  • 31. Data: 2023-08-26 21:20:01
    Temat: Re: ISDN
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale tranzystor o ft=90MHz, 70MHz juz prawie nie wzmacnia.

    Praca jako generator, czyli podtrzymanie kolebania obwodu rezonansowego,
    nie wymaga wzmocnienia wiele większego od jedności.

    > A tu jeszcze odszukalem katalog
    > https://www.elenota.pl/datasheet-pdf/60697/CEMI/CEMI

    Miałem ten katalog na papierze! Okładka była żółta.

    > on mial 40MHz. 90 miala seria BF45x
    >
    > No coz, skoro nadawał, to widac był spory zapas parametrow.

    Na pewno był w obudowie metalowej. Miałem ich cały worek.

    > Ale zeby zrobic na nich 2MW nadajnik ... sporo by trzeba.
    > No coz, najmocniejsze w katalogu były BDY24/25 .
    > Ich 10MHz na Warszawe I wystarczy, ale ... nadal trzeba dziesiątki
    > tysiecy ...

    Nadajnik w Solcu jest szwedzki, czy jakiś. Nowoczesna konstrukcja,
    można powiedzieć, że szczytowe osiągnięcie w tej dziedzinie.

    > Swoją droga ... nie pamietam ich.
    > wyrob tylko z katalogow, czy cala produkcja szla gdzies do celow
    > specjalnych?

    Ja pamiętam. Nawet teraz można kupić za 6 zł na Allegro.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2023-08-27 21:28:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Aug 2023 21:20:01 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nadajnik w Solcu jest szwedzki, czy jakiś. Nowoczesna konstrukcja,
    > można powiedzieć, że szczytowe osiągnięcie w tej dziedzinie.

    Jak "impulsowy"/"cyfrowy", to tych tranzystorów moze byc mniej
    potrzeba. Ale czy takie BDY24 sie do tego nadaja?

    Jeszcze jedna sprawa - takie 2MW na 50 ohm, to 10kV.
    Na lampach jakby latwiej :-)

    > Ja pamiętam. Nawet teraz można kupić za 6 zł na Allegro.

    Teraz mozna. A dawniej?
    Były w jakims popularnym sprzecie uzywane?

    Bo nie wiem - skleroza mi jakos wybiorczo wyczysciła, czy faktycznie
    nigdy sie nie spotkałem - ani w praktyce, ani w czasopismach ..

    J.

  • 33. Data: 2023-08-27 22:26:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    [...]
    > Teraz mozna. A dawniej? Były w jakims popularnym sprzecie uzywane?
    >
    > Bo nie wiem - skleroza mi jakos wybiorczo wyczysciła, czy faktycznie
    > nigdy sie nie spotkałem - ani w praktyce, ani w czasopismach ..

    Miałem nówkę sztukę. Do czego to miało być -- nie wiem. Mam wrażenie,
    że produkowano to krótko. Póżniej militarną obudowę TO-3 zastąpiono
    współczesnymi, cywilnymi. Być może struktura krzemowa została, inne
    były oznaczenia.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2023-08-28 13:04:49
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...bezspamu.org.pl>

    W dniu 27.08.2023 o 21:28, J.F pisze:

    > Jeszcze jedna sprawa - takie 2MW na 50 ohm, to 10kV.
    > Na lampach jakby latwiej :-)

    Mhmmmm.... :) Zwłaszcza, że antena w Konstantynowie miała nominalnie 120
    Ohm.

    --
    Ślązak

  • 35. Data: 2023-08-28 20:10:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Aug 2023 13:04:49 +0200, Tomasz Śląski wrote:

    > Mhmmmm.... :) Zwłaszcza, że antena w Konstantynowie miała nominalnie 120
    > Ohm.

    Nie pamietam feedera, ale sama antena była zasilana z konca, i
    stosowny domek stał obok.

    a Nadajnik do feedera musi byc dostosowany.

    Swoją drogą ... jesli tam jakas zmienna ilosc małych nadajników,
    to problem impedancji rosnie ...

    J.

  • 36. Data: 2023-08-28 20:53:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Swoją drogą ... jesli tam jakas zmienna ilosc małych nadajników,
    > to problem impedancji rosnie ...

    Jeśli dobrze podążałem za linkami, nadają taką kataryną:

    https://thomsonbroadcast.tv/wp-content/uploads/2021/
    10/S7HP-NEOEN_RVB-compresse.pdf

    https://youtu.be/QVreqnIljEQ

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2023-08-29 00:33:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Aczkolwiek juz w latach 80-tych dawało sie zrobic "amatorski" nadajnik
    > UKF na tranzystorach.

    W latach 80-tych były tranzystory mikrofalowe (fakt, zachodnie - takie
    "złote śrubki").

    Nadajnik UKF o małej mocy (nie takiej żeby od razu człowieka zamknęli)
    to można było zrobić na 1 tranzystorze (akurat też zachodnim)
    z kawałkiem radiatora. Swoją drogą, pamiętam, że w tamtejszym matriksie
    funkcjonowało coś takiego jak "generator Collinsa" (chyba tego od
    Collins Radio, Rockwell Intl, North American itd). Nie mam na myśli
    generatora Colpittsa, aczkolwiek to była jego modyfikacja, coś a la
    Pierce.

    Z ciekawostek - jak się zbliżyło do anteny żarówkę (prawdziwą, żarową)
    trzymaną w ręce, to świeciła. Jakąś pewnie mniejszą żarówkę, już nie
    pamiętam dokładnie.
    A np. w instrukcji do niejakiego "Zewa" (stacjonarnego/samochodowego)
    było napisane, że w odległości od anteny rzędu 1 m (nie pamiętam
    dokładnego tekstu) nie wolno przebywać dłużej niż 15 minut dziennie.
    A to było raptem kilka watów, może cztery.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 38. Data: 2023-08-29 00:36:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No ale jak pamietam, to i wczesniej było zakazane.
    > Mozna było posiadac jakiegos zabawkowego Tukana małej mocy.

    Bez zezwolenia w latach 80? Raczej wątpię.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 39. Data: 2023-08-29 00:55:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > Z ciekawostek - jak się zbliżyło do anteny żarówkę (prawdziwą, żarową)
    > trzymaną w ręce, to świeciła. Jakąś pewnie mniejszą żarówkę, już nie

    Ja zrobiłem taki na lampie EL84. Obwód rezonansowy z cewką o jednym
    prostokątnym zwoju z blachy miedzianej. Świecił żarówką od latarki
    (3,5V) z przylutowaną pętelką z drutu. To już spora moc, zamknąć mogli.
    Tym na dwóch tranzystorach BF-ileś daleko było do zaświecenia żarówki,
    a nawet w mieście miały kilkukilometrowy zasięg. Co też kwalifikowało
    do odsiadki.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2023-08-29 00:56:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Bez zezwolenia w latach 80? Raczej wątpię.

    Zezwolenia na walkie-talkie 27 MHz dawali w latach siedemdziesiątych.
    Dekret o stanie wojennym nakazywał złożyć do depozytu na komisariacie MO.
    Po stanie wojennym teoretycznie powinno być jak przed.

    --
    Jarek