  • 71. Data: 2010-08-18 10:51:57
    Temat: Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje?
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Cóż, póki co robię sobie własny, przy dojazdach do roboty ;)

    Ja już dawno przestałem ;-)
    Osiągałem jakieś abstrakcyjne wręcz spadki (przy mojej normalnej
    jeździe pali średnio około 10-11, a przy ekstremalnym ekodrivingu po
    samym mieście potrafiłem zejść do 9, na trasie nawet do 6,5), tylko
    zwyczajnie nie chce mi się pilnować.

    Cyferki może nie jakieś oszałamiające, ale to benzyna 2,7 V6 ;-)

    --
    Pozdro
    Massai

  • 72. Data: 2010-08-18 11:04:04
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Johnny Hooker wrote:

    > No na to pytanie masz przecież odpowiedź: dlatego, że detonacja
    > paliwa - zamiast dotychczas stosowanego spalania - wyzwala
    > wielokrotnie więcej energii.

    Niby w jaki sposób???
    Detonacja to inaczej spalanie detonacyjne.
    Od zwykłego spalania różni się po prostu tym że w odpowiednich
    warunkach to samo paliwo spalane jest SZYBCIEJ.
    W efekcie powstaje duże ciśnienie.

    W przypadku detonacji np. ładunku wybuchowego ma to znaczenie - tu
    chodzi o wytworzenie dużego ciśnienia, zanim ono "rozejdzie się na
    boki". Do tego potrzebna jest szybkość spalania.
    Wystrzeliwany pocisk się przemieszcza w lufie i jak ją opuści -
    ciśnienie "ucieka". Więc trzeba spalić proch błyskawicznie, zanim
    pocisk opuści lufę.

    Jakbyś miał mocną lufę, zablokował pocisk w niej, i odblokował go w
    momencie gdy spalisz cały ładunek - nie miałoby znaczenia czy proch
    spalisz detonacyjnie czy zwykłym spalaniem.

    W przypadku zamkniętego tłoka nie ma to takiego znaczenia, ciśnienie
    podczas spalania NIE "ucieka".

    Jedyne co w tym całym pomyśle teoretycznie mogłoby dać jakieś efekty to
    ta cała woda dodawana do mieszanki i w wybuchu odparowywana.
    Czyli wychwytywanie energii cieplnej która normalnie ucieka z gorącymi
    spalinami i chłodzeniem silnika.
    Działanie takie jak w maszynie parowej.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 73. Data: 2010-08-18 11:08:30
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Tak właśnie. I dlatego też w układach klimatytzacji stosuje się
    > grzejniki elektryczne, bo siniki produkuja w zimie za mało ciepła
    > odpadowego, żeby zagrzać nim kabinę.

    No, tu nie byłbym taki pewien czy to tylko "za mało ciepła odpadowego".

    Spaliny wylatują gorące i zimą i latem, spróbuj dotknąć kolektora
    wydechowego takiego "niedogrzanego" zimą silnika.

    Po prostu układ chłodzenia/ogrzewania nie wychwytuje całości
    marnowanego ciepła - bazuje na energi przekazywanej via blok silnika, a
    nie np. jakąś spiralną nagrzewnicę w wydechu.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 74. Data: 2010-08-18 11:19:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2010 09:04:04 +0000 (UTC), Massai wrote:

> [...]
    >Wystrzeliwany pocisk się przemieszcza w lufie i jak ją opuści -
    >ciśnienie "ucieka". Więc trzeba spalić proch błyskawicznie, zanim

    Nie nie - proch nie detonuje. W dluszych armatach jest nawet specjalny
    wolnospalajacy.
    Detonuje ladunek w niektorych pociskach. Zeby na celu zrobic wieksze
    wrazenie. Jak zdetonuje w lufie to jest nieszczescie. Nie bez powodu
    to sie nazywa ladunek kruszacy [a proch - miotajacy].

    >Jakbyś miał mocną lufę, zablokował pocisk w niej, i odblokował go w
    >momencie gdy spalisz cały ładunek - nie miałoby znaczenia czy proch
    >spalisz detonacyjnie czy zwykłym spalaniem.

    Glowy nie dam - przy szybkim sprezaniu wystepuja mechanizmy podobne co
    przy detonacji, a efekt jest przykry - wiecej ciepla, mniej uzytecznej
    pracy.

    J.

  • 75. Data: 2010-08-18 11:26:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Massai pisze:

> [...]
    > jeździe pali średnio około 10-11, a przy ekstremalnym ekodrivingu po
    > samym mieście potrafiłem zejść do 9, na trasie nawet do 6,5), tylko

    Hmm... Ponieważ różnice w czasie dojazdu przy jeździe agresywnej i
    ekonomicznej mam w okolicach 10%, co sprowadza się do kilku minut, nie
    muszę się specjalnie pilnować. I zawsze jakiś pośpieszny matoł mnie rano
    rozbawi - pędzi, wyprzedza, przeciska się, popędza, a i tak zyskuje max.
    minutę lub dwie

    > Cyferki może nie jakieś oszałamiające, ale to benzyna 2,7 V6 ;-)

    No, jak się jeździ dostawczakiem... ;->

  • 76. Data: 2010-08-18 11:29:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Massai pisze:

> [...]
    > Wystrzeliwany pocisk się przemieszcza w lufie i jak ją opuści -
    > ciśnienie "ucieka". Więc trzeba spalić proch błyskawicznie, zanim

    W kwestii formalnej - taką "ostrą" charakterystykę to miał np. czarny
    proch. Nowsze materiały są "mocniejsze" ale i "spokojniejsze".

  • 77. Data: 2010-08-18 11:40:01
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    J.F. wrote:

> [...]
    > wrazenie. Jak zdetonuje w lufie to jest nieszczescie. Nie bez powodu
    > to sie nazywa ladunek kruszacy [a proch - miotajacy].

    Hm, serio?
    znaczy proch szary, ten nowoczesny, usypany na kupkę nie detonuje,
    wiadomo, po prostu spala się.
    Ale detonuje jak jest "zamknięty" A jak jest zamknięty w naboju?

    > Glowy nie dam - przy szybkim sprezaniu wystepuja mechanizmy podobne co
    > przy detonacji, a efekt jest przykry - wiecej ciepla, mniej uzytecznej
    > pracy.

    No, przy samochodowym spalaniu stukowym mamy spadek mocy, paliwo nie
    spala się tak efektywnie jak w przypadku normalnego spalania.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 78. Data: 2010-08-18 11:46:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Massai pisze:

    > znaczy proch szary, ten nowoczesny, usypany na kupkę nie detonuje,
    > wiadomo, po prostu spala się.
    > Ale detonuje jak jest "zamknięty" A jak jest zamknięty w naboju?

    Też nie detonuje - też się "tylko" gwałtownie spala, ale produkty
    spalania mają sporą objętość.
    [ciach]

    > No, przy samochodowym spalaniu stukowym mamy spadek mocy, paliwo nie
    > spala się tak efektywnie jak w przypadku normalnego spalania.

    Bo energia rozprasza się na boki i na niszczenie konstrukcji.

    I z tego samego powodu materiały miotające muszą być "spokojniejsze" -
    żeby energia szła na jak najdłuższe pchanie pocisku, a nie na
    rozpychanie zamka/lufy itepe

  • 79. Data: 2010-08-18 11:57:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2010 09:40:01 +0000 (UTC), Massai wrote:

    >Hm, serio?
    >znaczy proch szary, ten nowoczesny, usypany na kupkę nie detonuje,
    >wiadomo, po prostu spala się.
    >Ale detonuje jak jest "zamknięty" A jak jest zamknięty w naboju?

    To nie detonacja - to zwykly wybuch :-)

    Przy detonacji predkosc "spalania" jest rzedu 10km/s.
    To wiecej niz predkosc dzwieku w stali - material peka zanim zdazy sie
    ugiac :-)

    J.

  • 80. Data: 2010-08-18 13:47:25
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    J.F. wrote:

    > specjalny >> wolnospalajacy.
    > wieksze >> wrazenie. Jak zdetonuje w lufie to jest nieszczescie. Nie
    > bez powodu >> to sie nazywa ladunek kruszacy [a proch - miotajacy].

    > To nie detonacja - to zwykly wybuch :-)

    Aż sobie zajrzałem na wiki żeby zobaczyć czym się różni wybuch od
    detonacji ;-)

    > Przy detonacji predkosc "spalania" jest rzedu 10km/s.
    > To wiecej niz predkosc dzwieku w stali - material peka zanim zdazy sie
    > ugiac :-)

    yyy... chyba nie każda sytuacja gdy prędkość spalania czy rozszerzania
    się fali uderzeniowej przekracza prędkość rozchodzenia się dźwięku w
    materiale powoduje pękanie materiału?
    Jak dasz odpowiednio grube ścianki to możesz detonować zawartość ad
    mortem defecatum...

    --
    Pozdro
    Massai