    From: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Halogeny 12V szeregowo pod 230V
    Date: Sat, 30 Mar 2013 02:30:59 +0100

    Taki problem do przedyskutowania - znajomy chce założyć sobie dużo
    halogenów na suficie i myśli, że oszczędzi na transformatorze, jeśli
    połączy je szeregowo (19 sztuk!). Ja mam następujące zastrzeżenia,
    których on zdaje się nie rozumieć:

    1. Oprawka G5.3 przystosowana do 12V może nie mieć wystarczającej
    izolacji dla napięcia 230V, co skończy się prądem płynącym po suficie.

    2. Przy zasilaniu 12V prąd rozruchowy halogenów jest ograniczony
    reaktancją uzwojeń transformatora. Przy połączeniu pod 230V może to się
    skończyć ciągłym wybijaniem bezpiecznika lub pojedynczym efektownym
    błyskiem i 19 żarówkami do wymiany.

    Jak wy to widzicie?