  • 11. Data: 2013-03-31 14:41:25
    Temat: Re: Halogeny 12V szeregowo pod 230V
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-03-31 12:43, J.F. pisze:

    > A ten sufit to jaki ?
    > Moze jest swietna okazja sprawdzic, w razie potrzeby dokupi sie trafo i
    > przekabluje na rownolegle :-)
    >
    > Mozna tez jakis uklad do wlaczania w zerze.

    To nic nie da. Trzeba soft start.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 12. Data: 2013-03-31 14:52:54
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Tomasz Wójtowicz <s...@n...com> wrote:

    > 2. Przy zasilaniu 12V prąd rozruchowy halogenów jest ograniczony
    > reaktancją uzwojeń transformatora. Przy połączeniu pod 230V może to się
    > skończyć ciągłym wybijaniem bezpiecznika lub pojedynczym efektownym
    > błyskiem i 19 żarówkami do wymiany.

    A moze soft-start? Rezystor mocy w szereg, zwierany przekaznikiem po
    sekundzie-dwoch.

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

  • 13. Data: 2013-03-31 15:59:44
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To nic nie da. Trzeba soft start.

    Nie trzeba. Nie czytacie ze zrozumieniem ?
    Opisałem już - kolega ma taką instalację, i działa ze 20 lat.
    Nic podejrzanego się nie dzieje, żarówki spalają się z normalną
    częstotliwością.

    Sam pewnie bym tego tak nie zrobił, ale - on ma i działa. Żarówki
    zwykłe, jakie się trafią, nic nie dobierane.

  • 14. Data: 2013-03-31 16:31:29
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-03-31 14:52, Adam Wysocki pisze:

    > A moze soft-start? Rezystor mocy w szereg, zwierany przekaznikiem po
    > sekundzie-dwoch.

    To jest jakaś myśl. Jeszcze szeregowo z tym rezystorem bimetalowy
    bezpiecznik, żeby w razie niezadziałania przekaźnika otworzył obwód nim
    rezystor wypali dziurę w podwieszanym suficie.

  • 15. Data: 2013-03-31 16:34:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-03-31 09:24, Irek N. pisze:

    > Niby tak, ale...
    > Mnie zastanawia sens łączenia tak dużej ilości halogenów, głównie z
    > powodu ich cholernie dużego prądu "rozruchowego".

    Ale w opisywanym sundaymana przykładzie jest trafo 230/110, którego
    reaktancja może odgrywać rolę tłumika prądu rozruchowego. Natomiast ja
    rozważam podłączenie bezpośrednio pod 230V, czyli de facto pod
    transformator na podstacji, którego prąd zwarciowy jest mierzony w kA.

  • 16. Data: 2013-03-31 21:06:33
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 31 marca 2013 16:34:34 UTC+2 użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    >
    > rozważam podłączenie bezpośrednio pod 230V, czyli de facto pod
    >
    > transformator na podstacji, którego prąd zwarciowy jest mierzony w kA.

    Szkoda że nie bierzesz pod uwagę oporności przewodów i kabli od podstacji do żarówki.
    Jak będą miały jednego oma to nie kiloampery a 230A. 20 żarówek 20W jak są zimne
    pobierze przez dwa trzy okresy 15A. Nic im się nie stanie. A `jak ktoś się boi że w
    drewnianym kościele cegłą mu na łeb spadnie to może dołożyć szeregowo termistor
    rozruchowy za 3 złote. Zamiast wysuwać teorie o kiloamperach zmierz sobie oporność
    pętli zwarcia. Wystarczy miernik uniwersalny za 10 złotych i czajnik elektryczny.

  • 17. Data: 2013-03-31 22:27:47
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    > też na to wpadłem, ale jednak i tak te kilka szt. trzeba wyjąć :)
    > Ale nie jest to wielki problem jakiś.

    Ale kombinujecie :) Za kilka złotychpolskich można kupić bezstykowy szukacz
    napięcia. Jak przestanie piszczeć to wymieniasz poprzednią żarówkę. Tak
    naprawiam lampki choinkowe :)
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy