  • 21. Data: 2010-09-12 20:10:26
    Temat: Re: Generator przebiegu prostokatnego, 1-5MHz
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-09-12 21:23, CheGitarra pisze:
    > Chyba jednak bede musial dac na wyjsciu wtornik a za nim jeszcze
    > komparator, bo potrzebuje 0/5V a na wyjsciu bedzie Vcc/Vcc-0.6V...
    > 0.6V roznicy, troche malo. Trzeba bedzie dobrac elementy o dobrej
    > tolerancji zeby sie nie wahnac o ?0.3V...
    Komparator to bez przesady
    układ OE (npn) jako wtórnik/wzmacniacz prądowy, a potem OC (npn) z
    rezystorem pull-up np 220ohm do Vcc który da ci ładne 0v/Vcc (pod
    warunkiem nie obciążania tego zbytnio).
    Ale idealnie 50% wypełnienia to nie będzie.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 22. Data: 2010-09-12 20:14:53
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "CheGitarra" <e...@t...pl> napisal w wiadomosci
    o.googlegroups.com...
    > http://obrazki.elektroda.net/29_1238180930.jpg
    > Znalazlem cos takiego, wyglada sensownie... teraz tylko musze
    > zrozumiec, jak toto dziala :D
    > Myslicie, ze mozna bezposrednio podlaczyc to do load'u czy trzeba dac
    > jeszcze jakis wtornik na wyjscie, albo cos w tym stylu...?

    Kuta dosc dobrze opisal ten schemat, jesli chcesz miec prostokat to musisz
    cos dodac na wyjsciu bo nigdzie on w ukladzie nie wystepuje wprost.
    osobiscie kombinowalbym z przerzutnikiem RS (2 tranzystory) sterowanym z
    punktów uE1 i uE2 . w tych puntach napiecie w przyblizeniu oscyluje miedzy
    UCC1-2UF a UCC-4UF (UF~0.7V). co jest równiez w kucie narysowane na rysunku
    "b", obok schematu. tutaj dalbym sprzezenie tych punktów poprzez
    kondensatory z bazami tranzystorów w konfiguracji OE których zadaniem byloby
    zwierac naprzemian przerzutnik do masy.
    jak ktos chce to kuta:
    http://student.agh.edu.pl/~rgal/kuta.zip (ok 8MB)

  • 23. Data: 2010-09-13 03:49:08
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Kiedyś Hewlett-Packard robił takie generatory funkcyjne mniej więcej od 1
    > Hz do 10MHz.
    > Kondensator ładowany przez źródło prądowe. Gdy się naładuje do pewnej
    > wartości komparator
    > wyłącza to źródło i włącza drugie źródło rozładowujące ten kondensator
    > itd.

    Podobnie działa 555.

    --
    Desoft

  • 24. Data: 2010-09-13 06:17:26
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Podobnie działa 555.

    Miało być na elementach dyskretnych.
    Jakby maiał dowolność to najmniejszy ATTiny, a nie jakieś 555.

  • 25. Data: 2010-09-13 09:38:41
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Miało być na elementach dyskretnych.
    > Jakby maiał dowolność to najmniejszy ATTiny, a nie jakieś 555.

    A te HP to zestaw "zrób to sam"?

    --
    Desoft

  • 26. Data: 2010-09-13 09:45:56
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    Witam, to znowu ja :]

    Przeczytawszy co nieco o układzie Bowesa doszedlem do jednego - nie
    mam bladego pojecia, jakie wartosci I oraz C dobrac. Wiem, ze laczy je
    zaleznosc, ale chodzi tu o jakies wstepne przyjecie wartosci - jaki
    prad wziac zeby nie byl ani za duzy ani za maly? Jednoczesnie zeby
    pojemnosc po srodku nie byla za mala lub za duza?
    No i jakie tranzystory i diody zastosowac? Pewnie jakies projektowane
    pod mikrofale juz?

  • 27. Data: 2010-09-13 09:47:35
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    Bylbym zapomnial - obrazek http://img814.imageshack.us/img814/747/bowes.jpg

  • 28. Data: 2010-09-13 10:52:12
    Od: "MH" <l...@o...pl>

    > Witam, musze zaprojektowac generator przebiegu prostokatnego (0/5V) o
    > regulowanej czestotliwosci w zakresie 1-5MHz i nie bardzo wiem, jak
    > sie do tego zabrac... Moze by tak zrobic oscylator colpittsa albo
    > hartleya z waraktorem >do przestrajania czestotliwosci< a za nim jakis
    > komparator do ustalenia napiecia wyjsciowego i doregulowania
    > wypelnienia do 50%?
    > Cyk w tym, ze uklad *musi* byc z elementow dyskretnych.
    >
    > Jakies podpowiedzi, sugestie? Z gory dzieki, Cheggi.

    74121 + 7474.

    MH

  • 29. Data: 2010-09-13 11:05:05
    Od: CheGitarra <e...@t...pl>

    > 74121 + 7474.
    >
    > MH

    Ze sie sam zacytuje.

    "Cyk w tym, ze uklad *musi* byc z elementow dyskretnych."

    "uklad *musi* byc z elementow dyskretnych."

    [b]"elementow dyskretnych"[/b]

  • 30. Data: 2010-09-13 12:39:54
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    > A te HP to zestaw "zrób to sam"?

    Nie. To był fabryczny generator funcyjny na tranzystorach. Ale w gdzieś w
    roku 1975 zrobiłem uproszczoną wersję (ładowanie i rozładowanie kondensatora
    źródłami prądowymi i przełączanie tego komparatorem). Nawet formatowanie
    pseudo-sinusa na diodach. Było tam z 10 tranzystorów BF520. Jak mnie
    odpowiednio zmotywujesz, to może odszukam gdzieś schemat. Tylko po co?
    pozdrawiam,
    Andrzej