  • 171. Data: 2010-08-20 12:09:21
    Temat: Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje?
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    kamil wrote:

    > "RobertRędziak" <r...@g...wkurw.org> wrote in message

    > takim >> samochodem bez zostawienia opon w miejscu?

    > Jakis wykres z hamowni moze podsuniesz?

    4 kiloNiutony.
    Nie 4 kiloNiutonometry.

    Czy rzeczywiście taka siła na kołach...
    Hm, to dość łatwo policzyć "od tyłu". Jakieś tam dane są.
    Samochód ważący np. 1,5 tony, przyspiesza od zera do 100 km/h (~28m/s)
    w ciągu 10 sekund.
    Czyli gdyby przyspieszał jednostajnie, to przyspieszenie a=2,8 m/s^2

    F=m*a.
    Czyli 1500kg*2.8m/s^2, czyli musiałby teoretycznie mieć na kołach 4,2kN.

    Ale nie przyspiesza jednostajnie... na samym pierwszym biegu
    przyspieszenie jeszcze większe, więc pewnie 10kN się uzbiera.

    Ale i 2 kNm to tez nie jakiś problem na pierwszym biegu, jeśli weźmiesz
    pod uwagę że na pierwszym biegu masz przełożenie 10-12:1. Zwykły silnik
    200 Nm będzie miał na kołach na pierwszym biegu powyżej 2 kNm.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 172. Data: 2010-08-20 12:37:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2010 09:01:02 +0000 (UTC), Massai wrote:

    >No nie wiem czy rzeczywiście "nie zdążyło dojść".
    >Wchodzimy tu już w strukturę cząsteczkową, w sieć krystaliczną metalu,
    >prędkość rozchodzenia się naprężeń itp.
    >Tak czy inaczej związek z prędkością dźwięku w materiale chyba jest
    >tylko taki że "to bardzo szybko".
    >Chyba że... ma to jakiś związek właśnie ze struktura krystaliczną. Że
    >np. drgania rozchodzenia się dźwieku są maksymalną szybkością z którą
    >drgania mogą się przenosić między atomami.

    No nie - fala uderzeniowa lak widac potrafi szybciej :-)

    Ale w zakresie normalnej sprezystosci sieci to zaburzenia w materiale
    rozchodza sie wlasnie z predkoscia dzwieku - taki efekt sprezystosci
    sieci i masy.

    >Za tydzień będę miał okazję, to spytam, no, nie sapera-praktyka, ale
    >praktyka-speca od wytrzymałości materiałów.

    Sapera praktyka.
    Co robi kostka trotylu przylozona do plyty pancernej :-)

    Zwykli wytrzymalosciowcy sie na tym nie znaja.
    Ba, nawet, jesli sie dobrze orientuje, to problem jest przy
    zderzeniach metali juz przy predkosciach rzedu 20m/s. Ale to znow
    problem znany glownie producentom broni palnej.

    J.

  • 173. Data: 2010-08-20 12:42:52
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    J.F. wrote:

> [...]
    > zderzeniach metali juz przy predkosciach rzedu 20m/s. Ale to znow
    > problem znany glownie producentom broni palnej.

    Może jej doświadczenia wystarczą.
    Kiedyś nawet robiła jakieś komercyjne badania dla Bumaru...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 174. Data: 2010-08-20 18:47:12
    Od: jacek2v <j...@g...com>

    On 19 Sie, 14:21, " Johnny Hooker" <j...@W...gazeta.pl>
    wrote:

    > Zależy którego. Jaka to jest konstrukcja, jak wykonana, w jakim jest
    > stanie... różnica w sprawności samochodowych silników benzynowych i
    > dieslowskich nie jest taka znowuż wielka.
    >
    > No chyba, że dla tych, co to oświadczają - jak sam miałem ostatnio okazję się
    > przekonać - że "nowoczesne diesle mają sprawność 60%, i palą tyle, co
    > nic" (chyba papierosów...).

    Nie mówię o KONKRETNYM silniku, tylko silniku benzynowym vs diesel.
    Czyżbyś sugerował, że jeśli weźmiemy np. taki 1,9TDI 110KM to
    znajdziemy 1.9 benzynę z turbo o wyższej sprawności niż on? Pomijając
    zużycie silników i ich użycie w konkretnych autach.?

    Pzdr.

  • 175. Data: 2010-08-20 20:44:46
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Aug 20, 4:27 am, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > 1. inne opony (twoje też puchną kilkakrotnie przy starcie? ;) )
    > 2. nie widziałem jeszcze dragstera, który jest w stanie ruszyć bez
    > zrywania przyczepności, więc nie ma porównania - równie dobrze mógłbyś
    > porównać nie zrywającego przyczepności kaszlaka z palącą gumy jakimś
    > lekkim przednionapędowym usportowionym samochodzikiem

    Poza puchniciem dragstery wykorzystuja zjawisko polagajace na fakcie
    takim, ze palaca sie guma "przykleja" sie do asfaltu. Stosuja
    oczywiscie odpowiednia gume na opony. Dzieki temu dragster uzyskuje
    spokojnie kilka "g" przyspieszenia. Tak wiec zjawisko "palenia" gumy
    jest w dragsterach wykorzystywane celowo i pomaga przy przyspieszniu.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 176. Data: 2010-08-20 23:44:02
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Massai pisze:

    > Anyway, nie bardzo widzę związek między szybkością rozchodzenia się
    > dźwięku w materiale a szybkością jego uginania się. Może głupio
    > zapytam, ale co ma piernik do wiatraka?

    Ni jestem pewny, ale moim zdaniem skoro prędkość dźwięku, to prędkość
    rozchodzenia się fali mechanicznej w ośrodku to związek będzie istotny.

    Jak stukniesz młotkiem w koniec pręta, to drugi koniec poruszy się
    dopiero po czasie który potrzebuje dźwięk żeby go przebyć.
    Jak tym młotkiem machniesz szybciej niż prędkość dźwięku w pręcie, to
    koniec pręta się nie poruszy nawet jak go ten pędzący młotek zacznie
    kruszyć na końcu w który uderzył.

    A szansa na kruszenie właśnie rośnie dlatego że reszta pręta nie będzie
    się odsuwać.

  • 177. Data: 2010-08-20 23:55:22
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    J.F. pisze:

> [...]
    > zderzeniach metali juz przy predkosciach rzedu 20m/s. Ale to znow
    > problem znany glownie producentom broni palnej.

    Na tej zasadzie działają chyba ładunki kumulacyjne - niewielki ładunek
    wysyłany z ogromną prędkością.
    Działa właśnie na zasadzie że pancerz nie jest w stanie zapracować swoją
    grubością, bo szybkość przemieszczania się go jest tak wielka że fala
    mechaniczna w pancerzu porusza się wolniej niż pocisk.

    Nie wiem tylko czy to będzie ta sama prędkość co prędkość dźwięku, ale
    wydaje mi się że tak

  • 178. Data: 2010-08-21 00:39:00
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 20 Aug 2010 06:45:30 +0000, Robert Rędziak napisał(a):

    > Ale może być sens dać wyższy, by zwiększyć prędkość maksymalną pojazdu,
    > jeśli tylko mocy wystarczy na osiągnięcie wyższej prędkości. Przy
    > okazji można zmniejszyć trochę hałas.
    Jezeli powyzej predkosci bazowej silnik ma szeroki zakres stalej (albo
    prawie stalej) mocy to nie ma potrzeby, bo skrzynia biegow wlasnie
    pozwala z kazdej charakterystyki osiagnac charakterystyke stalej mocy.

    Co do halasu silnikow AC, to jest on pomijalny nawet jak sie wkreca na
    12000 rpm.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 179. Data: 2010-08-21 16:16:27
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    > na końcu w który uderzył.
    >
    > A szansa na kruszenie właśnie rośnie dlatego że reszta pręta nie

    Żeby takie porównanie było miarodajne to trzeba by mieć mniejszy młotek
    do szybszego stukania żeby energia była ta sama.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 180. Data: 2010-08-21 21:37:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2010 23:55:22 +0200, Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    >grubością, bo szybkość przemieszczania się go jest tak wielka że fala
    >mechaniczna w pancerzu porusza się wolniej niż pocisk.

    Zebysmy sie zrozumieli - ladunek kumulacyjny to jest specjalnie
    uksztaltowany ladunek wybuchowy [detonujacy], gdzie istotna cecha jest
    wneka, w niej jest umieszczona wkladka z cienkiej warstwy metalu
    [czesto zwykla miedz], i po detonacji formuje sie z tego
    "strumien kumulacyjny", cienki, o duzej predkosci.
    Predkosc jest tu efektem detonacji, predkosc pociskku nie musi byc
    duza, wiec jest to czesto stosowane w granatnikach i rakietach ppanc.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Pocisk_kumulacyjny

    Drugie rozwiazanie to pocisk podkalibrowy, czyli dlugi i cienki rdzen
    z twardego metalu [czesto uran, wolfram] ktory trzeba rozpedzic do
    duzej predkosci - rozwiazanie dobre dla dzial, ale wtedy predkosci sa
    umiarkowane - np 1 km/s. I tez przebija, nawet jakby skuteczniej.

    J.