  • 31. Data: 2010-11-29 13:20:37
    Temat: Re: Histereza regulatora CO
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    > No to wyłączyc na noc, jeśli cieplna stała czasowa jest wystarczająca.

    Nie ma sensu wyłączać, przy histerezie +/- 0.5 stopnia w nicy kocioł
    praktycznie nie włącza się, chyba że przy -20 na zewnątrz.

    > Włączać rano zegarem, będzie jako budzik robił (dziwny jakiś ten
    > kocioł, mojego prawie nie słychać).

    W dzień na hałas pracującego kotła nie zwraca się uwagi, w nocy słychać
    lekko zużytą pompę. Kocioł mam zabudowany na tyle, na ile producent
    pozwolił. Wyciszyć bardziej może by się i dało, nawet chciałem zrobić
    analizę widmową tego hałasu i pod tym kątem szukać izolacji, ale szkoda
    mi tego odpadowego ciepła, generowanego choćby przez rurę kominową.
    ATSD, ciekawe ile tego ciepła jest.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 32. Data: 2010-11-29 13:29:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > szkoda mi tego odpadowego ciepła, generowanego choćby przez rurę kominową.
    > ATSD, ciekawe ile tego ciepła jest.

    Sprawność kotła powinna być podana w dokumentacji. Zwykle kilka procent
    (ciepła odpadowego, nie sprawności).

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2010-11-29 13:35:38
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    > Sprawność kotła powinna być podana w dokumentacji.

    No jest, ale tylko na mocy maksymalnej. Mój kocioł nigdy na takiej nie
    pracuje.

    > Zwykle kilka procent
    > (ciepła odpadowego, nie sprawności).

    Czyli niewiele.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 34. Data: 2010-11-29 13:45:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > No jest, ale tylko na mocy maksymalnej. Mój kocioł nigdy na takiej
    > nie pracuje.

    W jaki sposób ma ograniczona moc? Zminiejszony płomień? To nie powinno
    obniżać sprawności, wręcz przeciwnie. Podobnie jeśli woda w obiegu ma
    niższą temperaturę, to spaliny oddają jej więcej ciepła.

    > Czyli niewiele.

    Niewiele, ale zero być nie może. Żeby cug był w kominie. Chyba żeby
    jakiś piec kondensacyjny.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2010-11-29 13:48:46
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    > W jaki sposób ma ograniczona moc? Zminiejszony płomień?

    Nie wiem, jakoś specjalnie nie interesowało mnie to. Zdaje się że przy
    pierwszym uruchomieniu serwisant ograniczał ciśnienie gazu na palniku.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 36. Data: 2010-11-29 14:12:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Nie wiem, jakoś specjalnie nie interesowało mnie to. Zdaje się że przy
    > pierwszym uruchomieniu serwisant ograniczał ciśnienie gazu na palniku.

    To właśnie jest interesujące. Wiele kotłów ma ten sam elektrozawór
    z modulatorem płomienia firmy Honeywell. Może on otworzyć gaz na full
    (przepływ regulowany śrubką). Inny elektromagnes otwiera na pół gwizdka
    -- to też się reguluje śrubką. Ale poza tym jest on równiez podatny na
    regulacje napięciem -- mój piec ma w bebechach potencjometr, którym
    da się ten mniejszy płomień ustawiać. Jednak termostat steruje płomieniem
    tylko trójstopniowo -- albo duży płomień, albo mały, albo wcale. A tu
    by można było zrobić płynną regulację mocy wyliczoną do zapotrzebowania,
    zamiast włączać i wyłączać co chwilę.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2010-11-29 14:26:01
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > tylko trójstopniowo -- albo duży płomień, albo mały, albo wcale. A tu
    > by można było zrobić płynną regulację mocy wyliczoną do zapotrzebowania,

    Przy niskiej temperaturze na wymienniku będzie kondensować para wodna
    razem z kwasami. Skraca to żywotność.

    MD

  • 38. Data: 2010-11-29 14:46:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Przy niskiej temperaturze na wymienniku będzie kondensować para wodna
    > razem z kwasami. Skraca to żywotność.

    Choćby z tego powodu taka bezstopniowa regulacja byłaby korzystna.
    Lepiej małym płomieniem podtrzymywać cały czas temereturę wody
    w obiegu na jakims ludzkim poziomie, dajmy na to 36,6°C, kiedy
    kondensacji już nie ma, niż grzać wyżej, wyłączyć, a później czekać
    aż pokojowy termostat każe włączyć piec już przy całkiem wystudzonej
    wodzie.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2010-11-29 15:11:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w
    > Od początku taka jest idea, tylko do tego najwygodniejszy były
    > sterownik bezprzewodowy. Kombinowałem z mniejszą histerezą, ale
    > przekonaliście mnie, że to nie najlepszy pomysł. Faktycznie przy
    > +/-0.25 stopnia wystarczy że niechcący dogrzeję pokój
    > referencyjny znienawidzonymi przez UE żarówkami mocy >75 W :)

    Jesli dogrzejesz o cwierc stopnia, to moze i o pol stopnia
    dogrzejesz.

    Przy twojej bezwladnosci chodzi tylko o zaklocenia - gdy pokoj ma
    akurat temperature nastawiona, to moze spowodowac ze byle
    zaklocenia wlacza lub wylacza piec.

    > I jeszcze, przy małej histerezie z pewnością kocioł będzie
    > załączał się w nocy, a toto ustrojstwo trochę jednak hałasuje.

    Ja tam nie wiem, ale moze fajnie jak nad ranem zacznie troche
    halasowac, latwiej sie obudzic, szczegolnie jak sie atmosfera
    ociepli :-)

    I CWU bedzie jak znalazl - chyba ze to u Ciebie jest natychmiast.

    J.

  • 40. Data: 2010-11-29 15:48:03
    Od: "zapinio" <i...@z...pl>

    1. wszystkie pomieszczenia powinny mieć zawory termostatyczne (koszt żaden,
    głowica termostatyczna Danfossa ca.30-40 zł)
    2.sterownik pokojowy (lub pogodowy) w pomieszczeniu najchłodniejszym, w tym
    pomieszczeniu zawór termostatyczny otwarty na max.
    3.sterownik steruje temperaturą wylotową z pieca w zalezności od szybkości
    narastania temperatury w pomieszczeniu gdzie jest sterownik
    4.pozostałe pomieszczenia - temperatura regulowana głowicami
    termostatycznymi
    5. sterownik dobierze minimalną temperaturę wody wylotowej z pieca
    zapewniającą dogrzanie pomieszczenia ze sterownikiem
    6. moc pieca jest płynnie zmieniana przez modulacje palnika w granicach
    określonych wstepną nastawą mocy maksymalnej dla CO (dla pieca
    dwufunkcyjnego 24 kW zwykle jest to od 8 do 12 kW dla powierzchni ok 80m2)

    powodzenia