-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!not-for-mail
From: myszek <k...@l...tpsa.pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Hamowanie- poślizg
Date: Sat, 18 Jul 2009 10:37:27 +0200
Organization: MYSZEK
Lines: 36
Message-ID: <4...@l...tpsa.pl>
References: <h3rtc3$r2m$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<h3rvdf$okg$1@nemesis.news.neostrada.pl>
Reply-To: k...@l...tpsa.pl
NNTP-Posting-Host: staticline18678.toya.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: achot.icm.edu.pl 1247906841 3439 85.89.190.109 (18 Jul 2009 08:47:21 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...edu.pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 18 Jul 2009 08:47:21 +0000 (UTC)
X-Mailer: Mozilla 4.75 [en] (Windows NT 5.0; U)
X-Accept-Language: en
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:24736
[ ukryj nagłówki ]Tomasz Pyra wrote:
> Zablokowanie koła powoduje natychmiastowe przegrzanie opony i wtedy
> założenia teoretyczne biorą w łeb. Dochodzi jeszcze czynnik ekonomiczny
> - szkoda będzie po każdym hamowaniu kupować nowe opony (a hamując na
> zablokowanych kołach z wyższej prędkości można wykończyć komplet opon
> jednym takim hamowaniem).
>
> Co do samego tarcia, to wiele zależy od nawierzchni.
> Na suchym, przyczepnym asfalcie/betonie lepsza jest przyczepność
> dynamiczna (widać jak startują ścigający się na 1/4 mili), tylko oni nie
> mają aż takiego problemu przegrzania opony, bo przy ruszaniu koło się
> kręci i rozgrzewa równomiernie, a nie miejscowo jak przy hamowaniu na
> zablokowanych kołach.
> Na mokrym/śliskim lepsza jest przyczepność statyczna i dlatego "gaz do
> dechy" przy jeździe po śniegu raczej się nie udaje.
> Na szutrach lepiej blokować koła.
>
> Jeżeli chodzi o wskazówki praktyczne, to taka w miarę prosta i dość
> skuteczna technika hamowania, to blokowanie kół okresowo przerywane w
> celu korygowania kierunku i obrócenia kolami żeby zmieniło się miejsce
> styku z nawierzchnią
Jeszcze dochodzi czynnik sterownosci: blokujac kola ryzykujemy
utrate kontroli nad pojazdem, bo kolom jest wtedy wszystko jedno,
w ktora strone sie slizgaja. Zakretu nie wyrobimy, a nierownomierne
zablokowanie kol grozi piruetem.
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /
\____/
Następne wpisy z tego wątku
- 18.07.09 08:53 J.F.
- 18.07.09 09:12 Zygmunt M. Zarzecki
- 18.07.09 11:05 J.F.
- 18.07.09 12:34 Tomasz Pyra
- 19.07.09 21:58 zbigi
- 19.07.09 22:52 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
- Test samoodkręcania nakrętek
- Budowlańcy pomóżcie
- wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
- Pomysł na czujnik przeciążenia siłownika.
- dokładne poziomowanie
- Kije trekkingowe tuning
- Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
- Stojak do wiertarki
- Działanie naczynia wyrównawczego
- Przenośny zbiornik ciśnieniowy
- Mały kogenerator gazowy
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- Skuteczność cięcia a liczba noży robota
- napoje gazowane
Najnowsze wątki
- 2024-09-14 Canon 550D
- 2024-09-14 Odcinkowy Pomiar Prędkości. NIELEGALNY w Polsce!!! Nie daj SIĘ!
- 2024-09-14 Warszawa => Menadżer Okręgu <=
- 2024-09-14 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-09-14 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-09-14 Warszawa => Technical Leader (Java Background) <=
- 2024-09-14 Gdynia => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-09-14 k.o.mendant
- 2024-09-12 Z cyklu POJEBANA UE: samochody elektryczne nie mogą być tanie i dobre
- 2024-09-13 dodanie karty graf zawiesza komp
- 2024-09-13 Sezon grzewczy kurła
- 2024-09-13 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-09-13 Warszawa => Mid Account Manager <=
- 2024-09-13 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-09-13 Białystok => Frontend Developer (Angular area) <=