    Subject: Re: Geiger STS-5 i wzmacniacz operacyjny
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Wed, 6 May 2020 17:06:38 +0200

    On 06.05.2020 10:53, J.F. wrote:

    > A czesto ten licznik liczy w drugim ukladzie ?
    > Jak co pare s, to mozna i na takim zauwazyc.

    Ok, podłączyłem mój wątpliwej jakości oscyloskop do układu.
    Na wejściu wzmacniacza (za kondensatorem) daje się zauważyć pojawiające
    się nieregularnie impulsy. Częstotliwość z jaką występują pasuje do
    tego, co powinna generować STS-5 mierząc promieniowanie tła.
    Impulsy te są zauważalnie trwają tylko przez moment, można by je uznać
    za jakieś zakłócenie, ale po odpięciu oscyloskopu od układy przestają
    się one pojawiać. Impuls wygenerowany przez zwarcie rurki Geigera jest
    zauważalnie dłuższy, ma nieco większą amplitudę i jest "postrzępiony".

    Potem przełączyłem się na wyjście wzmacniacza. Tutaj impulsy również są
    dostrzegalne. Trzeba mocno wytężyć wzrok, żeby zauważyć ich wystąpienie,
    ale da się je zaobserwować. Również i tutaj widać, że impuls
    wygenerowany ręcznie jest zauważalnie dłuższy.

    Czyżby potwierdzało to moją hipotezę, że MC6840 nie radzi sobie z tak
    krótkimi impulsami, ale liczniki zintegrowane ze współczesnymi MCU nie
    mają z nimi problemu? Jeśli tak, to czy mogę zrobić coś bez drastycznego
    przerabiania układu? Niewielki kondensator na wejściu timera może pomóc?
    A może układ złożony z kondensatora na wejściu timera i połączonego
    równolegle rezystora i diody pomiędzy wejściem timera i wyjściem
    wzmacniacza?

    > I jest tyle ?

    Jest 410V

    > A te liczniki nie maja + i - ? Moze zamieniles ?

    Nie. To sprawdziłem na samym początku. :)