  • 181. Data: 2010-08-21 22:32:10
    Temat: Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    J.F. pisze:

    > Zebysmy sie zrozumieli - ladunek kumulacyjny to jest specjalnie
    > uksztaltowany ladunek wybuchowy [detonujacy], gdzie istotna cecha jest
    > wneka, w niej jest umieszczona wkladka z cienkiej warstwy metalu
    > [czesto zwykla miedz], i po detonacji formuje sie z tego
    > "strumien kumulacyjny", cienki, o duzej predkosci.

    No tak, ale kluczem do przebijających zdolności tego pocisku jest
    właśnie duża prędkość wkładki.

    Rozważając statycznie pocisk o masie 10kg i prędkości 100m/s ma taką
    samą energię niż pocisk który waży 0,2kg i prędkość 5000m/s.

    Ale zdolność do przebijania pancerza w drugim przypadku będzie pewnie
    znacznie większa właśnie dlatego że pocisk wejdzie w pancerz szybciej
    niż fala mechaniczna będzie się rozchodzić w ośrodku.

    Na chłopski rozum widzę to tak, że wolniejszy pocisk spowoduje że
    pancerz się wgniecie pozostając nieprzebitym, a drugi pocisk nie pozwoli
    się pancerzowi ugiąć, bo ten po prostu nie zdąży.

    Efekty widzę tak, że w pierwszym przypadku pancerz o grubości np. 3cm
    wgniecie się na głębokość 6cm, ale pocisk go nie przebije. W drugim
    pocisk przebije cały pancerz tracąc tylko połowę energii.

    No ale powyższe to sama intuicja niepoparta żadnym doświadczeniem
    frontowym :)

  • 182. Data: 2010-08-22 01:07:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2010 11:44:46 -0700 (PDT), JAM wrote:
    >Poza puchniciem dragstery wykorzystuja zjawisko polagajace na fakcie
    >takim, ze palaca sie guma "przykleja" sie do asfaltu. Stosuja
    >oczywiscie odpowiednia gume na opony. Dzieki temu dragster uzyskuje
    >spokojnie kilka "g" przyspieszenia. Tak wiec zjawisko "palenia" gumy
    >jest w dragsterach wykorzystywane celowo i pomaga przy przyspieszniu.

    Ale to jak - przed startem gaz do dechy, rozgrzac opony, zatrzymac
    kola, pozwolic sie przykleic - i cieszyc przy wlasciwym starcie, czy
    po prostu gaz do dechy na starcie, a rozgrzana guma zrobi reszte ?

    J.

  • 183. Data: 2010-08-22 02:01:57
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 22 Aug 2010 01:07:50 +0200, J.F
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale to jak - przed startem gaz do dechy, rozgrzac opony, zatrzymac
    > kola, pozwolic sie przykleic - i cieszyc przy wlasciwym starcie, czy
    > po prostu gaz do dechy na starcie, a rozgrzana guma zrobi reszte ?

    Burn-out wziął się właśnie z potrzeby rozgrzania gum.

    r.
    _____________

  • 184. Data: 2010-08-22 02:44:57
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Fri, 20 Aug 2010 09:41:18 +0100, kamil <k...@s...com> wrote:

    > Jakis wykres z hamowni moze podsuniesz?

    Bleh, przeliczyłem sobie w pamięci raz jeszcze i trochę
    przesadziłem :) Ale przy jedynce w okolicach 1:4, głównym
    podobnym i większym silniku (powyżej 200Nm) jest już blisko. Na
    kołach oczywiście.

    r.
    _____________

  • 185. Data: 2010-08-22 02:45:46
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Fri, 20 Aug 2010 10:09:21 +0000 (UTC), Massai <t...@w...pl>
    wrote:

    > 4 kiloNiutony.

    4kNm (zjadłem metra). W aucie, które ma przełożenie głowne 1:4
    i podobną jedynkę, a jednocześnie ponad 200Nm możliwe.

    r.
    _____________

  • 186. Data: 2010-08-22 11:50:47
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 17 Aug 2010 23:21:54 +0000 (UTC), Johnny Hooker napisał(a):

    > "Za mało w zimie" - bo konstruktor silnika/pojazdu tak, a nie inaczej,
    > ustalił podział ciepła pomiędzy chłodnicę, a nagrzewnicę kabiny. To nie ma
    > bezpośredniego związku z tematem "sprawność"

    Gdybyś miał jakiekolwiek pojęcie o układach chłodzenia silników
    spalinowych, to byś wiedział, że dopóki nie zostanie osiągnięta temepratura
    pracy silnika, to duży obieg chłodniczy (ten z chłodnicą) jest szczelnei
    zamknięty i 100% ciepła opadowego idzie w obwód nagrzewnicy powietrza.

    --
    ___________ (R)

  • 187. Data: 2010-08-22 11:51:39
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 12:27:57 +0000 (UTC), Johnny Hooker napisał(a):

    > Już za parę miesięcy będzie zima w pełni. Podejdź sobie wtedy do pierwszej-
    > lepszej ciężarówki - takiej, która ma akurat silnik na chodzie - i pomacaj
    > jej chłodnicę. I zbadaj, czy faktycznie jest całkowicie zimna (wręcz ma
    > temperaturę otoczenia, czyli, jak to w zimie, ujemną), bo to "termostat ją
    > zatkał kompletnie".

    Dopóki temperatura cieczy chłodzącej nie osiągnie punktu otwarcia
    termostatu - to właśnie tak będzie.

    --
    ___________ (R)

  • 188. Data: 2010-08-22 11:55:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 12:57:04 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > To i tak będzie energia cieplna i będzie potrzebna spora różnica
    > temperatur. Kiedyś takie patenty z turbinką i obniżaniem ciśnienia

    Bo ja wiem? Stirlingowi wystarcza kilka stopni różnicy.

    --
    ___________ (R)

  • 189. Data: 2010-08-22 12:02:44
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>

> [...]
    > pracy silnika, to duży obieg chłodniczy (ten z chłodnicą) jest szczelnei
    > zamknięty i 100% ciepła opadowego idzie w obwód nagrzewnicy powietrza.

    Adamie, ale termostat nie działa zero-jedynkowo. Podawana na nim temp.
    otwarcia, np. 89 stopni, to chyba często jest temperatura _pełnego_
    otwarcia.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 190. Data: 2010-08-22 19:29:18
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Aug 21, 7:07 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > kola, pozwolic sie przykleic - i cieszyc przy wlasciwym starcie, czy
    > po prostu gaz do dechy na starcie, a rozgrzana guma zrobi reszte ?

    Przy kazdym wyscigu dragsterow, tuz przed startem zawodnik cofa pojazd
    kilkanascie metrow do tylu i na kilka sekund po prostu pali tylne
    opony stojac w miejscu na hamulcu przednich kol po czym podjezdza do
    linii startu na tak rozgrzanych gumach i po kilku sekundach nastepuje
    wyscig. Nie chodzi o jednorazowe przyklejenie sie na samym starcie ale
    przez kilkanascie metrow po starcie tez. To widac nawet w telewizji
    gdzie tor dragsterowy jest wrecz czarny od resztek gumy do
    kilkudziesieciu metrow za linia startu. Z tym ze te opony sa
    specjalnie do tego skonstruowane. Opony normalnych samochodow raczej
    sie nie beda dobrze przyklejac :-)

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/