    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Gdzie kupić paski LED i zasilacz do nich?
    Date: Fri, 20 Jan 2023 19:29:29 +0100

    On Fri, 20 Jan 2023 09:31:39 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

    > No to skąd wiadomo, jaka moc się wydziela na diodzie?
    > Jaki prąd jest OK dla przeciętnej białej LED?

    Nie wiadomo.
    Nie ma "przecietnej bialej LED" :-)

    Tzn po obudowie mozna troche wnioskowac, jaka dopuszczalna moc będzie.

    Paski - zawieraja rezystory ograniczajace prąd, i przy odpowiednim
    napieciu, np 12V, "bedzie dobrze".
    Ale ile dokladnie, to nie wiadomo, chyba, ze masz informacje np
    2W/m.

    Moc dopuszczalna zalezy od chlodzenia, w pasku jest takie sobie,
    ale jakby go nakleic na blache ...

    > Rozczaiłem te mega proste "zasilacze".
    > Ten, co się LEDy jeszcze lekko świeciły po wyłączeniu, miał uszkodzony rezystor
    510k, który rozładowywał kondensator na wyjściu.
    > Wymieniłem na 1M 0,25W chyba - ten 510k wyglądał na 1W, ale jest chyba OK, dwa razy
    mniejszy prąd, cztery razy moc - hmm, a nie, tylko połowę, no, może wytrzyma,
    przedtem i tak nie było nic - jak się uprzeć, to można powiedzieć, że poświata po
    wyłączeniu jest 2 razy dłużej, czyli bardzo+ krótko i bardzo krótko ;>

    > Ale napięcie teraz szybko spada, tak jak na tej sprawnej sztuce.
    > A jest z czego - 175V, niby tylko 6,8u kondensator, ale lepiej nie zastawiać
    pułapki na siebie i rodzinę - to tak jak w tej bajce o młotku w piwnicy i szukaniu
    większych głupców ;>

    > A cały ten zasilacz idzie tak:

    Typowy "zasilacz kondensatorowy".

    > - z jednego doprowadzenia 230VAC przez opornik chyba 0,1R, opisany jako F1, na
    jedno wejście prostownika dwupołówkowego

    Fuse 1 - czyli bezpiecznik?

    > - z drugiego doprowadzenia przez kondensator 100n (napisane 105)
    > 250V na drugie wejście prostownika - i jeszcze równolegle opornik
    > 510k, ciekawe, czy też do rozładowywania?

    Tak. Bez niego moze wykrecona Ledowka moze kopnąc.

    > - między wyjściami prostownika kondensator 6,8u 400V i opornik 510k równolegle do
    kondensatora - i diody - na wyjściu 175VDC+8VAC.

    > To jak to policzyć?
    > Ten kondensator 100n ogranicza prąd?

    Tak.
    policzyc niezbyt latwo, bo masz duze napiecie na diodach - wrzucic w
    jakis symulator.

    100nF przy 50Hz ma opor zastępczy 32kohm, i przy napieciu 230V
    przepusczalby jakies 8mA, ale z takim napieciem wyjsciowym to duzo
    mniej.
    Co nam daje rzedu 1W ... to taka "zarowka", czy 105 to jednak cos
    innego ... 1uF powinien byc. 10 i 5 zer, czyli 1 i 6 zer
    milion.

    P.S. Jest jeszcze jakis inny kod cyfrowy ... dla utrudnienia.

    > Wychodzi mi, że jest tam 1mA do 1,5mA na 175V.
    > Ale to jest jakaś mini moc, a świeci porządnie.
    > Czy ja nie umiem w elektronikę czy w liczenie?

    przy 1uF bedzie z 10x wiecej i to juz kolo 10W.

    > Tak czy siak nowa wersja plafoniery zaprojektowana i prawie wykonana.
    > Dwie matryce na radiatorach świecące w dół, plus ich mikro-zasilacze
    > (płytka ma nie więcej niż 5cm^2) - i jeszcze zmieściłem jeden
    > kieliszek na awaryjną E27 :)
    >
    > Ciekawe czy matowe szkło plafoniery wystarczy, by nie raziło - diody bez "baniek".
    >
    > Swoją drogą plafoniera - i szkło matowe i to, że żarówka jest
    > poziomo, jest tam niby odbłyśnik, ale marny - mnóstwo światła
    > traci.

    Moze wystarczy, ze biała blacha - i sporo swiatla odbija.

    > Z nagą żarówką wisząca na kieliszku (szczęśliwie był jeden w
    > zapasie) jest jaśniej niż z dwoma takimi samymi w plafonierze. No
    > ale razi nieco i są cienie ostre.

    J.