  • 1. Data: 2013-03-30 02:30:59
    Temat: Halogeny 12V szeregowo pod 230V
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    Taki problem do przedyskutowania - znajomy chce założyć sobie dużo
    halogenów na suficie i myśli, że oszczędzi na transformatorze, jeśli
    połączy je szeregowo (19 sztuk!). Ja mam następujące zastrzeżenia,
    których on zdaje się nie rozumieć:

    1. Oprawka G5.3 przystosowana do 12V może nie mieć wystarczającej
    izolacji dla napięcia 230V, co skończy się prądem płynącym po suficie.

    2. Przy zasilaniu 12V prąd rozruchowy halogenów jest ograniczony
    reaktancją uzwojeń transformatora. Przy połączeniu pod 230V może to się
    skończyć ciągłym wybijaniem bezpiecznika lub pojedynczym efektownym
    błyskiem i 19 żarówkami do wymiany.

    Jak wy to widzicie?

  • 2. Data: 2013-03-30 03:54:42
    Temat: Re: Halogeny 12V szeregowo pod 230V
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Jak wy to widzicie?

    Znam instalację, gdzie jest połączone szeregowo ileś tam halogenów
    (właśnie w suficie). Są to 2 niezależne obwody, każdy dodatkowo
    ściemniany (fazowo).

    Instalacja działa od 1991 roku , zachowuje się to całkiem normalnie.
    Jedyny prawdziwy problem, że kiedy padnie jedna żarówka w szeregu, to
    trzeba sprawdzać wszystkie.
    Ale nie padają jakoś szczególnie często. Może dlatego, że przeważnie są
    lekko ściemnione, rzadko kiedy są włączone na max.

    Aha, tyle że chodzi to pod 110V a nie 220, a to dlatego, że instalacja
    była robiona pod jakiś gotowy ściemniacz, który był właśnie na 110V.
    Czyli w szeregu było chyba 10 żarówek.

    Potem , kiedy ten oryginalny sterownik padł, to zrobiłem własny.

  • 3. Data: 2013-03-30 03:57:32
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Zapomniałem dodać - w tym ściemniaczu są transformatory toroidalne, ale
    właśnie po to, żeby uzyskać 110V z 230V.

    Gdyby nie ta konieczność, nie byłoby ich.

    Tyle, że dla 230V trzeba by dać 20 żarówek - czyli sporo szukania w
    razie spalenia :)

    Może dać jakąś neonówkę równolegle do każdej żarówki ? Wtedy w razie
    spalenia jednej - neonówka się zaświeci ?

  • 4. Data: 2013-03-30 08:36:33
    Od: Jingiel <x...@x...xxx>

    W dniu 2013-03-30 03:57, sundayman pisze:
    > Zapomniałem dodać - w tym ściemniaczu są transformatory toroidalne, ale
    > właśnie po to, żeby uzyskać 110V z 230V.

    Tyle, że przy użyciu ściemniacza do halogenów nie można już raczej mówić
    o oświetleniu halogenowym.

    --
    Jingiel

  • 5. Data: 2013-03-30 09:03:41
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze tak:

    > 1. Oprawka G5.3 przystosowana do 12V może nie mieć wystarczającej
    > izolacji dla napięcia 230V, co skończy się prądem płynącym po
    > suficie.

    raczej nic się nie stanie chyba że ktoś go zaleje z góry ;)

    to może niech da jeden lub dwa więcej.

    --
    Piter

  • 6. Data: 2013-03-30 12:28:39
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 30 marca 2013 03:57:32 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

    > Tyle, że dla 230V trzeba by dać 20 żarówek - czyli sporo szukania w
    > razie spalenia :)
    > Może dać jakąś neonówkę równolegle do każdej żarówki ? Wtedy w razie
    > spalenia jednej - neonówka się zaświeci ?

    wykręcić/wyjac halogen i sprawdzić próbnikiem napiecie to nie jest chyba wielki
    problem. No i jak komus nie chce sie pomyśleć to bedzie badał po kolei - a ja bym
    szukał od srodka - połowa wyeliminowana pierwszym strzałem :-) I tak dalej...

    b.

  • 7. Data: 2013-03-30 19:54:47
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    szukał od srodka - połowa wyeliminowana pierwszym strzałem :-) I tak dalej...

    też na to wpadłem, ale jednak i tak te kilka szt. trzeba wyjąć :)
    Ale nie jest to wielki problem jakiś.

  • 8. Data: 2013-03-30 23:54:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    >
    > Instalacja działa od 1991 roku , zachowuje się to całkiem normalnie.
    > Jedyny prawdziwy problem, że kiedy padnie jedna żarówka w szeregu, to

    Proste rozwiązanie - równolegle do każdego halogena dać małą neonówkę.
    Po padnięciu jednego w łańcuchu świecić będzie neonówka przy tym padniętym.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2013-03-31 09:24:22
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Proste rozwiązanie - równolegle do każdego halogena dać małą neonówkę.
    > Po padnięciu jednego w łańcuchu świecić będzie neonówka przy tym padniętym.

    Niby tak, ale...
    Mnie zastanawia sens łączenia tak dużej ilości halogenów, głównie z
    powodu ich cholernie dużego prądu "rozruchowego". Czy przypadkiem nie
    będzie tak, że najsłabsza w ogniwie będzie dostawała strzała przy każdym
    zapaleniu? Może jak będą jednakowe, jeden producent, typ, to jeszcze to
    jakoś przejdzie, ale przy wymianie uszkodzonej na inny - dostępny - typ,
    niekoniecznie? Ciekawe jaki będzie rozkład napięć po powiedzmy
    półrocznym świeceniu.
    Jakoś tak tutaj spodziewał bym się problemów. Moim zdaniem halogen nie
    nadaje się do łączenia szeregowego, a już na pewno nie w tak duże
    łańcuchy. (moje zdanie)

    Miłego, Darku.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2013-03-31 12:43:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 31 Mar 2013 09:24:22 +0200, Irek N. napisał(a):
> [...]
    > Jakoś tak tutaj spodziewał bym się problemów. Moim zdaniem halogen nie
    > nadaje się do łączenia szeregowego, a już na pewno nie w tak duże

    A ten sufit to jaki ?
    Moze jest swietna okazja sprawdzic, w razie potrzeby dokupi sie trafo i
    przekabluje na rownolegle :-)

    Mozna tez jakis uklad do wlaczania w zerze.

    J.