > http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransfo
    rmatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

    W Castoramie widziałem taniej, coś koło 70-80zł (chyba z przełączaną mocą).
    Ja mam taka lutownicę z lat 80-tych, podebrałem ojcu :) Nadal działa, tylko
    w śrubach wyrobiły się żłobki i grot dokręcam kombinerkami. Kabel
    doprowadzający również ułamał się przy rękojeści - trzeba było go skrócić o
    kilka cm. Tylko że do naprawy potrzebna druga lutownica, bo o ile pamiętam
    do wyłącznika przewd jest lutowany.

    Michał

  • 5. Data: 2011-03-27 20:48:04
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > skrócić o kilka cm. Tylko że do naprawy potrzebna druga lutownica, bo o
    > ile pamiętam do wyłącznika przewd jest lutowany.

    A może będziecie tacy dobrzy i napiszecie kilka słów
    o lutownicach gazowych?
    ...do czego najlepsze?
    ...jakiej firmy?

    ...bo ja ostatnio kupowałem lutownicę w 1980 roku,
    więc jestem dość mocno zacofany. :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 6. Data: 2011-03-27 20:58:29
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-27 22:48, Krzysztof Tabaczyński pisze:
> [...]
    rmatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

    > A może będziecie tacy dobrzy i napiszecie kilka słów

    Do zabawy?

    Przyznam, że nie bardzo rozumiem konieczność dokonywania naprawy sprzętu
    elektronicznego w miejscach w których nie ma prądu.
    Chociaż kiedyś przed laty pod namiotem naprawiałem radio tranzystorowe
    przy pomocy rozgrzanego na kuchence gazowej gwoździa z pomocą aspiryny
    jako topnika.

    MD

  • 7. Data: 2011-03-27 21:10:11
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Chociaż kiedyś przed laty pod namiotem naprawiałem radio tranzystorowe
    przy pomocy rozgrzanego na kuchence gazowej gwoździa z pomocą aspiryny

    ------------------------------

    Miewałem podobne przypadki...

    Ale te lutownice gazowe produkuje tak zacna firma jak Weller.
    Do zabawy? :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 8. Data: 2011-03-27 21:21:49
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-27 22:48, Krzysztof Tabaczyński pisze:
    > A mo?e bedziecie tacy dobrzy i napiszecie kilka s?ów
    > o lutownicach gazowych?
    > ...do czego najlepsze?
    Po zdjęciu grotu, z otwartym płomieniem - do robienia "Creme brulée" a
    dokładniej do osiągnięcia bardzo ładnie skarmelizowanego cukru na
    powierzchni ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2011-03-27 21:32:21
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-27 11:23, Atlantis pisze:
    > Mam po prostu kupić nową transformatorówkę?
    Tak. Albo naprawić tą starą, albo najlepiej obie odpowiedzi na raz :)

> [...]
    > transformatorowej) czy trzeba przytrzymać włącznik, zanim będzie można
    > lutować? Jak wygląda kwestia ich awaryjności?
    Grzeje się dłuuugo. Jakieś kilka minut, jak kolbowa, tylko uchwyt ma
    pistoletowy. A zostawiona sama sobie na zbyt długi czas - przegrzewa
    się, a przynajmniej przegrzewa lut zamieniając go w krystaliczny proszek
    i paląc topnik na węgiel, przez co luty wychodzą paskudne, a po chwili
    lutowania jak ostygnie od lutowania - znów daje zbyt niską temperaturę i
    produkuje "zimne luty".

    Guzik przeważnie nie włącza grzania, a jedynie zmienia moc np 35>60W. W
    kilku które rozebrałem bo nie grzały - przełączanie mocy odbywało się
    przez zwieranie diody ;) Gdy dotykasz grotem czegoś "bardziej masywnego"
    jak nóżka TO220 to możesz dodać mocy by tak szybko nie stygł grot i nie
    glutowało się zamiast lutowania, choć odrobina wody święconej dałaby tak
    samo marny skutek)

    Mam kilka takich sztuk, przeważnie dość tanich, kupionych w sytuacji gdy
    w terenie trzeba było coś głupiego zlutować a zapomniałem lutownicy, i
    było bliżej na bazar/sklep-na-rogu niż do domu. Przeważnie po 1razowym
    użyciu wrzucałem do skrzynki i woziłem... aż następnym razem okazywało
    się że nie grzeją. Powodem awarii zawsze było łączenie drutu oporowego z
    grzałki z miedzianymi zaciskami z kabla zasilającego (tulejki na scisk).

    Po drobnych modyfikacjach te pseudo-lutownice całkiem dobrze sprawują
    się do spawania/naprawiania plastiku (itp materiałów, np pękniętych
    mocowań reflektorów samochodowych itp małych elementów)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2011-03-27 21:42:57
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-27 23:10, Krzysztof Tabaczyński pisze:
> [...]
    >
    > Miewałem podobne przypadki...
    >
    > Ale te lutownice gazowe produkuje tak zacna firma jak Weller.

    No dobra do naprawy umieszczonych na pustyni stacji pogodowych
    zasilanych z baterii słonecznych.

    MD