  • 1. Data: 2011-09-12 19:24:53
    Temat: Generator 25MHz 3,3V na bramkach
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Chcę na szybko zbudować generator prostokąta z wykorzystaniem rezonatora
    kwarcowego ok. 25MHz, zasilany napięciem 3,3V. Widziałem jakiś projekt z
    wykorzystaniem 74HCU04, za którym dodano układy schmitta, czyli tak
    powinno działać. Ale czy nada się np. 74LVC00 w jednej z typowych
    konfiguracji? Czy przy takim napięciu i wysokiej częstotliwości zadziała?
    Do tej pory zdarzało mi się budować generatory na starych TTLkach i do
    12MHz.

    Michał

  • 2. Data: 2011-09-12 20:47:01
    Temat: Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-12 21:24 Michał Lankosz napisał(a):

> [...]
    > konfiguracji? Czy przy takim napięciu i wysokiej częstotliwości zadziała?
    > Do tej pory zdarzało mi się budować generatory na starych TTLkach i do

    Już pewnie zdążyłeś spróbować doświadczalnie - zamiast czekać na
    odpowiedź na grupie. IMVHO nic nie stoi na przeszkodzie aby bramki NAND
    wykorzystać zamiast inwerterów. A i tak szybciej będzie kupić gotowy
    generator w metalowej 4-nóżkowej obudowie.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2011-09-13 08:45:34
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2011-09-12 22:47, Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > wykorzystać zamiast inwerterów. A i tak szybciej będzie kupić gotowy
    > generator w metalowej 4-nóżkowej obudowie.

    HCU04 to inwertery bez buforów wyjściowych, przez co kwarc jest
    pobudzany przebiegiem zapewne bardziej przypominającym sinus. Nie wiem,
    jak się zachowa generator z układem serii LVC. W tym momencie nie mam w
    domu ani właściwego kwarcu ani tego scalaka. Znalazłem tylko sklep, do
    którego pojadę i chcę od razu kupić to co trzeba. Nie ma w nim układów
    serii HCU więc chcę czymś je zastąpić. Poza tym nie budowałem jeszcze
    układu generatora kwarcowego o tak dużej częstotliwości zasilanego z
    3,3V. Stąd moje pytanie do doświadczonych grupowiczów. Może seria 74HC
    wystarczy?

    Michał

  • 4. Data: 2011-09-14 21:26:26
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > konfiguracji? Czy przy takim napięciu i wysokiej częstotliwości zadziała?
    > Do tej pory zdarzało mi się budować generatory na starych TTLkach i do

    Mnie 25 lat temu udawało się na wyselekcjonowanych bramkach "S" TTL
    uzyskać 100 Mhz. Moim zdaniem należy użyć bramek nie "energooszczędnych"
    Czyli bez "L" w nazwie? Ale to raczej katalogi współczesnych scalaków należy
    postudiować...
    Można też generator zrobić na wyższe napięcie, a potem ograniczyć do poziomu
    3,3 V.

    Feromon

  • 5. Data: 2011-09-14 21:47:43
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-14 23:26 Feromon napisał(a):

> [...]
    > należy postudiować...
    > Można też generator zrobić na wyższe napięcie, a potem ograniczyć do

    "L" nie są energooszczędne tylko niskonapięciowe.
    IMHO wystarczy użyć bramek odpowiedniej serii to i na 3V3 pójdą, nawet
    na 100 MHz. Takie np. 74LCX04 od Fairchilda mają propagation delay około
    5ns:
    http://www.fairchildsemi.com/pf/74/74LCX04.html

    A docelowo do produkcyjnego urządzenia i tak bym wstawił gotowy
    generator 25MHz zamiast kombinować z bramkami. No chyba że to urządzenie
    bateryjne, bo generatory potrafią ssać dużo.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 6. Data: 2011-09-14 22:06:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Feromon napisał:

    > Mnie 25 lat temu udawało się na wyselekcjonowanych bramkach "S" TTL
    > uzyskać 100 Mhz.

    A nie lepiej wziąć gotowy oscylator w metalowej puszce, na przykład
    ze starej płyty główniej peceta? Bardzo często były akurat ba 25MHz.
    I bywały w podstawkach, więc nie trzeba się nawet szarpać z lutownicą.
    Chyba że koniecznie musi być na bramkach, bo to jakaś praca zaliczeniowa.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2011-09-14 22:23:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    > "L" nie są energooszczędne tylko niskonapięciowe.

    Halt! Klasyczne TTL 74Lxx to są układy o ograniczonym zużyciu energii,
    wolniejsze ale o standardowych poziomach napięć. 74LS - o ograniczonym
    zużyciu energii ale przyśpieszone (zastosowano tranzystory Schottky).
    Były też klasyczne (bipolarne!) wersje 74H i 74S

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-09-15 09:20:28
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

> [...]
    > I bywały w podstawkach, więc nie trzeba się nawet szarpać z lutownicą.
    > Chyba że koniecznie musi być na bramkach, bo to jakaś praca zaliczeniowa.

    Potrzebuję 24,576MHz. Takie generatory ma Farnell, ale bez karty
    kredytowej podobno trudno zapłacić. Poza tym dać 30zł z przesyłką za sam
    generator? Będę miał odpowiedni kwarc i LVC00 to spróbuję.
    Michał

  • 9. Data: 2011-09-15 10:54:54
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 15.09.2011 11:20, Michał Lankosz pisze:
    > ale bez karty
    > kredytowej podobno trudno zapłacić.
    Płatnicza wystarcza.

    Michoo

  • 10. Data: 2011-09-15 20:02:57
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2011-09-15 12:54, Michoo pisze:
    > Płatnicza wystarcza.

    Jeśli koszyk pokazuje powiedzmy 40zł z wysyłką to dokładnie tyle
    ściągnie z konta?

    Michał