  • 21. Data: 2010-11-29 12:12:05
    Temat: Re: Histereza regulatora CO
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    > I ten kocioł nie eksploduje?

    Nie, od tego jest bypass, który puszcza wodę poza wymiennikiem aby
    pompa mogła ją mielić. Raz na jakiś czas, na moment gaz idzie na palnik.

    No i serwis do kotła częściej musi zaglądać :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 22. Data: 2010-11-29 12:13:23
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 12:56, PeJot pisze:
> [...]
    > krańcowym przypadku głowice dawno poodcinały grzejniki w nagrzanych
    > pomieszczeniach. Tymczasem termostat w korytarzu nadal trzyma kocioł

    Niemożliwe. Przy zdławieniu w innych pomieszczeniach przepływu zwiększa
    się przepływ w tym termostatowanym i zostaje zaraz wyłączony. Albo
    wywali na kotle. Gdzieś te kilkanaście kilowatów musi podnieść
    temperaturę. A jeśli nawet w innych pomieszczeniach (poza korytarzem)
    temperatura zostałaby mocno przekroczona ( bo zawory całkiem nie
    odcięły) to potem z kolei mocno by spadła zanim by się kocioł ponownie
    włączył. Mielibyśmy niekomfortową sytuację, że we wszystkich pokojach
    temperatura by się wahała między np 17 a 27 stopni a w korytarzu
    latałaby między 21,5 a 22,5. A i tak średnia w mieszkaniu za cały cykl
    oscylacji wyniosłaby 22C i z tego wyszłoby zużycie energii takie jak
    przy stabilnej temperaturze. Tak czy inaczej cała moc jest wydzielana w
    tym mieszkaniu i musi spowodować podniesienie temperatury. Nie da się
    mieszkać ze średnią temperaturą ponad 25C. No chyba, że mieszkańcy
    uchylają okna bo im za ciepło.
    Tak więc to jest głównie kwestia stylu życia i skutecznych przegród
    cieplnych a nie stabilizacji.

    MD

  • 23. Data: 2010-11-29 12:17:45
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 13:12, PeJot pisze:

    > Nie, od tego jest bypass, który puszcza wodę poza wymiennikiem aby pompa
    > mogła ją mielić. Raz na jakiś czas, na moment gaz idzie na palnik.

    No ale od tego nie wzrasta znacząco zużycie gazu. To że woda sobie
    cyrkuluje samo w sobie nie ma znaczenia poza żywotnością pompki. W
    innych układach - jak w pompie cieplnej podstawą jest pomiar temperatury
    na powrocie więc musi być tam zawsze obieg.

    MD

  • 24. Data: 2010-11-29 12:17:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Nie mam takiej opcji w trybie automatycznym. Ręcznie, to i owszem, np.
    > na przedwiośniu obniżam maksymalną temperaturę na kotle.

    No to jest -- jest ograniczenie temperatury, a to wystarczy.

    > Wszystko było w miarę OK do ostatniej zimy, dopóki sąsiedzi grzali. Wąż
    > w kieszeni podpowiada mi, że przecież wcześniej czy później ktoś tam
    > będzie mieszkał. Czyli najlepiej bez inwestycji, tylko kombinować z
    > użyciem tego co jest.

    Zmalała stała czasowa -- pojemność cieplna pozostała ta sama, ale
    przewodność uległa zwiększeniu. Już nie tylko ta zewnętrznych ścian
    sie liczy, ale również stropów oddzielających pustostan. Termostat
    należy przenieść do pomieszczenia, które ma największy kontakt ze
    Złym i Zimnym Światem Zewnętrznym.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2010-11-29 12:26:03
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 12:57, Marek Lewandowski pisze:

    > Na mój chłopski łeb to dobrze kombinujesz.
    > Regulator powinien siedzieć w pomieszczeniu z najmniejszą stałą czasową.

    > prawdopodobnie nic, dopóki nie masz systemu z małą bezwładnością
    > grzejników, dobrą cyrkulacją powietrza itd.

    Co w praktyce oznacza pomieszczenie z najmniejszą rezystancją cieplną
    do otoczenia.

    MD

  • 26. Data: 2010-11-29 12:28:27
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2010-11-29 13:17, Mario pisze:

    > No ale od tego nie wzrasta znacząco zużycie gazu.

    Raz na jakiś czas gaz idzie na palnik. Rachunki za gaz sąsiedzi mają
    wyższe o jakieś 20% w skali roku. Tyle że to może być kwestia np. CWU, a
    nie CO.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 27. Data: 2010-11-29 12:32:04
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 13:28, PeJot pisze:

    > Raz na jakiś czas gaz idzie na palnik. Rachunki za gaz sąsiedzi mają
    > wyższe o jakieś 20% w skali roku. Tyle że to może być kwestia np. CWU, a
    > nie CO.

    Sterownik stwierdza że pomieszczenie nie dogrzane to kocioł się załącza.
    Za chwilę pojawia się wysoka temperatura na powrocie to wyłącza na
    kotle. Nie ma wpływu na zużycie gazu. Jeśli wyłączenia następują bardzo
    szybko (przy niskiej ustawionej temperaturze na kotle) to może zostać
    szybko zeżarty wymiennik albo wylot z kotła.

    MD

  • 28. Data: 2010-11-29 12:44:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

> [...]
    > latałaby między 21,5 a 22,5. A i tak średnia w mieszkaniu za cały cykl
    > oscylacji wyniosłaby 22C i z tego wyszłoby zużycie energii takie jak

    Zdarzają się domy, co to w nich kaloryfery zakładał fachowiec od
    "panie, na każdy metr kwadratowy trzeba jedno żeberko". Nieważne,
    czy to narożny pokój, czy wewnętrzny korytarz. Zwykle pomaga na
    ustabilizowanie temperatury w takim domu wypieprzenie grzejników
    z tych ostatnich pomieszczeń.

    > Nie da się mieszkać ze średnią temperaturą ponad 25C. No chyba, że
    > mieszkańcy uchylają okna bo im za ciepło.

    Znałem takiego jednego, co miał fioła na punkcie hodowli storczyków.
    Nie dość, że w chałupie 28 stopni, to jeszcze wilgoć jak w pralni.

    > Tak więc to jest głównie kwestia stylu życia i skutecznych przegród
    > cieplnych a nie stabilizacji.

    Ten to w ogóle miał osobliwy styl życia.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2010-11-29 12:51:16
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    > No to jest -- jest ograniczenie temperatury, a to wystarczy.

    Dzieciaki ani żona tego nie robią.

> [...]
    > sie liczy, ale również stropów oddzielających pustostan. Termostat
    > należy przenieść do pomieszczenia, które ma największy kontakt ze

    Od początku taka jest idea, tylko do tego najwygodniejszy były sterownik
    bezprzewodowy. Kombinowałem z mniejszą histerezą, ale przekonaliście
    mnie, że to nie najlepszy pomysł. Faktycznie przy +/-0.25 stopnia
    wystarczy że niechcący dogrzeję pokój referencyjny znienawidzonymi przez
    UE żarówkami mocy >75 W :)

    I jeszcze, przy małej histerezie z pewnością kocioł będzie załączał się
    w nocy, a toto ustrojstwo trochę jednak hałasuje.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 30. Data: 2010-11-29 13:07:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Dzieciaki ani żona tego nie robią.

    A cóż ona niewiasta albo dziatki mają do lubienia w kotle? Chodziło mi
    o termostat ograniczający temperaturę wody w obiegu. To wystarcza do
    realizacji lokalnej stabilizacji temperatury (w każdym pomieszczeniu
    przy grzejniku).

> [...]
    > mnie, że to nie najlepszy pomysł. Faktycznie przy +/-0.25 stopnia
    > wystarczy że niechcący dogrzeję pokój referencyjny znienawidzonymi przez

    Albo swoim jestestwem. Człowiek wydziela moc cieplną rzędu 100W (tyle
    co jedno kaloryferowe żebro).

    > I jeszcze, przy małej histerezie z pewnością kocioł będzie załączał się
    > w nocy, a toto ustrojstwo trochę jednak hałasuje.

    No to wyłączyc na noc, jeśli cieplna stała czasowa jest wystarczająca.
    Włączać rano zegarem, będzie jako budzik robił (dziwny jakiś ten
    kocioł, mojego prawie nie słychać).

    Jarek

    --
    Wtedy to Pan sprawił, że mężczyzna pogrążył się w głębokim śnie,
    i gdy spał, wyjął jedno z jego żeber, a miejsce to zapełnił ciałem.