  • 71. Data: 2011-02-08 11:53:31
    Temat: Re: Halogeny Deszcz Mozna?
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-02-08, to <t...@a...xyz> wrote:

    > W takich, gdy widoczność jest na tyle mała, że warto włączyć tylne, ale
    > na tyle duża, ze nie warto wyłączać świateł mijania i włączać w zamian
    > przeciwmgłowych.

    Dopóki widoczność nie spadnie poniżej 50m tylnego nie wolno włączać.

    Krzysiek Kiełczewski

  • 72. Data: 2011-02-08 12:59:15
    Od: Mateusz <m...@g...com>

    On 5 Lut, 20:43, to <t...@a...xyz> wrote:

    > Ja zawsze patrzę
    > dalej niż sięgają światła mijania (pomijając jazdę w absolutnych
    > ciemnościach). Jeśli oświetlenie jest w miarę dobre, to w ogóle patrzę
    > kilkaset metrów w przód a resztę obserwuję kątem oka. Wy robicie jakoś
    > inaczej?

    Dla mnie tak samo oczywiste. Dodatkowo: im szybciej jadę, tym dalej
    patrzę.

  • 73. Data: 2011-02-08 13:44:51
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    to wrote:
    > begin Marek Dyjor

    > W jakich się nie da?

    np w Citroenie Xara :)

    ma wrażenie ze sie da tylko tam gdzie sobie ktoś zamontował samodzielnie
    światełka.

    swoją drogą to gdyby nawet to nie powinno sie dać załączyć świateł
    pmgielnych bez świateł pozycyjnych.

  • 74. Data: 2011-02-08 13:45:39
    Od: komar <k...@1...cc>

    W dniu 2011-02-04 23:04, Kris pisze:
    > sporo wdze gosci co maja holegony wlaczone podczas deszczu
    > przeciez to oslepia innych kierujacych
    >
    > mozna ich uzywaC?

    a masz prawo jazdy? jeżeli masz to powinieneś to wiedzieć bo przepis dot. uzywania
    tzw.
    "halogenów" jest w PoRD od dawna.

  • 75. Data: 2011-02-08 14:41:30
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 08 Feb 2011 14:46:36 +0100, Sebastian Kaliszewski napisał(a):

    > Mijania też świecą ogólnie do przodu. To "ogólnie do przodu" oznacza
    > jednak stożek (roszerzający się) a nie (wąski) snop światła. Dodatkowo w
    > stronę pobocza świecą wyżej -- stąd charakterystyczna linii odcięcia
    > światła i cienia w kształcie: __/.

    to wynika z tego, po pierwsze żarówka nie jest punktowym źródłem światła,
    po drugie trudno w sensownym koszcie uzyskać idealne jej mocowanie, po
    trzecie ani reflektor ani soczewka fresnela w szkle (jeżeli jest, w nowych
    nie ma) nie są idealnymi matematycznymi obiektami, Stąd też wiązka nie jest
    ogniskowana idealnie, zresztą nie ma takiej potrzeby, a nawet jest potrzeba
    żeby oświetlać również obiekty nieco po lewej stronie pojazdu.
    Ale zdecydowana większość światła jest skierowana asymetrycznie. W
    odróżnieniu od przeciwmgielnych, które świecą symetrycznie, więc w kierunku
    nadjeżdżających pojazdów idzie znacznie więcej światła, mimo mniejszej mocy
    żarówki

    I tu powstaje tez problem - albo mogą być ustawione poziomo lub do góry,
    przez co będą oślepiały zawsze, albo mogą też być ustawione prawidłowo,
    czyli lekko w dół (kilka stopni) przez co w normalnych warunkach nie będa
    istotnie oślepiały. Co innego przy mokrej jezdni - wtedy światło się odbije
    i będą oślepiały tak samo jak te, ustawione kilka stopni w górę. CBDU.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 76. Data: 2011-02-08 14:41:34
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Waldek Godel wrote:

    > Jak ciebie NIE oślepiają na mokrej jezdni, to sam idź do okulisty i po
    > pierwsze umyj wreszcie przednią szybę.

    Jak szyba brudna to oślepiają bardziej a nie mniej.

    > Przecimgielne nie są kierunkowe tak jak światła mijania i nawet jak są
    > prawidłowo ustawione lekko w dół, to odbijają się od mokrego asfaltu i
    > wciąż oślepiają.

    Mijania też odbijają się od asfaltu (stożek światła mają wystarczajaco
    szeroki).

    Gdy świecą się i mijania i przeciwmgielne to jest ok 2x większa moc
    światła -- to i mocniej oślepia.

    pzdr
    \SK

  • 77. Data: 2011-02-08 14:46:36
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Waldek Godel wrote:

> [...]

    jednak stożek (roszerzający się) a nie (wąski) snop światła. Dodatkowo w
    stronę pobocza świecą wyżej -- stąd charakterystyczna linii odcięcia

    Przy czym przeciwmgielne świecą zwykle symetrycznie i szerzej niż
    mijania (i dlatego dopuszcza się ich użycie na krętej drodze również w
    warunkach dobrej przejrzystości), a drogowe zwykle mają stożek węższy
    niż mijania.

    pzdr
    \SK

  • 78. Data: 2011-02-08 14:48:39
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Marek Dyjor wrote:

    > np w Citroenie Xara :)
    >

    > ma wrażenie ze sie da tylko tam gdzie sobie ktoś zamontował samodzielnie
    > światełka.

    A to przy włączonych samych pozycyjnych (a nie mijania) sie nie da? 8-O

    > swoją drogą to gdyby nawet to nie powinno sie dać załączyć świateł
    > pmgielnych bez świateł pozycyjnych.

    pozycyjne != mijania

    \SK

  • 79. Data: 2011-02-08 22:34:56
    Od: Adam Krawczyk <a...@a...secretkey.eu>

    Dnia Tue, 8 Feb 2011 13:44:51 +0100, użytkowmik Marek Dyjor napisał(a):

    > np w Citroenie Xara :)

    Nie wiem jak w Citroenie Xara, w Citroenie Xsara się da, postojowe +
    przeciwmgielne i to w oryginale.

    Adam Krawczyk - Ruda Śląska
    Citroen Xantia '93 1.9i (DKZ) + ECU (LFZ) Vizeks Compilation
    Toyota Corolla '96 1,3 XLI (4E-FE)

  • 80. Data: 2011-02-08 22:59:13
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam Krawczyk wrote:

    > Nie wiem jak w Citroenie Xara, w Citroenie Xsara się da, postojowe +
    > przeciwmgielne i to w oryginale.

    nie da się...

    Xara II

    jak mam włączone postojowe to kręcenie kręciołkiem od świateł pm nie włącza
    tych świateł. :)