  • 151. Data: 2020-01-20 22:35:25
    Temat: Re: Idą promocje
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 20 Jan 2020 13:14:12 -0800 (PST), Iguan_007 napisał(a):
    > od OZE...
    >
    > Co do doplat, chyba zdajesz sobie sprawe, ze nie jest to takie
    > czarno-biale. Po pierwsze, o czym czesc rozmowcow zapomina, do
    > wegla tez doplacamy.

    Coraz mniej, skoro coraz wiecej wegla z importu :-)

    > Jesli chcemy (zdeklarowalismy sie!) zmniejszyc
    > zanieczyszczenia to cos jednak trzeba zrobic.

    Kiedy zdeklarowalismy sie, ale nie chcemy :-)
    Tzn PiS nie chce :-)
    A moze i chce, ale gornikow sie boi :-)

    > Czy wydasz pieniadze
    > na filtry do elektrowni weglowej czy zbudujesz elektrownie OZE to
    > juz kwestia ekonomii. Ile widzisz w rozwinietch krajach prywatnego
    > kapitalu lokowanego w elektrownie OZE a ile w weglowe?

    Przez dlugie czasy to byla kwestia doplat.

    > Zdajesz
    > sobie sprawe, ze elektrownie weglowa bedziesz musial wybudowac i
    > utrzymac z wlasnych podatkow?

    W zasadzie nie, bo to prywatny kapital buduje.
    Za to doplaty do OZE to z podatkow ... albo z przepisow.

    J.

  • 152. Data: 2020-01-20 22:42:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 20 Jan 2020 12:08:20 -0800 (PST), Iguan_007 napisał(a):
    > JF
    >
    > mysle, ze przyszlosc (przynajmniej w naslonecznionych krajach) to
    > OZE, osiedlowe PV+bateria, do tego jakies elektrownie
    > szczytowo-pompowe. Patrzac na zuzycie pradu i produkcje z PV w moim
    > gospodarstwie domowym, 80% pokrylbym z mojego PV. Tylko jeszcze
    > okres zwrotu baterii wychodzi mi 12 lat (sa za drogie). Mysle, ze
    > to kwestia 5-10 lat.

    No coz, w Polsce teraz tendencja, aby kuchnia byla elektryczna.
    I juz potrzebujesz 5-7kW.
    chociaz ...bateria w samochodzie Tesli 100kW moze dostarczyc.

    Fajnie jest w domu, ale co zrobic w mieszkaniu ?
    Instalacja dachowa ?

    No i to ciagle mieszkancy, a gdzie przemysl ?

    J.

  • 153. Data: 2020-01-20 22:58:49
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    JF
    >Przez dlugie czasy to byla kwestia doplat

    Byla, zgadzam sie. Ale juz nie jest. W raportach ktore podalem wyzej masz tez podany
    koszt 'unsubsidised', bez doplat.

    Teraz prywatny kapital sam pcha sie do OZE. Do tego stopnia, ze powstaje problem z
    akceptacja nowych podlaczen (linie sa juz przy limitach). Przyznam szczerze, ze nie
    widze opcji zeby prywatni inwestorzy wybudowali elektrownie weglowa. To kosztowna
    inwestycja na jakies 50 lat, przy ciagle zmniejszajacym sie oknie produkcji i
    zmienniej cenie paliwa. Moze jeszcze mozliwe w krajach rozwijajacych sie, albo bez
    dobrych polaczen z sasiadami (brak dywersyfikacji geograficznej).

  • 154. Data: 2020-01-20 23:18:11
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-01-20 22:42, J.F. wrote:

> [...]
    > chociaz ...bateria w samochodzie Tesli 100kW moze dostarczyc.
    >
    > Fajnie jest w domu, ale co zrobic w mieszkaniu ?

    Raczej balkonowa.

  • 155. Data: 2020-01-20 23:30:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 20 Jan 2020 13:58:49 -0800 (PST), Iguan_007 napisał(a):
> [...]
    > zmienniej cenie paliwa. Moze jeszcze mozliwe w krajach
    > rozwijajacych sie, albo bez dobrych polaczen z sasiadami (brak

    Ktos te elektrownie weglowe buduje, i czesto sa to spolki akcyjne,
    choc z udzialem skarbu Panstwa.

    Choc oczywiscie masz sporo racji, biznes juz dawno odkryl, ze weglowe
    tak sobie sie oplacaja. Droga inwestycja, kosztowna, dlugi czas
    budowy, dlugo sie bedzie zwracala, przyszlosc niepewna ... gazowa
    lepsza. A teraz moze i OZE lepsza.

    Ale takie newsy zniechecaja i do OZE
    https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/b
    ankructwo-farmy-wiatrowej-w-polsce,230,0,2396646.htm

    "To pierwsza od lat upadłość farmy wiatrowej w Polsce. Jej
    właścicielem był londyński fundusz inwestycyjny. Wiatraki za ułamek
    wartości przejmuje notowana na warszawskiej giełdzie Polenergia. To
    spółka należąca do Kulczyk Investments SA.

    Zlokalizowana między Gorzowem Wielkopolskim a Szczecinem farma
    wiatrowa Krzęcin o mocy 6 MW powstała w 2010 roku za blisko 37 mln zł.
    Od hiszpańskiej Eolii rok później przejął ją brytyjski fundusz
    inwestycyjny Impax. Kredyt na inwestycję w wysokości ponad 24 mln zł
    dał Raiffeisen Bank Polska.

    W latach 2011-2015 farma osiągała średnie przychody na poziomie 4,3
    mln zł rocznie. Po połowie ze sprzedaży energii elektrycznej i
    zielonych certyfikatów. W tym czasie jej straty netto wynosiły
    średniorocznie 1,7 mln zł - tyle, ile amortyzacja. To oznacza, że
    inwestycja nie generowała właściwie gotówki. Spółka-matka zarabiała
    jednak niewielkie pieniądze na odsetkach od kredytu udzielonego na 5%
    - według szacunków WysokieNapieice.pl mogło to być na czysto jakieś
    300 tys. zł rocznie."

    Dziwne troche ... tak wysokie koszty mieli ?
    Czy po prostu odsetki od kredytu 37 mln ... na 10% ?

    "Problemy zaczęły się w ubiegłym roku. W październiku 2016 roku umowę
    na zakup zielonych certyfikatów wypowiedziała poznańska Enea. To
    oznaczało dla wytwórców ekoenergii spadek przychodów ze sprzedaży
    zielonych certyfikatów o blisko 3/4. W efekcie łączne przychody farmy
    mogą spaść w tym roku nawet do 2,5 mln zł.
    Na sytuację farmy niekorzystnie wpłynęła także, uchwalona w połowie
    2016 roku, tzw. ustawa antywiatrakowa. Skutkiem niejasnych przepisów
    jest podniesienie opodatkowania wiatraków. Chociaż przepisy są
    interpretowane przez gminy w różny sposób, to wójt Krzęcina w lutym i
    marcu tego roku wydał dwie niekorzystne dla wiatrakowców
    interpretacje. Skutkiem mogą być koszty wyższe o ok. 150 tys. zł
    rocznie (podatek obciąży przy okazji także sąsiednią farmę wiatrową
    Innogy. Łącznie Krzęcin chce w tym roku zebrać od wiatrakowców o 770
    tys. zł, czyli 1/3, więcej)."

    Eliminowanie konkurencji ?
    Enea zbudowala wlasne farmy wiatrakow.

    Teraz dalej stawiamy na wiatr ... ale za doplatą :-)

    https://www.gramwzielone.pl/energia-wiatrowa/13834/e
    nea-chce-przejmowac-farmy-wiatrowe-wiemy-ktore-i-za-
    ile

    J.

  • 156. Data: 2020-01-20 23:44:36
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    JF,
    Interesujace, ciekawi mnie szczegolnie to wypowiedzenie kupna certyfikatow. Przy
    takiej inwestycji spodziewalbym sie kupna zakontraktowango na lata do przodu. Chyba,
    ze wyplatali sie umowy na podstawie produkcji nizszej niz w kontrakcie?

  • 157. Data: 2020-01-21 00:50:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Cavallino,

    > Mówisz o evse?

    Mówię o domowych ładowarkach DC. EVSE to komunikacja z ładowanym
    samochodem a mi chodzi o automagiczne modulowanie dostarczanej mocy w
    zależności od aktualnego obciążenia domowej sieci. Oczywiście wymaga
    to wpięcia przekładników prądowych pomiędzy licznik a główną tablicę
    bezpieczników zalicznikowych.

    > Samochody nie mają takich ładowarek AC (pokładowych), więc moc evse nic
    > nie da - i tak wezmą swoje 3,6 lub 7,2 kW (czaaaaasem 11).
    > Jedyna forma z której każdy z nich (samochodów) jest w stanie przyjąć
    > duży prąd, to ładowarki DC, takie jak w stacjach ładowania.
    > Ale to już gigantyczna kasa, nawet jak są to mniejsze wersje.

    Kasa nie jest wcale taka duża przy mocach, o których ja mówię.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 158. Data: 2020-01-21 01:08:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 20 Jan 2020 14:44:36 -0800 (PST), Iguan_007 napisał(a):
> [...]
    > zakontraktowango na lata do przodu. Chyba, ze wyplatali sie umowy
    > na podstawie produkcji nizszej niz w kontrakcie?

    Moze umowa przewidywala mozliwosc wypowiedzenia.
    Moze nie pomysleli, moze u nas nie tak latwo znalezc kupca na dlugi
    termin, moze ktos im naopowiadal, ze eko-energia to bedzie tak swietny
    towar, ze zawsze sie sprzeda.

    A te certyfikaty to chyba jakis przekret w skali calej UE.

    J.

  • 159. Data: 2020-01-21 01:49:08
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    JF
    >Moze umowa przewidywala mozliwosc wypowiedzenia.

    Watpie. Celem umow PPA jest najczesciej zapewnienie pewnosci przeplywu srodkow
    (czesto potrzebne do finansowania inwestycji). Gdybys mogl wypowiedziec umowe przed
    terminem wygasniecia to nie ma ona specjalnej wartosci (chyba, ze byly jakies kary
    umowne). To troche tak jakbys podpisal kontrakt na dostawe zlota na rok 2021, ale
    zmienil zdanie jesli rynkowa byla inna niz chciales.

  • 160. Data: 2020-01-21 06:36:08
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-01-20 o 21:02, Iguan_007 pisze:

    > Z elektrowni słonecznej masz prąd tylko wtedy kiedy słońce świeci.
    > Więc musisz doliczyć coś tak drogie jak elektrownie szczytowo-
    > pompowe, lub utrzymywać dodatkowo węglowe.
    >
    > Oczywiscie, ze musisz miec produkcje ponad popyt. Nikt nie mowi o wylaczeniu
    wszystkich elektrowni bazowych. Ale nie znaczy to, ze OZE sa drogie. Dostawca pradu
    kontraktuje czesc przewidywanego zuzycia. Jesli moze zakontraktowac 8 godzin dziennie
    znacznie taniej niz dotychczas to jest to z korzyscia dla konsumenta. Dostawcy
    szukaja rozwiazan jak obinzyc koszty kontraktowania szczytu. Stad doplaty do baterii
    czy zarzadzanie popytem.

    Też nieprawda.
    Bo zwiększasz koszty klasycznych elektrowni które aby się
    utrzymać będą musiały za te pozostałe 16 godzin brać kasy tyle
    co dotychczas za 24.
    W efekcie nabywca końcowy zapłaci tyle co dotychczas plus tyle co
    za tanie osiem godzin z OZE. W sumie wychodzi drożej.
    Chcesz nam wmówić że drożej = taniej?